Plaats reactie

Nonnen en Priesters

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
mvanklink2
male
Berichten: 1

Nonnen en Priesters

Bericht door mvanklink2 »

Ik ben op zoek naar namen en gegevens van Nonnen en Priesters, die in de gemeente Alkemade zijn geboren.

Wie kan mijn helpen aan namen, of weet waar ik hier informatie over kan vinden?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goeie morgen,

In afwachting van wat meer specifieke info vanuit Nederland zelf, hier alvast wat algemene info :
- In de BISDOMSECRETARIATEN gaat men u zeker 'wegwijzers' kunnen aanbieden.  Bisdommen overlappen in NL en B min of meer de provincies, maar zijn genoemd naar de plaats waar een bisschop 'zetelt', bvb voor West-Vlaanderen is dat Bisdom Brugge en voor Alkmade is dat Bisdom Rotterdam.  Sommige bisdommen hebben reeds zeer waardevolle gedigitalisteerde DATABASES, op te vragen via Google.  Ieder van ons zal daar wel een heeroom of 'noenkel paster' (W.Vlaams dialect) of 'tante Nonneke' (Antwerps dialect) ontdekken en tussen die 'ongetrouwde kinderen' van onze voorouders zit best wel eens een spannend verhaal (zo heb ik een oom missionaris die pionierswerk verrichte onder de 'Eskimo's' in de 19°E!).
- Zo geen digtiale bronnen voor hande, dan zijn er ook nog de zogenaamde 'KATHOLIEKE JAARBOEKEN' (om de 3 jaar nu per land en nog jaarlijks uitgegeven per bisdom); ook die oudere jaarboeken kunnen je vooruithelpen...  In deze jaarboeken staan ook alle kloosterorders met de nodige info.
- Verder is het zo dat vele BEGRAAFPLAATSEN van kloosterordes, dichtbij het klooster of apart op een dorpskerkhof, er heel verzorgd bijliggen... allemaal eendere eenvoudige kruisen, maar... tot de alleroudste kloosterling nog aanwezig (soms worden jongere wel es boven de alleroudste begraven, maar niemand wordt ontgraven!).  Zelf ga ik in november altijd naar het mooi verzorgde kloosterkerkhof te Oostakker (Gent) alwaar het graf van een nonkel broeder die... mee aan de basis lag van mijn stamboomwerk; het bloemetje dat ik er zet is meteen voor alle overleden familieleden waarvan... geen graf meer!  mvg, Greta
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10831
Ik voorzie daar héél veel zoekwerk in  :( .

Dat iemand in Alkemade geboren is wil namelijk niet zeggen dat hij/zij ook in de buurt priester en/of non was. Dat houdt in dat U waarschijnlijk alle registers zult moeten doorlezen om deze mensen te vinden. Het handigste lijkt mij om vanuit bevolkingsregisters van de kerken en kloosters zelf terug te zoeken naar personen die uit Alkemade kwamen. Ook dat is dan nog niet helemaal waterdicht, want priesters e.d. hebben natuurlijk eerst ergens een opleiding gehad alvorens ze ergens een ambt gingen bekleden. Dus ook de bevolkingsregisters van die opleidingsinstituten doorlezen.

Een tweede insteek zouden bidprentjes kunnen zijn. Daarop staat naast de naam die de nonnen aannamen ook vaak nog hun wereldlijke naam vermeld, alsmede hun geboorteplaats en -datum. Maar dan zou wel handig zijn als die bidprentjes van de pastoors en nonnen als zodanig zijn aangegeven zodat ze makkelijk te vinden zijn.

Als derde is een optie om de bevolkingsregisters van Alkemade zelf door te spitten en dan met name te letten op verhuizingen naar plaatsen waar kloosters en/of opleidingsinstituten zijn/waren gevestigd. maar ook dat is veel werk.

Hopelijk leveren de registers welke Greta noemt al een en ander op. Maar zoek daarbij dan ook in bisdommen verder weg.

Bent U overigens specifiek op zoek naar bepaalde personen of inderdaad naar iedereen uit Alkemade die priester en/of non werd ?
wwillard
wwillard
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Wat je ook zeker moet doen is de GEZINSKAARTEN tot 1939 van de gemeente Alkemade nakijken. Op iedere gezinskaart staan alle gegevens van echtpaar en kinderen met alle mogelijke verwijzingen.
Als een jongen op ca 13 jarige leeftijd  verhuist naar een plaats van een seminarie of klooster, dan heb je al een indicatie.
Ook de lokale krant of advertentie bladen vermelden  verhuizingen en van vooral van neomisten en hun 1ste H.Mis in het geboorte dorp.

groetend vanuit Drenthe Wim Willard
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10831
Inderdaad hele goede bronnen.

Zo kwam ik een paar weken geleden in de oude kranten die toen online kwamen op het archief Westfriesland het vertrek naar Uden van mijn oom en een van zijn straatgenoten tegen. In Uden was ook een priesteropleiding en ik had al gezien dat hij daar werd ingeschreven in het bevolkingsregister. De uitschrijving uit het bevolkingsregister van Hoorn moet ik nog vinden, maar die staat voor zover ik weet nog niet online en ook de gezinskaarten nog niet.



wwillard
wwillard
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Wim, eigenlijk de beste en directe manier is om aan de pastoor van Alkemade [of hoe dit tegenwoordig heet] te vragen in de parochieregister te kijken naar de personen die vertrokken zijn naar een klooster.

