Plaats reactie

onbestaande plaatsnaam 'Krikraw'??

caliers
female
Berichten: 8
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Hallo iedereen,

Ik heb een paspoort teruggevonden van Vandorpe Martinus (zie bijlage). Hierin staan de volgende zaken:

Vandorpe Martinus: geboren op 13/02/1886 te "Krikraw" (eigenlijk Zwevegem)
Vandorpe Prudence (normaal geboren Devos): geboren op 30/10/1885 te "Krikraw"
Gehuwd op 26/07/1914 te "Krikraw"

Echter is de plaats "Krikraw" totaal niet te vinden. Eerst dacht ik aan Zwevegem, omdat Vandorpe Martinus daar wel geboren is.
Maar de huwelijksakte kan ik dus nergens vinden op de website van het rijksarchief alsook de geboorteakte van Devos Prudence.
Zou er iemand mij hierbij kunnen helpen??

Alvast bedankt
Silke
Bijlagen
vand_016.02 Vandorpe Martinus_paspoort.pdf
(735.35 KiB) 15 keer gedownload

edwardn
edwardn
Berichten: 236
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Silke,

Op dat document staat dat hij is geëmigreerd naar de VS in 1907, daar minstens tot 1925 verblijft en dat hij is gehuwd in 1914.
Dan zou hij dus in de VS zijn gehuwd?

Edward

caliers
female
Berichten: 8
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Ik ga er eigenlijk van uit dat alle akten moeten te vinden zijn in die "Krikraw" omdat de naam bijna overal bij staat. Maar eigenlijk staat die inderdaad niet bij de huwelijksdatum... Maar ook als ze daadwerkelijk gehuwd zijn in Amerika, dan blijft nog de vraag waar haar geboorteakte is, want hierbij staat er wel geboren te België
edwardn schreef:
04 november 2019, 19:53
Silke,

Op dat document staat dat hij is geëmigreerd naar de VS in 1907, daar minstens tot 1925 verblijft en dat hij is gehuwd in 1914.
Dan zou hij dus in de VS zijn gehuwd?

Edward

leenb
female
Berichten: 13
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Geen idee welke plaats men bedoelt met ‘Krikraw’ maar bent u zeker dat het om Prudence De Vos gaat.
De huwelijksdatum komt niet helemaal overeen met deze die Martin Vandorpe opgaf bij zijn paspoortaanvraag maar ik denk dat het om de volgende personen gaat :

https://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn99021999/1913-07-25/ed-1/seq-8/#date1=1911&index=5&rows=20&words=Hempe&searchType=basic&sequence=0&state=Nebraska&date2=1963&proxtext=hempe&y=13&x=17&dateFilterType=yearRange&page=1

https://omahamarriages.wordpress.com/v/

https://omahaobits.wordpress.com/v/

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-personen/zoekresultaat/q/persoon_achternaam_t_0/hempe/q/persoon_voornaam_t_0/prudence/q/zoekwijze/p?M=0&V=0&O=0&persoon_0_periode_geen=0

Volgens de census emigreerde Martin zijn echtgenote in 1911 naar de V.S. : passagierslijst ss Vaderland Antwerpen 19/08/1911 - New York 29-08-1911 - lijnnummer 22 (image 1064 en 1065)

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TW-17GQ?i=1063&cc=1368704&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AJJLP-R6D
zij gaat naar een vriendin Leona De Vos in South Omaha, Nebraska

caliers
female
Berichten: 8
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Van de naam Prudence Devos ben ik zeker, want ik heb een registratiekaart gevonden ook van in Omaha Nebraska. Maar kga het toch eens navragen aan mijn grootvader, misschien dat hij enig idee heeft of ze nog anders kon geheten hebben.
leenb schreef:
04 november 2019, 23:09
Geen idee welke plaats men bedoelt met ‘Krikraw’ maar bent u zeker dat het om Prudence De Vos gaat.
De huwelijksdatum komt niet helemaal overeen met deze die Martin Vandorpe opgaf bij zijn paspoortaanvraag maar ik denk dat het om de volgende personen gaat :

https://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn99021999/1913-07-25/ed-1/seq-8/#date1=1911&index=5&rows=20&words=Hempe&searchType=basic&sequence=0&state=Nebraska&date2=1963&proxtext=hempe&y=13&x=17&dateFilterType=yearRange&page=1

https://omahamarriages.wordpress.com/v/

https://omahaobits.wordpress.com/v/

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-personen/zoekresultaat/q/persoon_achternaam_t_0/hempe/q/persoon_voornaam_t_0/prudence/q/zoekwijze/p?M=0&V=0&O=0&persoon_0_periode_geen=0

