Plaats reactie

zijn parochieregisters volledig?

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag iedereen,

ik heb een vraag ivm de volledigheid van de parochieregisters...

Ik heb de indruk dat niet alle dopen/huwelijken/overlijdens steeds terug te vinden zijn in de parochieregisters. Dit wordt onder andere duidelijk op plaatsen waar een dubbele lijst voorkomt (een kopie?): sommige aktes zijn wel in de ene, maar niet in de andere terug te vinden. Dit is bijvoorbeeld het geval voor het overlijden van Egidius Bracke in 1719 te Kalken.

In verband met het "ontbreken" van aktes, had ik graag wat ondersteuning gehad van de volgende hypothese... Mij lijkt ze correct, maar ik zou graag wat argumenten voor of tegen hebben van iemand die er met een "vers oog" naar kijkt.
Het gaat over de geboorte van dezelfde Egidius Bracke, omstreeks 1686 (33 jaar bij overlijden).

In de registers, staat er geen enkele Egidius in dat jaar +/-5j. Ik heb uiteraard ook gekeken naar variaties, zoals Brack, Braecke, Braeckman enz.

Wie er wel bestaan, zijn twee Gisberti. Beide zijn gehuwd, beide hebben kinderen. Er is echter één kind van "een" Gisbertus in 1688 met een derde vrouw (Judoca Baetens). Aangezien de jongste pas 12 was en de vrouw van de oudste (zijn oom) overleed in 1680, veronderstel ik dat dit het tweede huwelijk was van de oudste. Dit huwelijk heb ik (in Kalken) nog niet kunnen traceren.
Gisbertus heeft geen kinderen tussen het het laatste kind met zijn eerste vrouw (1677) en het "enige" kind met zijn tweede vrouw (1688).
Onze Egidius past daar echter perfect tussen (1686)...

Om de theorie te staven, heb ik gekeken naar de doopgetuigen van de 5 kinderen van Egidius. Gisbertus is daar niet bij, want hij was intussen reeds overleden. Bij de meeste andere doopheffers is er een relatief dicht familiaal verband mogelijk:

Joannes Baes = de man van zijn oudste stiefzus Anna Bracke
Margareta Hulstaert = TBC
Jacobus Bracke = zijn oudere stiefbroer
Paschasia De Page = familie van zijn vrouw
Jacobus De Page = familie van zijn vrouw
Judoca Baes = dochter van Joannes Baes en zijn stiefzus Anna Bracke
Petrus De Wilde = mogelijk de man van de zus van Joannes Baes
Maria Bracke = een stiefzus
Jacobus Haeghens = TBC
Livina Bracke = zijn zus (het kind geboren in 1688 waarvan sprake hierboven)

Verder was Joannes Baes ook getuige bij het huwelijk van Egidius, samen met een Jacoba Lammens die ik nog moet terugvinden.
De jonge Gisbertus hierboven vermeld, zal na de dood van Egidius nog een buitenhuwelijks kind verwekken bij de weduwe van zijn neef.


Is dit volgens jullie genoeg materiaal om veilig aan te nemen dat Egidius inderdaad de zoon is van Gisbertus en zijn tweede vrouw, zelfs al zijn noch hun huwelijk, noch de doop van Egidius momenteel terug te vinden?
(bij het overlijden van Gisbertus in 1712 waren beide kinderen meerderjarig - 24 en 26 - dus veronderstel ik dat het geen zin heeft te zoeken in de Staten van Goed).

Bedankt voor elk commentaar!

