Plaats reactie

Genealogisch boek afdrukken

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
lucienwuyts
lucienwuyts
Berichten: 17
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Geachte moderatoren.

Ik begin reeds mijn weg te vinden in uw programma.
Maar: Is het mogelijk van de volledige stamboom een genealogisch boek af te drukken.
Met overzichtslijsten, stamboom tekeningen per familie, aanverwante en niet aanverwante familie, Lijsten van geboorten, gemeente.
Dit alles volgens de gekende Staten der familie.

Met dank voor uw medewerking.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Een dergelijk boek is niet simpelweg in een programma te vatten. U zult dus zelf aan de slag moeten met het combineren van teksten en overzichten.
Het is immers niet eenvoudig om één duidelijke lijn te maken binnen een groot stamboombestand. Het begin is weliswaar eenvoudig, maar bij de eerste generatie kinderen wordt het al bedenken hoe nu de volgende generatie er aan toe te voegen en daarbij de lijn van het verhaal niet uit het oog te verliezen. In vroeger tijden zit men bij grotere gezinnen immers na 3 generaties al snel op ruim 50 personen in een generatie, die vervolgens weer de nodige kinderen krijgen etc, etc.
En de ene gebruiker wil zoiets anders opgezet zien dan de andere n dat maakt het voor programma-ontwikkelaars onmogelijk om iedereen te plezieren.

Er is wel een optie voor een boek van voorouders tot maximaal 10 generaties. Dat vindt U door op een persoonsfiche te klikken op 'Grafieken en lijsten' en dan achtereenvolgens te kiezen voor ''Voorouders' en 'Lijsten'. Daar klikt U dan vervolgens 'Boek met voorouders' aan en stelt de verdere wensen in zoals aantal generaties en dergelijke.
Wellicht kunt U die uitdraaien combineren met andere overzichten om tot een voor U interessant boek te komen.

Deze optie bestaat er alleen voor voorouders, dus niet voor afstammelingen. De reden daarvoor is feitelijk geheel bovenstaand al vermeld. Het aantal voorouders is nu eenmaal voor een ieder gelijk en dat maakt het samenstellen van dergelijke overzichten nu eenmaal een stuk eenvoudiger..
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hierbij ook nog een minder technische aanvulling...
Om de (stam)bomen doorheen het bos te zien kan er eventueel (zoals ik doe) gewerkt worden met 8 voorouders-of 16 betovergrootouderboekjes;
dat is meteen ook herkenbaarder voor de naaste (oudere) familieleden; eigenlijk ook voor mezelf,
want na 5 à 6 generaties zit men met verschillende familietakken van allerlei pluimage. 
Hierover breide ik een aantal teksten aan elkaar op het genealogische gedeelte van het forum;
daarvoor eventjes familieverhaal aanklikken (11 tekstjes).
mvg, Greta
lucienwuyts
lucienwuyts
Berichten: 17
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag Greetje,

Bedank voor deze info.
Ik zit nu 23 generaties diep te werken.
Het wordt dus een hele klus, maar dat durf ik wel aan.
Ik moet nog 2 directe takken onderzoeken om aan het einde te geraken van mijn werkje.

Hiermee heb ik uw website dan ook redelijk goed leren kennen en kan ik als (oud) IT-er nog tips en suggesties doen.
Ik ben er zeker van dat jullie wel vaker door tipgevers overvallen wordt maar we kunnen maar proberen. Verbereing is altijd mogelijk.


met vriendelijke groeten,

Lucien

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Het is handiger om verhalen en overige info op te nemen op de verschillende persoonsfiches zelf.
De familiekroniek kan namelijk niet gesplitst afgedrukt worden en indien men slechts de info van één bepaalde persoon of tak wil afdrukken, dan komt bij gebruik van de familiekroniek ook de info van op dat moment niet ter zake doende personen op de afdruk.
Bij gebruik van de aantekenvelden op de persoonsfiches komt slechts de info omtrent die personen op de afdruk.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Uiteraard, Wim.  Ik zet ook alle informatie onder 'aantekeningen' op de persoonsfiches.
Velen doen zulks bedekt; ik niet zodat (verre) achterneven & nichten er ook plezier aan beleven.
Elk zijn keuze daarin natuurlijk.

Wat ik gewoon wou zeggen is dat je van gelijk welk persoon met een GNN-fiche (zelf) een boekje kan maken,
vergezeld van GNN-waaiervormen om het aanschouwelijk te maken voor familieleden; dat is mijn ('een') werkwijze.
Waarom zou ik mijn Oost-Vlaamse en West-Vlaamse familie onder elkaar vermengen?
Om nog niet te spreken van de voorouders van manlief die een Kempenaar is.
Zo heb ik meteen ook aparte boekjes voor de familie langs vaders- en moederskant en voor de schoonfamilie(s). 
da-aag, Greta
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Met andere woorden : het gebruik van de familiekroniek is in deze niet aan te bevelen !
Plaats reactie

Terug naar “Geneanet : technische vragen”