Plaats reactie

Stamboom opstarten?

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
degroote
degroote
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Stamboom opstarten?

Bericht door degroote »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en nu is mijn vraag hoe begin ik met een stamboom?

(topictitel gepreciseerd, mod.GP)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2604
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Stamboom

Bericht door greetjepittery »

Mogen we eerst eens vragen of u louter technische uitleg nodig hebt als starter
of eerder enkele genealogische richtlijnen?
Voor technische info voor beginners verwijs ik naar een PC-technisch forum;
voor algemene genealogische tips, alvast hier het nodige via Handleidingen geneaologie (4 tekstjes)
Verdere vragen (technisch of genealogisch), graag precies aangeven wat u wenst te weten.  mvg, Greta
degroote
degroote
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Stamboom

Bericht door degroote »

Deze site werd mij aanbevolen door een collega. Ik weet niet hoe ik een stamboom moet beginnen hier. Ik zoek wel op mijn achternaam en vind mijn vader en opa ook wel maar weet niet hoe ik die in een stamboom krijg toegevoegd. Het is allemaal een beetje onduidelijk voor mij
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10964

Re : Stamboom

Bericht door wimdeckers »

Het toevoegen van personen kunt U handmatig doen of middels een gedcom-bestand in dien U al een offline genealogisch programma met een stamboom zou hebben.

Uitgaande van een handmatige invoer : nadat U bent ingelogd kunt U in het middelste gedeelte van het hoofdscherm beginnen met de handmatige invoer. Het handigste is te beginnen met Uzelf en Uw ouders. vervolgens wordt de stamboom aangemaakt en kunt U de privacy-instellingen instellen.
Daarna kunt U vanuit de ingevoerde personen verder werken en personen koppelen en invoeren.

Automatisch overnemen van data van personen vanuit de bestanden van andere gebruikers is niet mogelijk. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat dit te gemakkelijk zou kunnen leiden tot het ongecontroleerd overnemen van foutieve data.
Wij raden dan ook altijd aan de data van derden zo veel mogelijk te controleren met de (online-)archieven alvorens ze op te nemen in het eigen bestand.
degroote
degroote
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Stamboom

Bericht door degroote »

Hartelijk dank voor de goede uitleg. Ik heb een begin en ga nu verder uitzoeken hoe alles werkt. Nogmaals dank
verhoosele
verhoosele
Berichten: 10
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Het is niet alleen te weten komen waar u moet zoeken maar ook HOE u de gegevens noteert: de enige echte officiele schrijfwijze is die van de geboortekakten van de burgerlijke stand en voor het Ancien Régime die van de doopakte. Maar sommige mensen doen maar wat en schrijven wat ze denken. Verkeerd:u moet schrijven wat er is.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10964
Daar zijn echter een aantal uitzonderingen op :

Aantoonbare fouten gaan we niet overnemen uit akten. Hooguit maken we een vermelding in de aantekeningen indien gewenst

Hetzelfde geldt voor fouten in de registers van de burgerlijke stand en dan met name die uit de beginperiode  geschreven in het Frans (in Nederland dus) waarin Piet dus bijvoorbeeld geschreven werd als Pierre en bijvoorbeeld Maria als Marie, omdat de bezetters dat nu eenmaal zo deden en wensten. Uiteraard hoeft U die Franse namen niet op te nemen. Eventueel kan men die ook in de aantekeningen of de aliasvelden plaatsen.

Dan is men ook nog vrij om er zelf voor te kiezen om doopnamen of roepnamen te gebruiken in de stamboom.

Iets wat ik persoonlijk minder vind is het opnemen van de namen van de vader en grootvader om zo duidelijk te maken van wie iemand afstamt. Dat is feitelijk niet nodig, want die vader en grootvader kunnen dan vermeld worden in de stamboom en bovendien, en hier ben ik het eens met opnemen van wat er in de akte staat, zijn het niet de namen van het kind.
Deze extra namen opnemen lijkt handig, maar leidt ook tot verwarring. Circa 200 tot 250 jaar geleden begon men met het geven van twee of meerdere doopnamen. Die werden en worden ook zo in de akten vermeld en dat betreft vaak niet de namen van de vader en grootvader.
In mijn familie zit daar van oudsher wel een systeem in. De eerstgeboren zoon werd vernoemd naar de grootvader aan zijn vaders kant, de tweede zoon naar die aan zijn moederskant en daarna werd hij dan meestal naar de vader en ooms vernoemd. Voor de dochters gold hetzelfde. Dat speelde zich al af vanaf mijn stamvader in 1510 en het werd eeuwenlang netjes gevolgd. Vanwege dat systeem van vernoemingen heb ik zelfs soms nog even dieper in de archieven gegraven omdat ik blijkbaar de eerste of tweede zoon (of dochter) nog niet had gevonden. Die kwamen altijd weer boven water.

Men is dus geheel vrij om te de gegevens in de stamboom te vermelden naar eigen believen.

Indien er data worden gevonden in indexen van (online-)archieven, dan niet klakkeloos die data overnemen, want men vindt het soms nodig om de datum van de akte te vermelden in de index, omdat die zo gemakkelijker op datum is terug te vinden. Nu lijkt dat logisch, maar aangezien er verder vaak geen tweede datumveld in de index staat voor de vermelding van bijvoorbeeld een geboorte, kan die laatste datum één of meerdere dagen eerder liggen. Een geboorte-akte begint immers meestal met iets in de trant van 'op 19 september 1965' en dan staat later vermeld wat men kwam melden : 'dat op 17 september uit. die en die werd geboren een kind'.,
Altijd dus de werkelijke akten in kijken voor de juiste datum en niet uitgaan van de datum in de indexen.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2604
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Zo is dat, Françoise : "een goede genealoog is een nauwkeurige genealoog!"