Groetjes,
Tom
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2602
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo Tom,
Geen kant & klare info van mij, maar toch een poging tot ontrafeling van dit herkenbare 'mysterie' voor velen van ons...
1) Over de 'absolute volledigheid' van parochieregisters moeten we ons geen illusies maken, ook naar de toekomst toe niet.  Neem gewoon eens een paar steekproeven op search.arch.be, voor verschillende provincies en dan zie je dat er regelmatig 'kleine' HIATEN voorkomen.  Sommige hiaten worden misschien nog opgevuld door search.arch., anderen wellicht nooit meer...  Soms worden die hiaten ook aangegeven op search.arch. zelf en weten we waar we staan.  Redenen? Brand, oorlogen t.e.m. W.O.I en II, afpersingen (door rondtrekkende roversbenden!).  Maar, als de registers zelf ontbreken zijn er ook nog de indexen die geboortes al dan niet kunnen bevestigen. 
2) Zaak is dan om indirect info te vinden van deze 'zoekgeraakte' registers, zoals je al deed.  Meestal is het gissen, zoals ook bij dit vooroudergezin nog geen 100% zekerheid, maar - je kent mijn stokpaardje ondertussen - heb dit soort blokkades verschillende keren kunnen oplossen via Staten van Goed.  Als daar al kinderen zouden zijn uit vorige huwelijk(en), dan krijgen die 'broeders ende susters van halven bedde een halve staak' (zoals dat in mijn rootsdorpen heet).  Of kijken naar mogelijke SVG's van volgende generaties Bracke en of ze ev. voogd waren.
3) En, dat Ghisbertus 'Gijs' geen kinderen op de wereld zette tussen 1678 en 1687 lijkt zeer onwaarschijnlijk in deze tijd, ook als daar enkele misgeboortes zouden tussenzitten...  Uit ervaring weten we ondertussen ook dat een weduwe of weduwnaar zelden lang wachtte om te hertrouwen.  Al eens de nabijgelegen dorpen onder de loep genomen?  Ik ben niet vertrouwd met deze rootstreek van jou, maar kijk eens naar migraties in deze streek... meestal zijn het niet enkele gezinnen die migreren of aan seizoensarbeid deden, maar ganse groepen.  Soms moet je dus wat verder kijken, bvb ik heb verschillende vooroudergezinnen die in groep in één trek van Knesselare, Ursel, Bellem en Kaprijke naar de Polders trokken, toch wel meer dan een dagreis; soms ook es zien of ze via waterlopen migreerden, bvb voor mij die van Bellem.
4) Het feit dat er geen (schoon)ouders doopheffers zijn doet vermoeden dat ze alle vier (?) reeds overleden waren of dat hij uit een ver afgelegen dorp afkomstig was; meters & peters uit een naburig dorp komen wel regelmatig voor.
Ziezo, niet meer dan losse flodders maar toch wat denkpistes die je verder op weg kunnen zetten.
Hopelijk nog iemand anders die het door zijn 'genealogenbril' bekijkt...
Succes en... dit soort mysteries kunnen oplossen vind ik het 'leuke' van de stiel :-)
mvg , collega Greta
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag Greetje,

bedankt voor je tips.

Gewoon even ter verduidelijking: met "volledig" bedoel ik niet of alle registers bewaard zijn gebleven. Dat zijn ze inderdaad jammer genoeg niet. Soms ontbreken er enkele pagina's, enkele jaren, of - in het geval van Sint-Gillis-bij-Dendermonde bijvoorbeeld - bijna het volledige archief.
Wat ik bedoel is: zijn de registers op zich volledig? Staan àlle dopen/huwelijken/overlijdens erin genoteerd? Of kan het zijn dat een priester bijvoorbeeld bij een ziek kind het kind thuis komt dopen, en dan later vergeet om het in te schrijven in de boeken waardoor het kind wel bestaat, maar niet terug te vinden is?

Voor mijn bovenstaande situatie: de registers voor Kalken op zich bestaan nog, in tweevoud zelfs voor een bepaalde periode. Maar de twee komen niet volledig overeen: er zijn aktes die wel in de ene, en niet in de andere staan. Of, voor het geval van Egidius, blijkbaar in geen van beide (als mijn theorie klopt).

Ik zal zeker de omliggende dorpen nakijken - vooral Laarne. Maar zowel vader Gisbertus als zijn beide vrouwen en al zijn kinderen zijn geboren, gehuwd en overleden in Kalken. Het zou me straf lijken mocht er een kind elders gedoopt worden. Ze waren landbouwers, dus ver van hun boerderij konden ze volgens mij niet gaan.
De Staten van Goed hebben denk ik niet veel zin, de kinderen van Gisbertus waren bij zijn overlijden allemaal meerderjarig. De jongste was 24 (maar ongehuwd).

