Plaats reactie

Doodsbrieven

melidhon
female
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Doodsbrieven

Bericht door melidhon »

Beste allen,

Ik weet niet of mijn vraag/mededeling hier op zijn plaats is. Zo niet, zeg het me gerust.

Mijn vraag gaat over doodsbrieven en prentjes. Ikzelf heb er een hele verzameling van. Originele stukken van mijn familie die reeds dateren van 2 eeuwen geleden.
Maar natuurlijk jammerlijk genoeg ook brieven van familieleden die me nog niet zo lang geleden ontnomen zijn. Mijn familie wenst dat ik geen recente brieven op het internet plaats. Omdat al hun namen daar dan ook bij staan. Ze wensen volledige anonimiteit. In de krant hebben ze ook nooit een overlijdensbericht geplaatst.

Enige tijd geleden kwam ik echter tot de vaststelling dat de doodsbrief van mijn grootvader (zonder medeweten van mijn familie) op een website van doodsprentjes te vinden is. Rouwadres niet anoniem gemaakt. Alle name van de overlevende familieleden publiekelijk gesteld.

Onmiddellijk legde we de link: mijn oma werd in het verleden meermaals gebeld door genealogen die vragen hadden over haar overleden echtgenoot, haar broers/zussen en ouders. Ze dacht steeds dat ik er iets mee te maken had. De personen in kwestie zeiden dat haar adres 'op de doodsbrief' staat. Maar: wij hebben deze dus nooit gepubliceerd.

Kan de beheerder van de website dit zomaar doen? Kan ik hem niet dwingen dat hij onze name + rouwadres anoniem maakt? Ik kreeg immers een zeer vijandige reactie toen ik hem hier vriendelijk toe verzocht.
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Doodsbrieven

Bericht door fluffy82 »

Ik kan me vergissen natuurlijk, maar voor zover ik weet is een doodbrief een "openbare publicatie", zoals een krantenartikel of een reclameblad. Als gegevens erop "geheim" moesten blijven, hadden ze in de eerste plaats niet moeten gedrukt worden. Eenmaal een doodbrief gedrukt en verspreid is, kan je er denk ik wettelijk gezien niet veel aan doen.
Het is natuurlijk niet netjes van die man om op vraag van de betrokkenen het ding niet weg te halen. Hoewel hij volgens mij niet verplicht is, getuigt het van respect en goede wil om het wel weg te halen.
mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : Doodsbrieven

Bericht door mon1 »

Dag,

Ze staan zelfs online bij de meeste begrafenisondernemers ; en dan vooral de meest recente.
Hebben zij dan de toestemming gevraagd om dat te doen ?
Op een rouwbrief kan een filiatie voorkomen van 4, zelfs 5 generaties waaronder levende, jonge kinderen...
Wat zegt de privacy-commissie daarover dan ?
Dat zijn immers "kleine stamboompjes".
Er kan over privacy nog eeuwen gedebatteerd worden ; de regelgeving bestaat, wordt niet toegepast en niemand wordt terecht gewezen...
Dus...

Ik heb wel opgemerkt dat sinds kort op de meeste websites die RB ter beschikking stellen men ze zelf niet meer rechtstreeks kan openen (alleen de naam van de overledene en de overlijdensdatum, eventueel de echtgenote worden vermeld) ; men dient ze aan te vragen en krijgt ze als PDF per mail toegestuurd.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
melidhon
female
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Doodsbrieven

Bericht door melidhon »

Alvast bedankt voor jullie reacties.

In mijn geval is het telkens al geweest dat aan mijn familie gevraagd werd door begrafenisondernemers of ze de brief online mochten plaatsen of liever niet.
Heb gewoon liever dat ze MIJ aanspreken over genealogie en niet mijn oma die dan steeds in tranen uitbarst omdat ze haar man verloren is en haar broers/zussen niet meer heeft.

Ik verschiet gewoon van de enorm vijandige reactie die ik heb gekregen van de beheerder terwijl ik enkel een vriendelijke vraag stelde die alles behalve vijandig bedoeld was. Ik wil mijnheer zelfs helpen bij zijn collectie met de uitbreiding van mijn stukken moest het hem vooruit helpen.
Hij zei immers dat rouwadressen op brief anoniem werden gemaakt. Maar dat is niet gebeurd bij mijn grootvader zijn brief. Zou er ook niet zo over doorbomen als mijn oma niet gecontacteerd werd met enige regelmaat.
mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : Doodsbrieven

Bericht door mon1 »

Re-Melissa,

Die "onvriendelijke beheerder" van die website is niet alleen onvriendelijk maar ook dom.
Het is hem perfect mogelijk om die RB dusdanig te bewerken dat de adressen eraf geknipt worden.
En feitelijk is hij daartoe zelfs verplicht.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
Plaats reactie

Terug naar “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”