Plaats reactie

Voorouders van Jacobus/Jacques De Smet Dentergem


dennisdesmet1
male
Berichten: 13
Beste

in het opzoekwerk naar mijn stamboom loop ik vast rond 1741 bij Jacques (Jacobus) De Smet.
Ik weet dat zijn vader ook Jacques (Jacobus) heette maar ik kan nergens de naam van de moeder vinden. Op zijn overlijdensakte staat
enkel Jeanne. Erna lees ik 'marie' maar weet niet als dit de tweede naam van de moeder is en er dan een witruimte voor de familienaam staat,
of als de 'marie' staat voor 'getrouwd' en de witruimte dan dient voor de datum die ze niet weten.

In alle geval loop ik hierop vast. Misschien kan iemand mij helpen of tips geven hoe ik dit alsnog kan aanpakken om zijn ouders terug te vinden?
Ik vermoed dat de ouders van Aarsele waren aangezien er in de aktes staat 'ex Aerseele' en 'nativ de Aerseele'?

In bijlage de huwelijksakte van Jacques met zijn vrouw Petronelle Heytens, en de overlijdensakte van Jacques.

Mvg

Dennis Desmet

Bijlagen
Huwelijksakte Jacobus Desmet en Petronelle Heytens (p44).jpg
Overlijdensakte Jacobus (Jacques) Desmet.jpg
jdrbaix
jdrbaix
Berichten: 85
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste Dennis,

Wat ik altijd doe als het niet duidelijk is vanwaar iemand komt, of wanneer er twee doopakten passen bij 1 persoon, is bij alle gekende kinderen van die persoon (Jacobus De Smet) kijken naar de getuigen. Meestal zijn dat familieleden, en dan zal je dus wellicht De Smets tegenkomen die broer of zus zijn van de vader.

Met die informatie in het achterhoofd kan je dan al veel gerichter zoeken naar de mogelijke vader van deze broers en zussen.

Heb je al eens gekeken in de klappers van Aarsele en een doopakte van Jacobus De Sme(d)t gevonden?


Met vriendelijke groeten,

Jasper Derbaix
jdrbaix
jdrbaix
Berichten: 85
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste Dennis,

Volgens de aktes in je bericht is voor mij duidelijk dat Jacobus De Smet junior geboren is in Aarsele en dat zijn moeder Joanna Maria heette (al werden die namen wel eens dooreen gehutseld).

Met vriendelijke groeten,

Jasper Derbaix
dennisdesmet1
male
Berichten: 13
Beste Jasper

bedankt voor de tips. Heb eens gekeken maar tot nog toe geen bruikbare getuiges gevonden.
Doopakte van Jacobus heb ik nog niet gevonden. Er waren er in die periode meerdere in Aarsele, dus dewelke de 'mijne' is, kan ik moeilijk uitmaken.
Ik zoek nog eens verder.

Alvast bedankt en verdere tips zijn steeds welkom! :-)

Groeten

Dennis
dennisdesmet1
male
Berichten: 13
Intussen heb ik de ouders van Jacobus gevonden. Het waren Jacobus Desmet en (Je)anna Maria Desmul uit Aarsele.
Uiteindelijk heb ik ze toch gevonden via de getuigen van de kinderen. Een zeer bruikbare tip dus Jasper! Nogmaals dank hiervoor.
We zoeken verder...

Groetjes

Dennis
Plaats reactie

Terug naar “België”