Plaats reactie

Zoekgeraakt : Deckers, Hendrickx, van der Borgh te Wuustwezel


wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
In de archieven van het Rijksarchief van België kwam ik in de parochieregisters van Wuustwezel het huwelijk tegen van Henricus van der Borgh en Anna Maria Deckers : 1 mei 1757.

Deze Anna Maria Deckers is met grote zekerheid een dochter van Cornelius (Cornelius Judocus) Deckers en Maria (Cornelius) Knaepkens. Volgens de schepenregisters werd zij door haar moeder, na het overlijden van haar vader in 1748, ingehuurd als dienstmeid voor een jaarloon van 24 gulden en kost en drank. Haar broers Philippus en Jacobus huurden de smidse voor een bedrag van 40 gulden plus 25 gulden voor kost voor hun moeder.
Na de dood van Maria (Cornelius) Knaepkens in 1750 werd de boedel verdeeld onder de  7 kinderen, waarbij Philippus en Jacobus de smidse overnamen met alles er op en er aan.

Anna Maria, Philippus en Jacobus waren de jongste kinderen.

Volgens de schepenregisters van Wuustwezel kocht Philippus zijn broer Jacobus al in 1751 uit uit de smidse. Van Jacobus ontbreekt vanaf dan elk spoor, maar hij leefde nog in 1768, toen hij verklaarde al in 1751 door zijn broer Philippus te zijn uitgekocht.

Ondertussen was Philippus in 1758 gehuwd met Judoca Hendrickx (ex Westerlo) en kregen zij tussen 1759 en 1768 vier dochters : Helena Maria Theresia,  Joanna Catharina, Maria Catharina en Anna Maria.
In april 1769 verkoopt Philippus de smidse en vanaf dan ontbreekt ook ieder spoor van het dit gezin.

Ondertussen was ene Anna Maria Deckers in 1764 te Wuustwezel gehuwd met Henricus van der Borgh. Ook van hen ontbreekt daarna elk spoor. Ik tref geen dopen en/of overlijdens aan in de registers (wellicht toch overheen gekeken ?) van Wuustwezel, dus wellicht kwam Henricus van buiten, hoewel niet vermeld in de (onder)trouwakten en zijn ze na het huwelijk naar elders vertrokken.

Ik ben dus op zoek naar :

Jacobus (Cornelius Judocus) Deckers
Philippus (Cornelius Judocus) Deckers en zijn echtgenote Judoca Hendrickx, alsmede hun dochters Helena Maria Theresia, Joanna Catharina, Maria Catharina en Anna Maria.
Henricus van der Borgh en zijn echtgenote Anna Maria Deckers

Jacobus en Philippus waren smeden. Philippus tevens meester-slotenmaker.

Opsporing verzocht  ;) ...



wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Op het moment van overlijden van Maria (Cornelius) Knaepkens in 1750 waren er nog negen kinderen van haar in leven :

Catharina (Cornelius Cornelius) Deckers (1707), gehuwd met Andries Taeymans
Cornelius (Cornelius Cornelius) Deckers (1711), smid te Zundert, gehuwd met Jacoba (Joannes Joannes) Mattijssen
Pieter (Cornelius Cornelius) Deckers (1713), smid te Loenhout, gehuwd met Elisabeth (Melchior) Mertens
Adrianus (Cornelius Cornelius) Deckers (1715)
Joannes Franciscus (Cornelius Cornelius) Deckers (1718), smid te Zundert, gehuwd met Antonia (Stephanus Henricus) van der Boom
Lucia (Cornelius Cornelius) Deckers (1720)
Anna Maria (Cornelius Cornelius) Deckers (1722), gehuwd met Henricus van der Borgh (zie boven)
Philippus (Cornelius Cornelius) Deckers (1724), gehuwd met Judoca Hendrickx (zie boven)
Jacobus (Cornelius Cornelius) Deckers (1724) (zie boven)


Van Lucia tref ik in de archieven van het Rijksarchief van België een overlijdensdatum aan op 13/6/1808 te Loenhout. Een naam van een eventuele echtgenoot is niet vermeld.
Catharina was volgens de schepenregisters van Wuustwezel rond 1750 reeds gehuwd met Andries Taeymans.
Van Adrianus ontbreekt ook elk verder spoor.

De verdere takken van Cornelius, Pieter en Joannes Franciscus zijn mij (vrijwel geheel ?) bekend.

Dus tevens opsporing verzocht voor Catharina, Adrianus en Lucia  ;) ...
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Voor de volledigheid nog twee andere kinderen van Cornelius (Cornelius Judocus) Deckers en Maria (Cornelius) Knaepkens, welke op zeer jonge leeftijd overleden :

Catharina (Cornelius Cornelius) Deckers (1706-1706)
Cornelius (Cornelius Cornelius) Deckers (1709-1711)

Deze laatste Cornelius wordt regelmatig verward met zijn latere broertje Cornelius uit 1711, welke dus in Zundert huwde met Jacoba (Joannes Joannes) Mattijssen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Ondertussen Anna Maria Deckers en Henricus van der Borgh teruggevonden in Posterholt !!

In eerste instantie via Google en verder via Geneanet.

Een ding lijkt vast te staan : Anna Maria en Henricus zijn waarschijnlijk in 1757 slechts even in Wuustwezel geweest om "netjes" te huwen voor de RK-kerk. De ondertrouw werd immers op 30/4/1757 voltrokken en het huwelijk zelf al de volgende dag op 1/5/1757. Daarbij werd op 10/9/1757 , dus circa vier maanden later, haar eerste kind geboren te Posterholt. Het gebeurde vaker in die tijd en in dit soort gevallen dat er even buiten de eigen gemeenschap een huwelijk werd afgesloten.
Een andere optie is dat Henricus wel in Wuustwezel zelf met haar kennis had gemaakt en haar na het huwelijk heeft meegenomen naar Posterholt.

Toch eens kijken in Posterholt en omgeving of ik daar wellicht haar broer Jacobus kan terug vinden. In dat geval is Anna Maria wellicht met hem meegereisd na de verkoop van zijn aandeel in de smidse in 1751 aan zijn broer Philippus. 

Mochten er hier leden zijn die al verdere info hebben over smeden met de namen Jacobus Deckers of Philippus Deckers in de periode 1751-1800 in de omgeving van Posterholt, die daar niet zijn gedoopt, dan hoor ik dat uiteraard ook graag  8) .

We zoeken weer voort...



Plaats reactie

Terug naar “Nederland”