Plaats reactie

Kindersterfte

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Kindersterfte

Bericht door inatje »

Ik was net bezig om een van mijn voorvaders zijn volledige kroost aan te vullen en eerlijk ik ben erdoor geraakt... :'(
4 kinderen met eerste vrouw : 3 overleefden de kindertijd, eentje werd zelfs 101!
Dan 11 kinderen met zijn 2 de vrouw... slechts 1 tje ( gelukkig anders zat ik hier nu niet) overleefde de kindertijd.
Op 1tje die 19 geworden is na... haalde er dus 9 hun eerste verjaardag niet...
Al die kinderen werden geboren tussen 1870 en 1882 te Dworp en overleden daartussen. Zou dit iets erfelijk betreffen? Of gewoon ziekte en armoede en koude?

Wat mij ook opvalt er zat een tweeling tussen en die werden allebei 2 maand en overleden op 2 dagen verschil.

Hadden tweelingen eigenlijk veel kans op overleven vroeger? Mijn oma (1938)was een tweeling en haar zus was overleden voor geboorte, mijn overgrootvader was een tweeling maar ook enkel hij overleefde het (1896)

Groetjes
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Voor een betrouwbare stamboom is 'de samenstelling van een gezin' heel erg belangrijk
(zo voor weerkomende voornamen, de peters & meters, huwelijksgetuigen) - meer nog -
>>> enkel datums vormen soms een menselijk verhaal op zich...
Grote kindersterfte was 'normaal', maar het verdriet van ouders zal niet minder geweest zijn;
dat zien we nu nog in reportages over oorlogs- en hongergebieden in Afrika en Syrië!

Van de 15 kinderen van deze voorvader slechts 4 die de volwassen leeftijd bereikten!...
Of het erfelijk is kan, maar helemaal niet zeker : een epidemie of ondervoeding kan de oorzaak zijn,
maar ook de gezondheidszorg die zelfs in de 19de eeuw onder alle standen, nog te wensen over liet : 
- hygiëne : vrouwen die aan kraamkoorts stierven met hun pasgeboren kind;
- moeilijke bevallingen (nu 'eventjes' een keizersnede);
- incompatitibele rhesusfactoren tussen de ouders > zo'n ouders mochten eigenlijk niet meer dan 2 kinderen 'krijgen'.
En dan... kinderen die stierven door een appendicitis (nu kijkoperatie in dagkliniek!), klem, kroep, allerlei infecties, kinderziektes zoals pokken, enz.

De reden waarom er dan toch eentje meer dan 100 jaar werd kàn te maken hebben met het feit dat dit kind een goede start kreeg :
langer moedermelk (= minder infecties) en meer voeding;  ook dat stelde ik vast in mijn stamboom.
Hierbij nog enkele wetenschappelijke duidingen voor de tijd waarin deze voorvader van jou leefde, Ina.

En tweelingen, die hadden bitter weinig kans op overleven; er waren er, maar (vanuit mijn stamboomresearch toch) niet veel.
Zie het forumtopic over tweelingen
en, nog een topic over epidemieën + nog n.a.v. je vorige vraag over koppels die kort na elkaar overleden).

Ook hier nog eens vermelden dat een bezoekje aan een lokale Heemkundige Kring (met tijdschriftjes en kleine bibliotheek)
voor opheldering kan zorgen, zeker voor de 19de eeuw.
Je kan ook eens kijken in stambomen van GNN-collega's uit diezelfde tijd & omgeving of er zich soortgelijke gezinsdrama's voordeden...

Iemand met nog wat algemene info of iets extra uit de streek van Ina? mvg, Greta
wolfgang1790
male
Berichten: 9
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Kindersterfte

Bericht door wolfgang1790 »

Ik vind een grote variatie aan kindersterfte. Zo heb ik veel binnenvaartschippers onder mijn voorouders, waarbij de kindersterfte groter is dan onder andere families in dezelfde periode (grofweg 19e eeuw). Vooral onder de schippers die op hun schip leefden was de sterfte enorm. Vermoedelijk (?) waren de leefomstandigheden aan boord niet best en was medische hulp niet nabij.

Een ander typisch geval betreft een familie in Lent. Deze oversteekplaats aan de Waal werd eind achttiende eeuw voortdurend getroffen door golven kindersterfte, wat doet vermoeden dat het infectieziekten betreft. Pokken worden met name genoemd. Zie ook dit blogbericht: http://gevondenverleden.blogspot.nl/2017/06/overleven-in-lent-deel-2-kindersterfte.html

Maar meestal is het raden naar de oorzaken. Opvallend is wel de enorme daling in kindersterfte die ik aan het eind van de negentiende eeuw zie, van de ene generatie op de andere. Het belang van hygiëne werd eindelijk ingezien.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Over rituelen & tradities rondom dood & begrafenis doorheen de eeuwen,
verwijzen we ook hier naar de uitgebreide besprekingen van J. de Jager
en dit zowel voor zij van Protestantse als R. Katholieke huize (roots).

Bemerk vooral die eerste afbeelding van de familie Pan van rond 1650...
een welgestelde familie, maar ook hier grote kindersterfte... 9 van de 11 kinderen!
Toont de hechte band met ieder kind! Verdriet en rouwverwerking : van alle tijden!
Plaats reactie

Terug naar “Dagelijks leven van uw voorouders”