Plaats reactie

Kakel & Hubbels


greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Kakel & Hubbels

Bericht door greetjepittery »

Wie kan mij uit mijn blokkade helpen met mijn 'mysterieuze' KAKEL-HUBBELS voorouders uit Zwolle?
Mijn voorvader Ferdinand KAKEL (Zwolle,27.07.1741-Middelburg,28.12.1789) vestigde zich als kleermaker te Middelburg (O.Vl.),
het kleine dorpje dat zich op het 3-provinciënpunt bevindt van Oost, West,- en Zeeuws Vlaanderen.
Zijn ouders zijn Joannes Otto KAKEL & Joanna HUBBELS.
Ze trouwden te Zwolle, in de R.K.kerk in de Spiegelsteeg op 17.08.1738 en hun oudste kinderen zijn in diezelfde kerk gedoopt (o.a.) :
Maria Catharina (23.06.1739) - Ferdinand (27.07.1741) - Maria Gertrude (Roermond, x Middelburg,1776).
Op de de doopaktes van hun kinderen staat dat hij 'van de militie' (soldaat) is.
Vraag is of hij niet eerder van Nederlands Limburg afkomstig is? En zij?
Een tip of wegwijzer zou me verblijden. mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Van bovengenoemd voorouderpaar KAKEL & (H)UBBELS 'uit Zwolle' weet ik dus enkel dat
hij 'van de militie' was en dat ze wellicht (kort daarvoor of erna) ook te Roermond (NL's Limburg) verbleven. 
Bestaan er MILITIELIJSTEN uit die tijd en deze plaatsen? 
Of, zouden het Duitsers zijn, gezien de voornamen (Ferdinand, Otto, Gertrude)?
Zelfs een kleine tip is welkom.  mvg, Greta

PS-06.12.2015 - De oudste Kakel's komen uit Utrecht (Soest e.o.) en... onder hen nog een militair.
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Kakel & Hubbels

Bericht door krisvr »

Waarschijnlijk vertel ik niets nieuws, maar je weet nooit...

Op 'allelimburgers.nl' vind ik vele Hubbels, 2x Kakel, 1x Kachel. Andere schrijwijzen probeerde ik niet uit.
Er is oa in Venlo een huwelijk van Joanna Catharina Hubbels met de militair Strobbe.

Kris
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
SUPER, Kris!
En wel 'nieuws' voor mij, want ben niet zo thuis in NL's Limburg.
Ga daar vandaag nog speurneuzen. 
Bedankt en mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ondertussen de ouders van voormoeder Joanna Hubbels, die... een Gubbels blijkt te zijn, gevonden : Josephus Hubbels & Maria Pacquée

Sommigen wijzen haar de verkeerde voorouders toe.  Iemand die het juiste spoor voor me kan wijzen? 
Ook de familie Kakel (uit Soest of?) blijft nog een mysterie voor mij.

Alvast bedankt voor één of meer wegwijzertjes.  mvg, Greta
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Kakel & Hubbels

Bericht door krisvr »

Hier toch Hubbels?
= doop Cornelia Hubbels, dv Josephus en Maria Pache
Roermond, 1713.
zie bijlage (bron: allelimburgers.nl)

Of gaat het hier om een andere familie?

Kris
Bijlagen
hubbels-gubbels1713.JPG
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Klopt Kris,

Maar zo te zien hadden ze het in Roermond moeilijk met deze familienaam, want
bij de geboorte van zijn kinderen wordt die op verschillende manieren geregistreerd :
Hermanus Ubels (06.12.1708) - Joannes Laurentius H. (09.08.1711) - Cornelia Hubbels (05.12.1713) - Joanna Gubbels (24.06.1715) -
Maria Gertrudis Ubelles (16.03.1718; meter Leonarda Ubelles) - Joannes Ubbels (13.01.1720) - Anna Catharina Ubbels (12.03.1724).
Alleen mijn voormoeder Joanna is een 'Gubbels'...
Dus... nog altijd het raden hoe Josephus zijn (groot)vader en (bet)overgrootvader werden genoemd. 

