Zoeken :
Geavanceerde zoekopdracht

Auteur Discussie: Stamboomstatistieken  (Gelezen 2804 keren)
greetjepittery
Moderator

Toegang stamboom
Standaard

« Antwoorden #15 op: 14 Juli 2017, 09:39:28 »

Ja, heel wat concrete voorbeelden in voorgaande reacties & linkjes,
die aantonen dat die mooie collectie statistieken kritisch moeten benaderd worden + geïnterpreteerd...

Nog enkele vaststellingen bij mijn geïllustreerde stambomen die mogelijks ook grotendeels voor jullie gelden...

De familienamen - Ook die middeleeuwse geslachten zijn mee verrekend, t.e.m. de Karolingers  :-(  Ben geen 'exotische bezienswaardigheid',
maar hoe verder in de tijd, hoe meer die oeroude patriarchen, tot vele tientallen keer voorouder zijn!
De voornamen, meer bepaald top-3 : (1), (2) en 'Jan', zie linkje tekstje 13.
Maximale leeftijd - apart van de voorouders na 1900 die een vertekend beeld geven - want ik indexeer enkel mijn ouders & (over)grootouders -
een onthullende curve.  Ook voor jullie wellicht >>> vrouwen leefden toen gemiddeld minder lang dan mannen; nu is dat (nog) omgekeerd. 
Heeft te maken met zwangerschap & bevalling... vele jonge vrouwen stierven in het kraambed of kort daarna!
Frequentie beroep - zie tekstje 12
Geboortemaand - Merk op dat je de gekeurde vierkantjes kunt aan- en uitklikken om zo een duidelijker beeld te krijgen. 
Bij mij  - en wellicht ook bij jullie - meer kinderen in de koudere maanden, want verwekt in de warmere maanden als er ook meer getrouwd werd
(dus : ± 9m. later een oudste kind); koppels waren vruchtbaarder + geen uitgestelde, geplande zwangerschappen zoals nu.
Leeftijd bij 1°huwelijk : de man is (merkelijk) ouder dan de vrouw > van alle tijden & culturen.
Gemiddelde duur huwelijk - Bij mij : 37j. in 1875 en rond 1850 was een zilveren jubileum (25j.) het hoogst haalbare...
nu heeft iedereen wel zijn Gouden jubilarissen (50j.) in de familie!!

NB - Geen van die curves zijn rechtlijnig, zo wordt de levensduur niet steeds langer,
want verder te plaatsen in de micro- en macro geschiedenis : oorlogen, hongerjaren, epidemieën, migraties...

>>> Ziezo, interessant zou zijn om nog 'andere' conclusies te horen uit 'andere' provincies...  (p.1 via cijfertje 1 linksboven of -onder).

PS - Eventuele suggesties bij de geïllustreerde GGN-stamboomstatistieken kunnen we voorstellen aan 'Parijs'...
nu niet meteen, want "Quatorze juillet" (de nationale feestdag) is het startschot voor de verlofperiode in Frankrijk  ;-)
« Laatste verandering: 14 Juli 2017, 09:52:59 door greetjepittery »
Gaan naar :