Plaats reactie

Van welke voornaam is "Goerden" of "Goorden" afgeleid?

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
vandersandef
vandersandef
Berichten: 53
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Het betreft een man.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Inderdaad niet te vinden in digitale lijsten, maar ook in een aantal
niet digitale woordenboeken van voornamen, die ik hier in huis heb, niets...
Eventueel eens je vraag stellen, met de akte erbij, op ons paleografisch forum

Maar, er bestaat de Engelse voornaam (afgeleid van Schotse clan) GORDON.
Er is ook een H. Gordianus, met naamfeest op 8 mei...
>>> Misschien is deze persoon op de 8ste mei geboren?
      Gebeurde wel eens dat een jonger kind de naam van de R.K. heilige kreeg
      waarop het geboren of gedoopt werd, als alle klassieke namen uitgeput waren.
>>> Of misschien is dat kind gedoopt in een kerk/ klooster toegewijd aan deze heilige?

Heb je DTB-aktes van deze persoon?  mvg, Greta

NB - Ik ga je vraag verplaatsen naar het forum voor naamkunde - hier een technisch forum -
zodat misschien nog een reactie van iemand anders (met zo'n naam in zijn boom) kan komen.
vandersandef
vandersandef
Berichten: 53
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Dit is een transcriptie van een notariële akte van 10 september 1577:

"jan ende peter michiels gebroeders woonende in loven, met proc van hendrick michiels hunnen broeder woonende tot diest, en bij goerden michiels oock broeder woonende tot hasselt"

Uit een akte van 9 december 1577:

"mr jan michiels, peeter michiels, margriete michiels oudt 26 jaeren, alle kinderen wijlen henrick michiels, den voorn jan ende peeter michiels machtig gemaeckt over henrick, willem ende goerden michiels heurlieden broeders hebben geapprobeert alsulcke goedenisse van een dm bempt gelegen int werchterbroeck als den voors wijlen henrick michiels heurlieden vader dd 15 jul 1574 heeft gedaen jasper smeets"

De akten gaan over bezittingen gelegen in de driehoek Haacht - Leuven - Aarschot (provincie Vlaams-Brabant).
België dus...
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
GOERDEN, GOORDEN??...
(1)
In de 16de eeuw moeten we rekening houden met klankverschuivingen, zeker in de spreektaal :
- van O naar OE, zoals bij De Bock > De Boeck en De Cock > Coucke;
- van OO naar EU, zoals Loven > Leuven (Lat. Lovanium) en Smolders > Smeulders (= van de molenaar);
- van G naar J en omgekeerd, vb Gaspard(us) met roepnaam Jaspar(d), Georgius 'Jooris'...
(2)
Verder zijn er die bijna onherkenbare roepnamen voor mannen die op -ten en -den eindigen, zoals : Otto > Osten. 
Of namen eindigend op -en, zoals Franciscus 'Sissen' (toch in de Polders zo).
Goerden, mansnaam afgeleid van plaatselijk dialect??...
>>> Zelf ondervonden dat in oudere aktes nogal eens de roepnaam wordt gebruikt.
(3)
Misschien hier het antwoord?!? Een lijst met nog nog oudere namen uit de 13de en 14de eeuw.
Bij de niet Germaanse namen (2/3 naar onder scrollen) staat Jordaan;
bij ons gekend als familienaam Jordaens (de schilder, °1593 + ik heb ze ook eind 16de eeuw te Brugge).
(4)
Hierbij dan nog het forumtopic over voornamen (2 blz) voor verdere verkenning (later). 

>>> Geen "Amen en uit"... Iemand uit Vlaams Brabant met een tip? mvg,Greta
dclaessens
dclaessens
Berichten: 490
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

In deze PDF is sprake van ene Gerardus vulgo Goerden; of dat ook juist is weet ik niet...

http://www.geneaknowhow.net/vpnd/bronnen/ov/goor/goor_index_rk-statie-wegdam-dopen-1768-1812.pdf


16 03 1770
Gerardus m Hindrici Brummelder, ten Maria Kotte, van Oornts sone, Gerardus vulgo Goerden

mvg - Dirk
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Van Gerardus? Zou best wel eens kunnen, Dirk!
Om enige zekerheid te krijgen, zouden nog andere Goerden's / Goorden's moeten kunnen opgespoord worden kort na 1600...
'Mijn Gerardussen' worden rond Zomergem (ten Westen van Gent) in die tijd 'Geert' genoemd in de volkstaal,
maar roepnamen kunnen van van streek tot streek verschillen...

Hier iemand uit Nederland (Zwolle, Overijssel).  Eén van mijn voorvaders was een militair die ook in Zwolle werd geboren,
maar een gezin  stichtte te Middelburg (Vl.) bij Maldegem... Niet uitzonderlijk die verre afstanden bij militairen...
We zien trouwens dat 'Goerden' ook een provincie verder, in Hasselt, woonde... Een familietak die niet 'onder de kerktoren' bleef...
Nog een poging van mij, maar helaas nog wat vraagtekens erbij... mvg, Greta

PS-11.06.17 - PDF met dopen in prov. Overijssel (NL), doorgegeven door D.C. in # reactie 4,
zie p.16 : Gerardus vulgo Goerden (v. = in de volkstaal).
Plaats reactie

Terug naar “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”