Volgens de census emigreerde Martin zijn echtgenote in 1911 naar de V.S. : passagierslijst ss Vaderland Antwerpen 19/08/1911 - New York 29-08-1911 - lijnnummer 22 (image 1064 en 1065)

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TW-17GQ?i=1063&cc=1368704&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AJJLP-R6D
zij gaat naar een vriendin Leona De Vos in South Omaha, Nebraska

edwardn
edwardn
Berichten: 236
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Silke,

Misschien kan je voor dat huwelijk eens contact opnemen met iemand van hier:
https://omahalibrary.org/browse_program/genealogy/
Zij hebben o.a. de 'marriage licences' Van Douglas, Omaha, Nebraska
https://omahalibrary.org/nebraska-county-marriage-records/#douglas
Al vrees ik dat er voor Prudence geen nieuwe gegevens voor jou in zitten.
Hier nog een passagierslijst waarin inderdaad vermeld staat: "Prudence H." Is het dan toch Hempe?
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GP1Z-YJK?i=476&cc=1923888

Krikraw blijft vreemd. Ik gokte al eens op Kerkhove, misschien wegens de uitspraak, maar dat ligt toch wat verder van Zwevegem. Het lijkt er toch een beetje op dat hij met opzet die naam heeft gekozen om welke reden dan ook.

Edward
Laatst gewijzigd door edwardn op 05 november 2019, 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.

caliers
female
Berichten: 8
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Heel interessante links, zal zeker eens contact opnemen. Heb eventueel een overlijdensdatum gevonden van Martin Vandorpe, dus kan die akte dan al eens opvragen.
edwardn schreef:
05 november 2019, 11:06
Silke,

Misschien kan je voor dat huwelijk eens contact opnemen met iemand van hier:
https://omahalibrary.org/browse_program/genealogy/
Zij hebben o.a. de 'marriage licences' Van Douglas, Omaha, Nebraska
https://omahalibrary.org/nebraska-county-marriage-records/#douglas
Al vrees ik dat er voor Prudence geen nieuwe gegevens voor jou in zitten.


Krikraw blijft vreemd. Ik gokte al eens op Kerkhove, misschien wegens de uitspraak, maar dat ligt toch wat verder van Zwevegem. Het lijkt er toch een beetje op dat hij met opzet die naam heeft gekozen om welke reden dan ook.

Edward

caliers
female
Berichten: 8
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
En wat als ...

Prundence daadwerkelijk geboren is als Himpe, maar eerder gehuwd is met een Devos. Kan het zijn dat ze dan die naam blijft aanhouden?
leenb schreef:
04 november 2019, 23:09
Geen idee welke plaats men bedoelt met ‘Krikraw’ maar bent u zeker dat het om Prudence De Vos gaat.
De huwelijksdatum komt niet helemaal overeen met deze die Martin Vandorpe opgaf bij zijn paspoortaanvraag maar ik denk dat het om de volgende personen gaat :

https://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn99021999/1913-07-25/ed-1/seq-8/#date1=1911&index=5&rows=20&words=Hempe&searchType=basic&sequence=0&state=Nebraska&date2=1963&proxtext=hempe&y=13&x=17&dateFilterType=yearRange&page=1

https://omahamarriages.wordpress.com/v/

https://omahaobits.wordpress.com/v/

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-personen/zoekresultaat/q/persoon_achternaam_t_0/hempe/q/persoon_voornaam_t_0/prudence/q/zoekwijze/p?M=0&V=0&O=0&persoon_0_periode_geen=0