Als men intreed in het klooster, dient men een bewijs over te legen dat je R.K. gedoopt ben, afgegeven door de lokale parochie en als minderjarigen een ondertekende toestemming van de ouders.

alles over kloosters en hun archieven vindt je op de website van;

Archieven van de Nederlandse Kloosters
St. Agatha
Cuijck
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goeiedag allemaal,
Toch wel TOF dat jullie Noorderburen bovenstaande onder mekaar eens kunnen bekijken, waarbij ook heel wat interessante informatie.
Van mij gewoon nog wal algemene info, maar ook eens goed om weten...
Als ik dat zo zie in mijn eigen Vlaamse stamboom, waar de meesten R.K. waren, dan tel ik vooral tussen pakweg 1860 en 1960 nogal wat religieuzen.  Zo had iedere familie wel een priester, pater of broeder in de familie en zeker een kloosterzuster of missionaris.  Daar werd  zelfs een erezaak van gemaakt.  De maatschappij in de tijd van 'het rijke Roomsche leven' was in de dorpen doordesemd van het christelijk geloof, was het nu Protestant of Katholiek; als kind in de jaren 1960 nog ervaren dat het leven zelf er volledig mee verweven was.
Ondertussen leven we in een pluralistische maatschappij, samen met (anders)gelovigen en 'niet' gelovigen (wel gelovend in zichzelf en in de vooruitgang).
Op het GNN-forum daarom enkel nog wat louter 'genealogische' vaststellingen i.v.m. die vele  religieuze roepingen :
- de maatschappij was gewoon veel christelijker en mensen hadden grotere gezinnen;
- heel gewoon toen dat jongeren naar middelbare scholen werden gestuurd die eigenlijk al een voorbereiding waren voor hun roeping (in Vlaanderen de 'Klein Seminaries', vb Hoogstraten, Roeselare) of de scholen verbonden aan Moederhuizen (vb Vorselaar, Torhout).  Vooral  moeders koesterden de stille hoop dat één van hun kinderen non of priester zou worden.  Tot in de jaren 1950 werden leerlingen gepolst of ze 'roeping' hadden.
- ook niet te onderschatten is... het grote mannentekort na de wereldoorlogen! Vooral in armere gezinnen was dat 'een mondje minder' en meisjes kregen er goede voeding & onderdak en konden zelfs studeren (onderwijs, verpleegkunde).  Neemt niet weg dat onder deze nonnen velen tot idealistische en begeesterde vrouwen uitgroeiden (naast ook gefrustreerden met soms nefaste gevolgen vandien).
- En... ook opmerkelijk onder degenen die vanaf de jaren 1950 het heemkundig werk van stapel lieten lopen, alsook de genealogie, tellen we heel wat priesters!  Aan twee kozijns van mijn opa (een priester en een broeder) heb ik beloofd 'hun laatste wens' te vervullen : hun levenswerk verder te zetten, wat ik probeer te doen. 
met collegiale groeten, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Een forumtopic dat goed blijft scoren, vandaar nog wat aanvullende info & linkjes...

Eeuwenoude kloosterordes - In die oeroude adellijke stambomen 'tot aan Keizer Karel' vind je regelmatig 'geestelijken';
deze werden dan wel abt / abdis van een klooster of waren bisschop.
En... enkele keren zelfs een (schoon)moeder-weduwe die na het huwelijk van haar (schoon)zoon
zich levenslang (vrijwillig?) terugtrok in een klooster... intelligente vrouwen die 'in de weg liepen' van de volgende generatie  ;-)
De eerste landbouw + nederzettingen ontstonden rond abdijen.

Houd de namen van de opstellers +handtekeningen onder aktes van Parochieregisters in de gaten.
Meestal dienden pastoors in hun bisdom (± grondgebied van de provincies), maar anderzijds
werd het principe gehuldigd : "Geen sant in eigen land" en tref je ze aan ver van hun geboortestreek.
Zo een 17de eeuws gezin kunnen samenstellen... Kon mijn voormoeder Elisabeth van Brugge zijn?!?
Blijkt dat haar moeder-weduwe mee zeewaarts verhuisde met haar priesterzoon; ook haar jongere kinderen, waaronder Elisabeth.