Toch nog volgende overwegingen...
'Vrijblijvend', want iedereen is vrij in het volgen van zijn of haar werkwijze,
zolang men maar trouw blijft aan een systeem en er geen mengelmoes van maakt...

(1) Van de meeste familienamen bestaan één of véél varianten. 
Ter illustratie een naam uit mijn stamboom : MAENHOUT; zowel in de kwartierstaat van mijn beide ouders als in die van mijn achternichten...
Familienaamvarianten zijn o.a. Maenhoudt, Maenhoud, Maanhout en in USA Mainhout en Mainhold in Canada!...
Nu, zoals je ziet heb ik ze allemaal MAENHOUT genoemd zoals hun oudste patriarchen,
maar op de persoonsfiches, onder aantekeningen noteer ik de afwijkende schrijfwijze of schrijfwijzes (!) .
Voordeel van dit systeem (die door velen wordt gevolgd) is dat een familiegeslacht zo overzichtelijk op een rij komt,
wat het voor mezelf en anderen makkelijker opsporen maakt. >>> linkje aanklikken
Bijgevolg is het ook vlotter zoeken via allerlei zoekrobotten om overeenkomsten met collega's te vinden (of te laten vinden).

(2) De voornamen...
Om het met onze meest populaire voornamen te houden : Joannes en Joanna
Als ik door aktes of andere documenten hun roepnaam ken (meestal Jan en Janneke), dan indexeer ik die ook;
de naam waarmee mensen werden aangesproken en ze gekend waren (door zichzelf). 
Zo zou ik het niet leuk vinden als men mij later alleen als 'Margareta' zou indexeren;
mijn ouders wilde me Greetje noemen (vond men officieel 'te kinderachtig' in de jaren '50) en zelfs Greta werd niet aanvaard...
En, dikwijls wordt een voornaam doorgegeven en dat zijn dat bij mij Jan (2) en Jan (1), resp. jr en sr.

(3) De plaatsnamen
Soms staan er oude schrijfwijzes in aktes : Calmpthout (voor Kalmthout), Leffinghe (nu Leffinge), Moerkercke (nu Moerkerke). 
Ook die oude schrijfwijzes noteer ik onder aantekening, maar ik (en bijna iedereen) indexeert alle plaatsnamen volgens de huidige schrijfwijze
>>> ook belangrijk voor een overzichtelijke cartografie!

Ziezo, geen "Amen & uit" natuurlijk, gewoon een praktische manier die ook veel collega's volgen.  mvg, Greta
PS - Zie nu dat collega W.D. ook een reactie plaatste; de mijne is nog een aanvulling.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10964
Nog even een opmerking om het zoeken naar personen binnen de eigen stamboom niet ingewikkeld te maken :

Als er meerdere schrijfwijzen van een naam zijn, neem die dan op in een aliasveld  Doe dus niet dit in het naamveld : Deckers (Dekkers), want als U binnen de eigen stamboom wilt zoeken, dan moet U daadwerkelijk Deckers (Dekkers) invoeren om de betreffende personen te vinden. Als U slechts de eerste naam of de naam tussen haakjes in zou vullen in het zoekveld, dan vind U deze personen dus in beide gevallen niet.
Hetzelfde geldt overigens ook voor de voornamen.

Bijkomend voordeel van het opnemen van de andere namen onder alias is dat het gelijk onder de naam op de fiche verschijnt (zie afbeelding). Daarnaast zou het wellicht in de toekomst mogelijk kunnen worden dat er ook op de namen in de aliasvelden gezocht kan worden.
Bijlagen
Catharina Hertmans.jpg
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2604
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ha! Hierbij moet ik Wim volmondig gelijk geven...
Bij het opvragen van de stamboomstatistieken stel ik nu vast dat mijn meest populaire mansnaam niet Joannes is, maar
(1), daarna (2) en dan 'Jan' en pas op de vierde plaats 'Joannes', want ik heb geen gebruik gemaakt van het 'aliasvakje'...
Dit aliasvakje gebruiken is inderdaad ook handiger bij het zoeken van overeenkomsten bij GNN-collega's of GNN-collega's bij jou.

Anderzijds heb ik het indexeervakje voor beroepen 'misbruikt' om er de verschillende kwartierstaten in te vullen
(16 van mijn betovergrootouders en nu nog wat schoonfamilie + aangetrouwde familie);
ook niet mis, want mega veel beroepen, behalve de absolute numero uno 'landbouwer', zijn er (bij mij) nog niet in te vullen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10964
Tja, oneigenlijk gebruik van invoervelden wordt bestraft  ;) .

Nu moet men sommige statistieken overigens wel met een korreltje zout nemen of even goed nadenken over waarom een bepaalde statistiek een onverwacht beeld geeft.

Zo geeft een van de statistieken het gemiddelde aantal kinderen aan per huwelijk. In mijn statistieken komt die niet uit boven de 2,3  ??? ! En dat terwijl de gezinnen toch altijd veel groter waren met uitschieters richting 18 !
Nu wordt de uitkomst van deze statistiek in mijn geval dus sterk beïnvloed door het feit dat ik van de vrouwelijke lijn nog wel de kinderen en de partners van die kinderen vermeld, maar dus van die laatsten niet de kinderen. Extreem gezegd heb ik dus bij een echtpaar met 9 kinderen, waarvan de kinderen allemaal huwen dus gemiddeld 0,9 kinderen per huwelijk als ik de kleinkinderen niet vermeld  ;) .
Plaats reactie

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”