Volgens de census emigreerde Martin zijn echtgenote in 1911 naar de V.S. : passagierslijst ss Vaderland Antwerpen 19/08/1911 - New York 29-08-1911 - lijnnummer 22 (image 1064 en 1065)

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TW-17GQ?i=1063&cc=1368704&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AJJLP-R6D
zij gaat naar een vriendin Leona De Vos in South Omaha, Nebraska

edwardn
edwardn
Berichten: 236
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Heel goed mogelijk.
Gezien het verschil tussen de huwelijksdata.
VANDORPE, Martin; 27; md. Prudence HEMPE; 27; Jul 1913 32591
Hij zegt in zijn paspoort dat hij op 26 juli 1914 is gehuwd. Het is wel heel toevallig dat dit net een jaar later is bijna dag op dag.

Ik denk dat ze het in Douglas, Omaha wel zullen weten.


Edward

leenb
female
Berichten: 13
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Zoals Edward zegt is het goed mogelijk dat men een andere plaatsnaam opgegeven heeft, dat komt veelvuldig voor, omwille van de uitspraak misschien. (alhoewel :D , hier wordt vermoedelijk Kortrijk bedoelt als zijn geboorteplaats) https://aad.archives.gov/aad/display-partial-records.jsp?dt=3081&sc=29592%2C29578%2C29580%2C29596%2C29583%2C29584%2C29585%2C29608%2C29612&cat=all&tf=F&bc=%2Cfd&q=belgium&as_alq=&as_anq=&as_epq=&as_woq=&nfo_29592=V%2C9%2C1900&op_29592=0&txt_29592=712059674+&nfo_29578=V%2C15%2C1900&op_29578=0&txt_29578=&nfo_29580=V%2C15%2C1900&op_29580=0&txt_29580=&nfo_29596=V%2C20%2C1900&op_29596=0&txt_29596=&nfo_29583=V%2C2%2C1900&cl_29583=&nfo_29584=V%2C2%2C1900&cl_29584=&nfo_29585=N%2C4%2C1900&op_29585=3&txt_29585=&txt_29585=&nfo_29608=V%2C12%2C1900&op_29608=0&txt_29608=&nfo_29612=V%2C3%2C1900&cl_29612=

Het jaartje verschil in huwelijksdatum vermeld bij de paspoortaanvraag is volgens mij gewoon een fout van de informant (Martin Vandorpe ?). Een eerder huwelijk voor Prudence zou heel goed kunnen. Op de census 1930 staat wel bij ‘leeftijd eerste huwelijk’ voor Prudence 27 jaar (voor zover die naar waarheid wordt ingevuld natuurlijk) dat is dus x in 1912 of 1913.

Ik denk dat het zo goed als zeker is dat Prudence Himpe de vrouw is waarmee Martin Vandorpe huwde :
Prudence heeft een broer genaamd Henricus Godefridus Himpe, geboren 07/08/1891 St-Eloois-Vijve, West-Vlaanderen
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-personen/zoekresultaat/q/persoon_achternaam_t_0/hempe/q/persoon_voornaam_t_0/eduard/q/zoekwijze/p/q/persoon_achternaam_t_1/verschelde?M=0&V=0&O=0&persoon_0_periode_geen=0&sort=akte_datum&direction=asc

In 1916 gaat een Henri G. Himpe naar Nebraska : passagierslijst “ss New York” van Liverpool (12/01/1916) naar New York (22/01/1916)
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TD-T9VN-K?i=461&cc=1368704 image 462 en 463
lijnnummer 28 - Henri G. Himpe / geboorteplaats Vive-Saint-Eloi / laatste woonplaats Leicester, Engeland / contactpersoon vriend Mr Jones, 47 Aylestone Road, Leicester / Henri gaat naar zijn zuster Prudence Himpe, 3901 Webster, South Omaha, Nebraska