Bedankt voor de moeite en het mailtje!  Groetjes, Greta
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Kakel & Hubbels

Bericht door krisvr »

Hallo Greta

Misschien (heel misschien) zijn de ouders van Josephus:
Hermanus Ebels/Ubbels en Joanna Janssen.
Hij zou dan geboren zijn in 1686. Kan dat?

Ik vind alleszins ook bij deze ouders: Catharina (1689) en Leonarda (1687 of omgekeerd, zie bijlage).
Mijn bronnen zijn telkens: allelimburgers.nl - zie bijlage.

Het is maar een optie... verder onderzoek is uiteraard nodig.

Groetjes
Kris
Bijlagen
Ebels1687-gebRoerm.JPG
UbbelsCat1689-gebRoermond.JPG
EbelsJos1686-gebRoerm.JPG
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Super, Kris!

Ik ga vanavond nog eens 'richting Roermond', maar ben bijna zeker dat je juist zit want :
- Leonarda (°1686) zou best de meter kunnen zijn van M. Gertrudis fia Josephus in 1718  (zie mijn vorige reactie) en,
- de oudste zoon van mijn voorvader Josephus Hubbels is Hermanus (°1708), genoemd naar de (groot)vader!

Groetjes, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Mag ik nog eens mijn geluk proberen als Oost,- en West-Vlaamse i.v.m.
het zoeken naar een vooroudertak in Nederlands Limburg, voornamelijk Roermond?
Het betreft de kwartierstaat van mijn oudovergrootvader Ferdinand Kakel zie :
https://gw.geneanet.org/greetjepittery_w?lang=nl&pz=peter+filip&nz=pittery&m=A&p=ferdinand&n=kakel&siblings=on&notes=on&t=T&v=6&image=on&marriage=on&full=on
>>> Iedere voorouder kan aangeklikt worden voor verdere info

De ouders van Ferdinand Kakel zijn Joannes Otto Kakel & Joanna Hubbels
(1) Van de ouders van Joannes Otto Kakel niet het minste spoor, maar... hij was militair in het Staatse Leger
die destijds ook veel buitenlanders (vooral Duitsers) onder zijn gelederen telde;
de voornamen van vader en zoon bevestigen zulks min of meer...
Wel bij Geneanet enkele oudere Kakels gevonden te Soest (NL) en Hannover (D)...
(2) Van Joanna Hubbels uit Roermond (°24.06.1715) ondertussen al een mooi kwartierstaatje,
maar enkel kunnen opbouwen aan de hand van de Doopboeken...

Twee vraagjes :
(1) Zijn er toch nog Hollandse voorouders van J.A. Kakel?
Opgespoorde Kakels in NL en Duitsland staan op zijn 'profiel' (persoonsfiche).
(2) Zijn er, behalve de voortreffelijke database 'Alle Limburgers' nog andere vindplaatsen
(zo zijn daar geen huwelijks,- en begrafenisakten te vinden voor mijn oudere Hubbels)?
In 'de Vlaanders' kan ik meestal mijn verwantschapsbewijzen extra hard maken
aan de hand van (digitale) weesregisters en allerlei andere secundaire bronnen.
Zijn die (digitaal) te vinden of wordt het een 'voorouderuitstapje' naar Roermond?