Mega veel priesters en nonnen vanaf de 19de eeuw tot de jaren 1960 : iedere parochie telde zijn pastoor + onderpastoor(s) (medepastoors), en
kloosterorden verrichtten pionierswerk in het onderwijs en de verzorging; taken die nadien langzaam maar zeker door de Staat werden overgenomen. 
Voor het verhaal hierachter en om personen op te sporen, zie de overzichtelijke WP-lijsten voor Nederland
met mannen- en vrouwenkloosters doorheen de eeuwen plus met allerlei links.
Minder volledige WP-lijsten voor  België , maar verder zoeken via de linkjes. 
Ook interessant voor recente(re) religieuzen in Vlaanderen : honderdjarige religieuzen

Eindigend met een valkuil (waar ik zelf ooit in trapte)... Kreeg eens bericht van een collega dat ik 'met zijn tante nonneke was gaan lopen'...
Ik had namelijk een 18de eeuwse voorvader gekoppeld aan een naamgenote van mijn voormoeder, maar deze bleek een kloosterzuster te zijn!
Mijn voormoeder had immers dezelfde leeftijd en ik vond geen andere trouw- noch overlijdensdata van haar naamgenote... 

Ziezo, nog iemand met een bijzondere vondst, links of tips? Graag op dit forumplekje. 
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Missiezuster

Bericht door inatje »

Vandaag toevallig ontdekt dat een van mijn voorouders haar zussen een missiezuster was in Afrika. Nu vraag ik mij af hoe kan ik daar meer over te weten komen? Ze Heeft nu een graf met allemaal andere missiezusters op het kerkhof van Sint Martens Bodegem. ( of  is dit  enkel een herdenkingssteen?)
Ik zou graag weten in welk land, hoe ze daar terecht is gekomen ? enz...

Alvast bedankt
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Missiezuster

Bericht door greetjepittery »

Staat op die herdenkingssteen tot welke kloostergemeenschap (congregatie) deze missiezuster behoorde, Ina? 
Zo ja, dan lijkt me het meest voor de hand liggende traject via deze kloosterorde te zoeken.

Hier een WP-lijst met  congregaties, die ook of soms vooral bestonden uit missionarissen. 
Deze gemeenschappen hebben of (hadden) ook een archief (met bijkomende info!) in huis,
maar veel van die archieven werden ofwel aan het hoofdklooster ('moederhuis') overgedragen
of worden nu bewaard in het Kadoc te Leuven, waar ze je zeker verder op weg kunnen helpen.

Een gerelateerd topic waar misschien nog enkele denkpistes of linkjes voor jou :
nonnen en priesters (8 tekstjes).

Geef zo nodig nog wat bijkomende inlichtingen, zodat forumvolgers verder kunnen meedenken.
Groetjes, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Missiezuster

Bericht door greetjepittery »

Nog eens verder gezocht en vind de Witte Zusters van Afrika die in het Castelhof te Sint-Martens-Bodegem woonden - Citaat :
Deze blanke schittering, verscholen in het groen heeft al verscheidene bestemmingen gekend.
In lang vervlogen tijden was het betrokken bij het beheer van de voormalige heerlijkheden,
later werd het bewoond door de Witte Zusters van Afrika en
sinds enkele jaren heeft de gemeentelijke jeugddienst hier zijn thuishaven. Het domein wordt voor tal van activiteiten gebruikt.
En nog een grondige PDF (vanaf p.31) hierover.
Meer dan waarschijnlijk behoorde deze zuster tot de Witte zusters van Afrika;
zeker eens verder googelen op deze congregatie, met zelfs een fotocollage!
mvg, Greta
lievenk
male
Berichten: 3
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Zusters in de missies

Bericht door lievenk »

Ik heb een vraag ivm bepaalde zusterordes : mijn grootvader Adrien KIND had drie missiezusters die bij de Franciscanessen waren en uitgezonden werden op missies in het buitenland. Ze gingen op missies naar Sri Lanka (Ceylon) en Argentinië.

Nu wil ik weten wat zij daar deden en ze zijn daar ook gestorven. Ze zijn alle drie nooit terug gekeerd.
1) Marie Louise Kind (geboren 26/12/1894 - gestorven in Ceylon 25/04/1954)
2) Julia Cyrila Kind (geboren 2/10/1896 - gestorven .. ? )
3) Anna Magdalena Kind (geboren 19/12/1901 - gestorven .. ?)

Hoe kan ik deze informatie terug vinden ?

Hebben jullie tips hiervoor ?

Beste groeten,
Lieven
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Best je wenden tot het generalaat (hoofdzetel) van de zusters Franciscanessen te Brakel;
voor bijkomende info misschien ook bij het klooster van waar ze werden uitgestuurd naar de missies,
zie : https://www.urv.be/nl/lijst-van-ordes-en-congregaties/2172/zusters-franciscanessen
mvg, Greta
mdegraevemyriam
female
Berichten: 124
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo,

een franse collega genealoog is op zoek naar de gegevens van Edouard VERMEULEN ° Elzegem 08.02.1843 deze zou priester zijn geworden.

die zou graag vernemen waar inlichtingen over zijn ambt, plaats ,waar hij priester was enz...
zijn overlijden?

zijn geboorteakte

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-DTK9-XZB?i=348&cc=2138513&cat=343655

Deze weet ook niet van welk geloof hij was.

iedere tip is welkom!!

met vriendelijke groeten,

myriam
edwardn
edwardn
Berichten: 1543
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Goede avond,

Dit zou de bewuste priester moeten zijn:

http://www.odis.be/lnk/PS_15913

Mvg,

Edward
Plaats reactie

Terug naar “Dagelijks leven van uw voorouders”