In dat zelfde jaar gaat Emily Sarah Jones ook naar Nebraska : passagierslijst "ss Philadelphia” van Liverpool (28/08/1916) naar New York (05/09/1916)
New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924; https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TX-WSJX-F?cc=1368704&wc=4XBX-36Y%3A1600472434 image 33 en 34
lijnnummer 19 - Emily Sarah Jones , geboorteplaats / laatste woonplaats Leicester / contactpersoon vader J. Jones, 47 Aylestone Road, Leicester / Emily gaat naar een vriendin Mrs Vandorpe, 3901 Webster, South Omaha, Nebraska

Martin Vandorpe noteerde op zijn WW I draft registration card als zijn adres 3901 Webster, South Omaha, Nebraska
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-818K-LR1?i=1766&cc=1968530&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3A29JK-SP3

(Henri Himpe en Emily Jones huwde in 1916 te Omaha https://omahamarriages.wordpress.com/h/ )

Kathleen

caliers
female
Berichten: 8
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Van zijn geboorte ben ik zeker. Dat is in Zwevegem, die akte heb ik. Bedankt alvast voor de verder info. Dat wijst er inderdaad meer en meer op dat het over dezelfde personen gaan.

Silke
leenb schreef:
05 november 2019, 15:44
Zoals Edward zegt is het goed mogelijk dat men een andere plaatsnaam opgegeven heeft, dat komt veelvuldig voor, omwille van de uitspraak misschien. (alhoewel :D , hier wordt vermoedelijk Kortrijk bedoelt als zijn geboorteplaats) https://aad.archives.gov/aad/display-partial-records.jsp?dt=3081&sc=29592%2C29578%2C29580%2C29596%2C29583%2C29584%2C29585%2C29608%2C29612&cat=all&tf=F&bc=%2Cfd&q=belgium&as_alq=&as_anq=&as_epq=&as_woq=&nfo_29592=V%2C9%2C1900&op_29592=0&txt_29592=712059674+&nfo_29578=V%2C15%2C1900&op_29578=0&txt_29578=&nfo_29580=V%2C15%2C1900&op_29580=0&txt_29580=&nfo_29596=V%2C20%2C1900&op_29596=0&txt_29596=&nfo_29583=V%2C2%2C1900&cl_29583=&nfo_29584=V%2C2%2C1900&cl_29584=&nfo_29585=N%2C4%2C1900&op_29585=3&txt_29585=&txt_29585=&nfo_29608=V%2C12%2C1900&op_29608=0&txt_29608=&nfo_29612=V%2C3%2C1900&cl_29612=

Het jaartje verschil in huwelijksdatum vermeld bij de paspoortaanvraag is volgens mij gewoon een fout van de informant (Martin Vandorpe ?). Een eerder huwelijk voor Prudence zou heel goed kunnen. Op de census 1930 staat wel bij ‘leeftijd eerste huwelijk’ voor Prudence 27 jaar (voor zover die naar waarheid wordt ingevuld natuurlijk) dat is dus x in 1912 of 1913.

Ik denk dat het zo goed als zeker is dat Prudence Himpe de vrouw is waarmee Martin Vandorpe huwde :
Prudence heeft een broer genaamd Henricus Godefridus Himpe, geboren 07/08/1891 St-Eloois-Vijve, West-Vlaanderen
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-personen/zoekresultaat/q/persoon_achternaam_t_0/hempe/q/persoon_voornaam_t_0/eduard/q/zoekwijze/p/q/persoon_achternaam_t_1/verschelde?M=0&V=0&O=0&persoon_0_periode_geen=0&sort=akte_datum&direction=asc

In 1916 gaat een Henri G. Himpe naar Nebraska : passagierslijst “ss New York” van Liverpool (12/01/1916) naar New York (22/01/1916)
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TD-T9VN-K?i=461&cc=1368704 image 462 en 463
lijnnummer 28 - Henri G. Himpe / geboorteplaats Vive-Saint-Eloi / laatste woonplaats Leicester, Engeland / contactpersoon vriend Mr Jones, 47 Aylestone Road, Leicester / Henri gaat naar zijn zuster Prudence Himpe, 3901 Webster, South Omaha, Nebraska

