Zoeken :
Geavanceerde zoekopdracht

Auteur Discussie: Tips opzoekwerk Stamboom Carette (Aarschot)  (Gelezen 123 keren)
capri84

Toegang stamboom
Standaard

« op: 14 Juli 2017, 19:06:48 »

Beste,

Ik ben al een hele tijd bezig met het opstellen van mijn stamboom. Ben intussen ook al redelijk ver geraakt door op Geneanet te zoeken en in de archieven enz maar zit nu al een hele tijd vast. En weet me even geen raad meer waar ik eventueel nog wat zou kunnen vinden.

Heb ontdekt dat mijn meeste voorouders van Aarschot komen. En daar ligt natuurlijk het probleem aangezien daar veel van de registers zijn opgegaan in de branden tijdens de oorlogen. Ik ben terug geraakt tot het overleiden van Carette Cornelius (alias Corneille) overleden 03/10/1815 In Aarschot. Getrouwd met Van de Weyer Annette circa 21/10/1811 in Aarschot. Verder raak ik mommenteel niet.

Heb wel recent op PRO-GEN dit gevonden:
Magdalena, geboren op 06-01-1768 te Sint-Joris-Winge, gedoopt op 06-01-1768 te Sint-Joris-Winge (getuige(n): Van Dorne Petrus Constantinus en Clavers Magdalena).
Gehuwd voor de kerk op 27-jarige leeftijd op 09-09-1795 te Sint-Joris-Winge (getuige(n): Renders Joannes Franciscus en Carette Cornelius) met Joannes Antonius Josephus CARETTE, geboren te Aarschot.
De Kans is heel groot dat dit over dezelfde Cornelius gaat gezien de datums en dat Joannes Antonius Josephus CARETTE, geboren te Aarschot is. Ik ga er dan ook vanuit dat deze 2 familie zijn aangezien ze getuigen op hun huwelijk en bijde van Aarschot zijn. Kan alleen ook nergens vinden welke band ze met elkaar hebben.
Kan ook geen geboorteakte of de huwelijksakte vinden van Joannes Antonius Josephus CARETTE, Maar wel van hun 2 zonen.
Ik hoop dat iemand me wat verder kan brengen. Alvast bedankt,

Carette Dennis
wimpeeters

Toegang stamboom
Geneweb

« Antwoorden #1 op: 15 Juli 2017, 13:33:36 »

Neem eens contact op met het archief en documentatiecentrum van Aarschot: http://www.sada.be/
Zij zijn in ieder geval bezig met een poging tot reconstructie van de parochieregisters van de 18e eeuw.

Waar je mogelijk ook nog informatie kan vinden, is het archief van het registratiekantoor van Aarschot. Dat wordt bewaard in het Rijksarchief van Leuven. En dan de erfenisaangiften van de jaren 1815 en 1816 nakijken. In zo'n erfenisaangifte staan alle erfgenamen vermeld met wat ze erven. Als je geluk hebt, wordt daarin zelfs vermeld waar en wanneer hij geboren is. In de registratie kan je ook inventarissen vinden van bezittingen e.d. en bij welke notarissen er testamenten e.d. opgemaakt zijn. Dit is de link naar het archiefbestand bij het rijksarchief (inventaris niet online raadpleegbaar): http://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/ead/index/zoekterm/Aarschot/eadid/BE-A0518_117106_115819_DUT

Let wel: het archief van die registratiekantoren bevat enorm veel papier en is bijna nergens al geïndexeerd. Dus ga je blad per blad moeten gaan bladeren, zal veel tijd inkruipen.

mvg
Wim
capri84

Toegang stamboom
Standaard

« Antwoorden #2 op: 16 Juli 2017, 13:13:09 »

Bedankt Wim voor de tips.

Dan zal ik eens een uitstapje naar Leuven moeten plannen denk ik Vrolijk

Moest er nog iemand tips hebben, altijd welkom.

Heb intussen ook op enkele websites gezien dat er volkstellingen gedaan zijn en er daar boeken van zouden gemaakt zijn.
Zouden deze interessant kunnen zijn en de moeite waard om er voor te betalen?

http://www.kempeneers.org/publicaties/boek5-12.html
wimpeeters

Toegang stamboom
Geneweb

« Antwoorden #3 op: 16 Juli 2017, 14:59:24 »

Eigenlijk heb je alles voor handen om nog minstens 1 generatie verder te geraken. Je weet dat zijn zoon gehuwd is op 11 juli 1842 te Londerzeel. Als men huwt, dient men een aantal bewijsstukken aan te brengen. Die bewijsstukken worden bewaard in de huwelijksbijlagen. Je moet dus gewoon op de microfilms van Londerzeel op zoek gaan naar de huwelijksbijlagen van huwelijk 28 uit 1842. En daar vindt je o.a. een extract uit de overlijdensakte van de vader:

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-6WG6-TQ?i=467&wc=ST2P-C68%3A966891601%2C966912301&cc=1482191

Ook de volgende bladzijden bekijken.

mvg
WIm
capri84

Toegang stamboom
Standaard

« Antwoorden #4 op: 16 Juli 2017, 21:25:38 »

OK super bedankt, was hier niet van op de hoogte dat er zulke bijlagen bestonden.
Gaan naar :