Plaats reactie

Voornamen

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
janvanwassenhove9831
male
Berichten: 393
Weet iemand wat de "officiële" naam zou zijn voor de voornamen Arent en Bauwen.
Ik vond ze in Staten van Goed eind 1500, eerste helft 1600.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Voornamen

Bericht door greetjepittery »

Lokale roepnamen die zelfs niet in elke provincie worden gebruikt :
- Arent > Arnoldus, maar in andere streken kan dat Aernout, Aert, Nollin, e.a. zijn;
- Bauwen > Balduinus, maar elders soms Balden; (vandaar familienaam Bauwens).
Uw vraag samengevoegd bij het grote topic over voornamen met allerlei tips & linkjes;
bladeren via de cijfertje 1 en 2, boven- of onderaan rechts.
mvg, Greta
Gebruiker niet ingeschreven (Joenvanaken)
avatar

voornamen

Bericht door Joenvanaken »

Was het in de late Middeleeuwen de gewoonte om de voornaam Heijlwich (geen heilige met die aam bekend) om te zetten als Margaretha (in het Latijn en tevens een heilige). De een zou dan een roepnaam en de ander de doopnaam zijn geweest. Ik heb al enkele voorbeelden gevonden.

Joen van Aken
meylepa
meylepa
Berichten: 9
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: Voornamen

Bericht door meylepa »

Beste,

1) Claes - Nicolaus of NIcasius?
Eén van mijn voorouders wordt in een schepenakte Claes genoemd. Maar in andere schepenakten uit dezelfde gemeente vind ik die naam niet meer terug, wel de naam Nicasius. Als Latijnse naam voor Claes zou ik eerder Nicolaus verwachten, maar is het mogelijk dat Nicasius ook wel als Latijnse naam voor Claes werd gebruikt?

2) Aert - de naam voor een man, een vrouw of voor beide geslachten mogelijk?
Meestal kom ik de naam Aert tegen voor mannelijke personen. Maar ik kwam hem ook 1 keer tegen voor een vrouw, wat me natuurlijk verbaasde. Toch normaal? Wat zou haar Latijnse naam dan geweest zijn?

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Mvg,
Paul
Paul Meylemans
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Voornamen

Bericht door greetjepittery »

Op basis van de goed gedocumenteerde info op WP moeten we stellen dat Nicasius geen synoniem is van Nicolaes (en var.)
en dat er 2 verschillende heiligen mee aan de basis liggen, zie : https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicasius
Toch is hiermee niet alles gezegd... Mogelijks hielden pastoors of ambtenaren daar geen rekening mee...
Weliswaar deze naamsverwisseling zelf niet ondervonden in 'de Vlaanders', maar ook niet in de Kempense stamboom van mijn man.

Wat 'Aert' (> Arnoldus) betreft, zie ook bovenstaande reactie van 11.04.2021.
'Aert' als dusdanig nergens tegengekomen voor een vrouw,
wel Arno(u)ldijne, Ardijntje als roepnaam voor Arnolda.

Aanvullingen - i.c. bij voorkeur uit de Kempen - blijven welkom! mvg, Greta
meylepa
meylepa
Berichten: 9
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: Voornamen

Bericht door meylepa »

Beste Greta,

Bedankt voor je verhelderingen ivm de voornamen Nicasius en Aert.

Wat betreft het gebruik van de voornaam Aert voor een vrouw, verwijs ik naar de eerste regels van een schepenakte uit Duffel (zie de bijlage). Met mijn beperkte ervaring bij het ontcijferen van oude handschriften dacht ik de eerste regel als volgt te lezen: "Deylinge vande(n) erffgen(amen) wijle(n) He(n)rick V(er)mijlen en(de) Aert Mijlema(n)s". Moest ik de voornaam mis hebben gelezen, of moest er een verklaring zijn, die uitsluit dat de tweede persoon die vermeld wordt, niet de echtgenote is van Henrick Vermijlen, dan hoor ik het graag.

Mvg,
Paul
15261126 SCHA Duffel Verdeling nalatenschap Henrick Vermylen & Aert Mylemans 008696964 14 L6.jpg
Paul Meylemans
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Voornamen

Bericht door greetjepittery »

Een taai en 'slordig' stukje handschrift uit de 16de eeuw...
Ik meen 'Alyt' (>Aleidis) te lezen, maar zekerheidshalve ook eens dit probleem voorleggen
bij de 'paleografen' : https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=55260µ
Zo mogelijk een ganse bladzijde doorgeven voor nog meer schriftvergelijking.

Nog volgende link naar middeleeuwse familienamen die mogelijks nog van pas komt :
"Voornamen en ervan gevormde familienamen in Diest tot 1400" (dbnl)
https://www.dbnl.org/tekst/_naa002199901_01/_naa002199901_01_0007.php
Niet meteen 'tegen de achterdeur', maar in vogelvlucht (oudere landwegen) minder ver...

mvg, Greta
meylepa
meylepa
Berichten: 9
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: Voornamen

Bericht door meylepa »

Heel erg bedankt voor je raadgevingen Greta.
Paul Meylemans
sebadera2
sebadera2
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Voornamen

Bericht door sebadera2 »

meylepa schreef: 20 maart 2023, 06:37 Beste,

1) Claes - Nicolaus of NIcasius?
Eén van mijn voorouders wordt in een schepenakte Claes genoemd. Maar in andere schepenakten uit dezelfde gemeente vind ik die naam niet meer terug, wel de naam Nicasius. Als Latijnse naam voor Claes zou ik eerder Nicolaus verwachten, maar is het mogelijk dat Nicasius ook wel als Latijnse naam voor Claes werd gebruikt?

2) Aert - de naam voor een man, een vrouw of voor beide geslachten mogelijk?
Meestal kom ik de naam Aert tegen voor mannelijke personen. Maar ik kwam hem ook 1 keer tegen voor een vrouw, wat me natuurlijk verbaasde. Toch normaal? Wat zou haar Latijnse naam dan geweest zijn?

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Mvg,
Paul
Nicasius is een zeldzame naam. De Vlaamse variant is normaal gezien 'Casen' of 'Caes4. De Vlaamse vorm Claes/Claeys komt van Nicolaus/Niklaas. Ik zou toch eens zien of er geen wissel van Nicasius in Nicolaus zou kunnen gebeurd zijn.
meylepa
meylepa
Berichten: 9
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: Voornamen

Bericht door meylepa »

Beste Sebastiaan,

Best mogelijk dat Nicasius een zeldzame voornaam is, want in de eigen familiestamboom komt hij tot nu slechts 1 keer voor. Zoals je schrijft, kom ik ook de schrijfwijze Casen tegen. De naam komt voor in Duffel in de periode 1535-1540. In bijlage de vermelding van de naam "Nicasius Mylemans" in een schepenakte uit Duffel van 1535 .

Groetjes,
Paul
Bijlagen
Nicasius Mylemans.jpg
Paul Meylemans
Plaats reactie

Terug naar “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”