In dat zelfde jaar gaat Emily Sarah Jones ook naar Nebraska : passagierslijst "ss Philadelphia” van Liverpool (28/08/1916) naar New York (05/09/1916)
New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924; https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TX-WSJX-F?cc=1368704&wc=4XBX-36Y%3A1600472434 image 33 en 34
lijnnummer 19 - Emily Sarah Jones , geboorteplaats / laatste woonplaats Leicester / contactpersoon vader J. Jones, 47 Aylestone Road, Leicester / Emily gaat naar een vriendin Mrs Vandorpe, 3901 Webster, South Omaha, Nebraska

Martin Vandorpe noteerde op zijn WW I draft registration card als zijn adres 3901 Webster, South Omaha, Nebraska
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-818K-LR1?i=1766&cc=1968530&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3A29JK-SP3

(Henri Himpe en Emily Jones huwde in 1916 te Omaha https://omahamarriages.wordpress.com/h/ )

Kathleen

caliers
female
Berichten: 8
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Zopas dit bestand gevonden. Hierin staat er Vandorpe Prudence H. , dus steeds meer die er op wijst dat het daadwerkelijk om Prudence Himpe gaat. Maar enig idee wat die datum zou kunnen betekenen 7/06/1922? Want normaal zijn ze gehuwd in ca 1914. Als ik de leeftijd bekijk in het document klopt het wel met de leeftijd dat Vandorpe Martin zou moeten hebben ...
leenb schreef:
04 november 2019, 23:09
Geen idee welke plaats men bedoelt met ‘Krikraw’ maar bent u zeker dat het om Prudence De Vos gaat.
De huwelijksdatum komt niet helemaal overeen met deze die Martin Vandorpe opgaf bij zijn paspoortaanvraag maar ik denk dat het om de volgende personen gaat :

https://chroniclingamerica.loc.gov/lccn/sn99021999/1913-07-25/ed-1/seq-8/#date1=1911&index=5&rows=20&words=Hempe&searchType=basic&sequence=0&state=Nebraska&date2=1963&proxtext=hempe&y=13&x=17&dateFilterType=yearRange&page=1

https://omahamarriages.wordpress.com/v/

https://omahaobits.wordpress.com/v/

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-personen/zoekresultaat/q/persoon_achternaam_t_0/hempe/q/persoon_voornaam_t_0/prudence/q/zoekwijze/p?M=0&V=0&O=0&persoon_0_periode_geen=0

Volgens de census emigreerde Martin zijn echtgenote in 1911 naar de V.S. : passagierslijst ss Vaderland Antwerpen 19/08/1911 - New York 29-08-1911 - lijnnummer 22 (image 1064 en 1065)

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TW-17GQ?i=1063&cc=1368704&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AJJLP-R6D
zij gaat naar een vriendin Leona De Vos in South Omaha, Nebraska
Bijlagen
List of united states citizens .jpg

edwardn
edwardn
Berichten: 236
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Silke,
Als ik het paspoortdocument goed heb gelezen is dat hun naturalisatiedatum.

Edward

leenb
female
Berichten: 13
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Dat is de passagierslijst van hun terugreis waarvoor ze het paspoort aangevraagd hebben, dat was dus een ‘uitstapje’ van een maand :)
Ja, 07/06/1922 is hun naturalisatiedatum (zie hoofding van kolom), die datum staat inderdaad ook op het formulier voor de aanvraag van het paspoort : ‘. . . before the District Court of Douglas County at Omaha, Nebraska on June 7th, 1922’
Dat blijkt ook uit die passagierslijst dat is er een voor ‘United States Citizens’, anders is het ‘Alien Passengers’.

Is deze Hector Cailliez in het krantenstukje ‘Omahan writes of strife in Belgium’ ook familie of toevallig iemand met een lijkende familienaam ? Omaha daily bee. (Omaha [Neb.]) 187?-19 ... f Congress

edwardn
edwardn
Berichten: 236
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Goedemorgen Kathleen,

De link naar het artikel lijkt niet te werken.

Edward

Plaats reactie

Terug naar “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”