Plaats reactie

"de cleene kiel" regio Kwaremont/kluisbergen

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
dirkjan1950
male
Berichten: 45
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste, in een dokument uit Oud Archief Kwaremont PAR156-165 (Lijst van de goederen toebehorend aan de kerk), wordt een plaatsnaam "cleene kiel" vermeld, waarvoor Arijntken Vandergheijnst renten betaalt aan de kerk. Is deze plaatsnaam bij iemand bekend, zoniet, tips om verder te speuren zijn welkom. Terloops, kan iemand het woord na "cleene kiel" lezen (d'eer...) ?
Bijlagen
PAR156-165 (2).JPG
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2602
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Nog geen reactie op uw vraag
en daarom verplaatst naar ons forum paleografie
waar mogelijks kan meegedacht worden.

mvg, Greta
kvoet
male
Berichten: 3124
Goedenavond,

... liggende op den cleenen kiel an
d'eerfve Amant le Monne, noort, ...

Helaas, met de geografie kan ik niet helpen...

Mvg
Kris
wdemaesschalck
male
Berichten: 3704
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goedenavond,

Als je in het Rijksarchief de Staten van Goed van Amand de la Monne (ook wel Lamont) doorbladert, vindt je ongetwijfeld "cleenen kiel".
Er staat een stamboom van de familie de la Monne (Lamont) op Geneanet met verwijzing naar een Staten Van Goed van 1640 (jaar van zijn overlijden).
https://gw.geneanet.org/dutrieu1?lang=fr&n=de+la+monne+ou+lamont&oc=0&p=amand
Vandaag is er in Kwaremont een wijk die Lamont noemt, met residentiële "eerfven"
Voor de sportievelingen de fiets op richting Kwaremont via de Lamontstraat naar de Patersberg ;)
Mvg
William
dirkjan1950
male
Berichten: 45
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
beste William, Kris,
dank voor de verwijzing naar de familienaam "Lamont", ik had die link nog niet gemaakt. Lamont ben ik vaker tegengekomen in diverse parochieregisters doop, etc. Het gehucht ken ik zeer goed want heb daar in mijn prille kinderjaren nog gewoond ... en de Paterberg heb ik al een paar keer "overwonnen" :D
Met jouw link kom ik misschien iets verder in de zoektocht naar "cleene kiel".
vrgr
dirk
Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”