Zoeken :
Geavanceerde zoekopdracht

Auteur Discussie: Overlijden van een gevangene  (Gelezen 178 keren)
brurik

Toegang stamboom
Geneweb

« op: 10 September 2017, 12:30:23 »

Beste forumleden,

In een stamboom onderzoek bots ik op een man die in 1885 tot levenslang is veroordeeld. De straf werd blijkbaar dan al automatisch omgezet in levenslang.
Hij werd opgesloten in de gevangenis in Leuven.
Ondertussen heb al via de zoekrobot van het Rijksarchief de aankomstdatum in leuven-centraal gevonden van deze persoon.
Er staat ook een vertrekdatum bij (een tiental jaar later).
Het is me echter onduidelijk of hij dan is overgeplaatst, vrijgelaten of gestorven.
Als een gevangene stierf, in welke gemeente werd de overlijdensakte dan ingeschreven?

Vriendelijk groet
Rik

greetjepittery
Moderator

Toegang stamboom
Standaard

« Antwoorden #1 op: 11 September 2017, 10:02:07 »

Dag Rik,

Alvast bedankt om de naam van deze persoon niet te vermelden, want...
als de man nazaten zou hebben, dan kan hij de (over)grootvader zijn van resp. een nog in leven zijnde 60 en 80-plusser! 
Baldadigheden in een kroeg van een 17de eeuwse voorvader en dranksmokkel + gevangenisstraf van een 18de eeuwse voormoeder
heb ik dan wel gepubliceerd bij GNN, want historisch interessant + heel lang geleden.

Toch zou het helpen om te weten wanneer deze veroordeelde - ongeveer - geboren is...
Stel dat het een jongeman was van 25 à 30 jaar in 1885, dan zijn er volgende overwegingen :

- Hij leefde lang en dan zijn de overlijdensdata na 1917 niet te vinden via de B.S.
- Iedereen - ook een gevangene - wordt in de overlijdensregisters vermeld in de gemeente of stad waar hij gestorven is;
  als hij voor 1917 is overleden, zal het wellicht niet te Leuven geweest zijn en... wellicht ook niet in zijn eigen streek
  (omwille van zijn reputatie of verbod om daar nog te wonen).  In het 'anonieme' Brussel misschien?...
- Hij kan best nog geleefd hebben tijdens Wereldoorlog I, maar was wellicht geen militair
  (te oud of geweigerd wegens zwaar strafblad)... 'Ergens' gesneuveld?...
- Overlijdensdata vinden zal m.a.w. niet zo eenvoudig zijn,
  tenzij er heel misschien nog een overlijdensprentje ('doodzantje') van hem zou bestaan;
  voor allerlei linkjes, zie : bidprentjes & overlijdensberichten
  of vermeld in een krant (zie linkje in laatste tekstje bij bidprentjes).

Als hij zou overgeplaatst zijn als 'zware crimineel', dan wellicht in een gevangenis te Brussel (2 tekstjes + linkjes)
daarom ook nog deze link naar het forumtopic over Brussel en omgeving (aanklikken).

Nog iemand met info of tips?  Succes & mvg, Greta
brurik

Toegang stamboom
Geneweb

« Antwoorden #2 op: 12 September 2017, 19:09:12 »

Greta,

Dank voor uw reactie.

Ter verduidelijking:

De man werd geboren in 1859 en pleegde in de jaren 1884-1885 een moord en een dubbele moord en werd voor het assisenhof van Brugge in 1885 veroordeeld tot tweemaal de doodstraf. De doodstraf werd in die jaren blijkbaar al omgezet in levenslange dwangarbeid.
Op 16/12/1885 werd de man dan vanuit Brugge overgebracht naar de ("het groot gevang") van Leuven.

In een akte, gevonden in het rijksarchief (gevangenisregisters Leuven), staat:
"Aangekomen in de gevangenis op 16/12/1885
Gevangenis verlaten op 13/07/1895"

Hier eindigt mijn spoor. Is de man op 13/7 overgeplaatst naar een andere gevangenis, is hij overleden of... ??

Groeten
Rik

greetjepittery
Moderator

Toegang stamboom
Standaard

« Antwoorden #3 op: 13 September 2017, 10:10:29 »

Als de man terug naar West-Vlaanderen zou vertrokken zijn en pakweg voor zijn 45ste overleed,
dan bestaat er een waterkansje dat hij te vinden is in de database Akten West-Vlaanderen..
Maar, zo goed als zeker werd iemand met een dergelijk strafblad na 10 jaar geen gratie verleend en
werd hij als dertiger overgeplaatst naar een strafkolonie voor levenslange dwangarbeid,
dat in een tijd van overbevolkte gevangenissen waar de levensomstandigheden erg penibel waren.
In het Engeland en Frankrijk van (even voor) die tijd werden grote en kleine criminelen
naar buitenlandse strafkolonies gedeporteerd... eigenlijk ook een bedekte vorm van slavernij...
Denkend aan de levensverhalen in boekvorm + verfilmd van 'Papillon' (> Duivelseiland, Frans Guyana), Mary Bryant (> Australië).
Er bestonden dan wel de strafkolonies in de Kempen, in en rond Merksplas, maar die waren toen enkel voor landlopers en kleine(re) criminelen...

>>> Als deze zoektocht belangrijk voor je is, dan zou ik het gevangeniswezen zelf aanspreken met een 'algemene vraag';
        zij kunnen de beste wegwijzers leveren (Leuven of Brugge); als het dichtere familie betreft, dan kan je misschien zelfs een dossier inkijken.
        Verder zelf eens googelen op strafkolonies, dwangarbeid (met o.a. zelfs universitaire thesissen).   mvg, Greta
« Laatste verandering: 13 September 2017, 10:12:04 door greetjepittery »
brurik

Toegang stamboom
Geneweb

« Antwoorden #4 op: 13 September 2017, 19:38:05 »

Greta,

Dank voor uw antwoorden en tips.
Ik kan weer wat nieuwe sporen uitproberen in mijn speurtocht.
Groeten
Rik