Groetjes,
Tom
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2602
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ha ha! Een interessant element erbij : het jongste kind was 24 jaar en ongehuwd.  In deze tijd werd men meerderjarig op 25j. en, gezien het feit dat deze zoon nog ongehuwd was, is het meer dan waarschijnlijk dat er wel een Staat van Goed werd opgemaakt.
Zo weinig tijd om op te zoeken, bvb eens de afdeling van Familiekunde Vlaanderen contacteren of zij iets publiceerden (nog niet alles is 'bewerkt').  En, wat vooral interessant kan zijn voor mensen die 'op een korte tijd veel info & wezgwijzers willen verzamelen', is de genealogische evenementen in de gaten houden... ev. 14 en 15 maart in je agenda noteren, zie GNN-blog, van 12 december : "Vijftig jaar Familiekunde Vlaanderen" te Antwerpen.

Dubbele registers werden 'in de tijd van de Burgerlijke Stand' in tweevoud opgesteld; één ex. ging naar de rechtbank (op kantonaal niveau, dacht ik) opdat niets verloren zou gaan. 

En... kan het dat sommige kinderen niet werden geregistreerd? Ik betwijfel het maar "de uitzondering bevestigt de algemene regel'.  Het doet me wel denken aan sommige van mijn voorouders uit Bellem die een aantal jaren in... het doopregisters van Ursel werden geregistreerd omdat Bellem zwaar te lijden had gehad van oorlogsgeweld en dat de bewoners tijdelijk naar Ursel waren gevlucht.  Andere voorbeelden kan ik me niet herinneren...
Dus : toch maar eerst eens zien of je gedrukte SVG-bundels op de kop kunt tikken... zeker z'n prijs waard als je veel voorouders in een bepaalde plaats had wonen en nog buitenhuis werkt! mvg,Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2602
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Nog een nakomertje...
Kijk zeker eens na vanwaar de vermeende moeder van Egidius Bracke is. 
Wat ik wel eens tegenkwam is kinderen die in het geboortedorp van hun moeder werden geboren.  Praktisch wellicht : hulp van moeder en / of (schoon)zusters. 
Nog meer voorkomend is dat een jong paar nog een tijdje in het ouderlijk huis blijft wonen (van haar of zijn ouders) totdat ze zelf hun eigen stek hadden.
da-aag, Greetje
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
De vermeende moeder (als ik de juiste heb) is ook van Kalken. Vandaar mijn twijfel dat Egidius elders geboren zou zijn :)

Interessant om weten dat meerderjarigheid pas op 25 was, ik heb altijd gedacht 21 (wat - als ik me niet vergis - de minimale leeftijd voor meisjes was om te huwen zonder toestemming van de ouders). Van zodra ik er nog eens geraak duik ik de archieven in om de SvG van de streek op te snorren. Ik heb alleszins al een indexlijst thuis met alle collecties van Staten van Goed van Oost-Vlaanderen, gesorteerd per gemeente met de plaats waar ze te vinden zijn.
Jammer genoeg zijn de archieven over het algemeen gesloten wanneer ik eens niet moet werken. Het zal voor januari zijn.

Groentjes,
Tom
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2602
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Nog iets over jonge trouwers...
In tegenstelling tot andere culturen tellen we bij ons weinig of geen piepjonge bruidjes (wel jonge vrouwen die met een veel oudere man huwden... uitgehuwelijkt werden wellicht).  Het jongste bruidje in mijn boom 'Franchijncken' was pas 18 jaar toen ze te Eeklo in 1658 trouwde en werd als wees bijgestaan door haar huwelijksgetuige die tevens haar voogd (custos) was en met de vermelding van de pastoor : 'premisis permitendis' (toegelaten onder voorwaarde)! 

En nog een inval : sommige 'speciale' namen (dus anders dan onze vele Joannessen en Petrussen) zijn echt familiegebonden en worden soms 5 generaties op rij doorgegeven, d.i. 'in de lengte', maar die naam (vb bij mij Zacharias, Augustinus, Laurentius) komt ook 'in de breedte' voor, waarmee ik bedoel dat broers en kozijns ook die naam in diezelfde tijd doorgaven.  Dus... zie dat je 'de juiste Ghisbertus' te pakken hebt! Wel gehoord dat er een ongeschreven wet bestond dat een zelfde voornaam + familienaam in een tijdspanne van 10 jaar niet meer (?) werd gegeven op een parochie, maar... werd wel omzeild door andere doopnamen (bvb Ghisbertus Joannes en Gh. Franciscus).

Ook van mij 'de groenten' (pompoenen bvb nu ze met dat vriesweer binnen moesten) :-) G.
En... nu iemand anders met tips om Ghisbertus op te sporen ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Secundaire bronnen”