Alvast bedankt voor een tip(je) van de sluier. mvg, Greta
anaesthetist
male
Berichten: 330
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: Kakel & Hubbels

Bericht door anaesthetist »

u geeft bij de kinderdopen aan "de 3 jongste te Roermond"; dat moeten er 4 zijn, want er ontbreekt:
26.07.1747/27.07.1747 Anna Catharina. Joannes Otto & Joanna Cubbels. get: Fredericus Peqquet, Joannes Cubbels, Anna Catharina Cubbels

Misschien nog 2 dopen in Zwolle die interessant zouden kunnen zijn:
20.07.1735 Jacobus. Bastiaen Kaggel & Catrina Slee [register onegte kinderen, en als Sebastiaen Chachel (get: Lambert Palm) in r.k. Spiegelsteeg]
01.05.1738 Catharina. Sebastiaen Cachel & Catharina Cacheling. get: Catharina Strabbe [r.k. Spiegelsteeg & register onegte kinderen]

Wat betreft de "NB-5" in uw aantekeningen: Capt. Ripperbant diende onder Herman Willem Baron Mulert tot de Leemkuil in regiment IR632b (later genoemd Regiment Nationalen 20) met als garnizoenssteden:

Venlo Regiment Nationalen Geusau nr.20 (Verhoeff/Mulert) 1731 1737 IR632b
Kampen Regiment Nationalen Geusau nr.20 (Mulert) 1737 1744 IR632b
Zwolle Regiment Nationalen Geusau nr.20 (Mulert) 1737 1744 IR632b
Engeland Regiment Nationalen Geusau nr.20 (Mulert) 1744 1745 IR632b
Deventer Regiment Nationalen Geusau nr.20 (Mulert/van den Clooster) 1746 1749 IR632b

Johan Otto zal zijn toekomstige vrouw dus waarschijnlijk in zijn tijd te Venlo hebben ontmoet
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt voor deze onthullende opzoekingen!

Er werd destijds (door die pastoor toch) wel heel nonchalant omgesprongen met achternamen...
We zijn wel iets gewoon als genealogen, maar dit overtreft alles.
Anna Catharina met zowaar de 2de doopnaam van haar vader (Otto ipv KAKEL) als achternaam. En, in diezelfde kerk
werd mijn voorvader Ferdinand zelfs Nottekaeckel ingeschreven (een versmelting van voor,- en achternaam van zijn vader)!...

Die lijst met garnizoensteden onthullen dus ook de reisweg van het echtpaar Kakel-Hubbels.
Zouden er nog militielijsten bestaan uit die tijd (met misschien nog vermelding van afkomst)?

Die Sebastiaen Cachel zou een broer kunnen zijn van Joannes Otto maar J.O. was van 'Protestantse' huize.
Wel huwde J.O. met mijn voormoeder eerst in de NL's Hervormde Kerk te Zwolle en...
deed het 2 weken later zowaar nog eens over in de RK. Kerk (ook in de Spiegelsteeg)!
Dat die vermoedelijk Duitse huurlingen (?) het blijkbaar niet zo nauw namen,
blijkt ook uit het feit dat voorvader Jan Otto K. ook een buitenechtelijk kind heeft :
Hermanus Kakel, °Zwolle,28.05.1744, moeder Kristina Van den Bos!

Wat de HUBBELS-tak betreft,
Fredericus Peqquet zou een broer of vader kunnen zijn van de moeder van Joanna Hubbels, Maria Pacqué,
maar geen enkele Fredericus met soortgelijke naam in 'Alle Limburgers'... misschien ook wel een soldaat...

Geen makkelijke zoektocht naar deze vermoedelijk Duitse soldaat (soldaten).

Verdere tips van 'de lezer dezer' blijven welkom. mvg, Greta
anaesthetist
male
Berichten: 330
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: Kakel & Hubbels

Bericht door anaesthetist »

Fredericus Peqquet zou een broer of vader kunnen zijn van de moeder van Joanna Hubbels, Maria Pacqué,
maar geen enkele Fredericus met soortgelijke naam in 'Alle Limburgers'
bij katholieke dopen is er wel vaker een probleem met de latinisering van roepnamen ("Chiel" kan bijvoorbeeld een Michael of Egidius worden), hier kan dus sprake zijn van een verwisseling van Fredericus en Godefridus. In dat geval zou de 03.05.1714 gedoopt Goddefridus Paqué, zoon van Joannes Paqué & Sophia Nijses in beeld komen als optie
Plaats reactie

Terug naar “Nederland”