Plaats reactie

Minimum leeftijd voor nieuwe poorters te Antwerpen, midden 16e eeuw

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
lucdewinter
male
Berichten: 407
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Mijn voorouder Valentijn De Craeijer werd samen met zijn broer te Antwerpen ingeschreven als poorter op 18 juli 1544 (poortersboeken, Felixarchief). Een andere broer was drie weken eerder ingeschreven. Vader Simon De Craeijer kwam blijkbaar niet mee, want staat niet in het register.

Ik dacht snel even op te zoeken wat de minimumleeftijd was om poorter te worden in Antwerpen in deze periode, zodat ik Valentijns laatst mogelijke geboortejaar kon berekenen, maar ik kon deze informatie nergens vinden.

Wie kan me hierbij helpen?

Vriendelijke groeten,
Luc
wdemaesschalck
male
Berichten: 3618
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goeiemiddag,

Men moest meerderjarig zijn.Zie pagina 95
In de 16° eeuw werd men juridisch meerderjarig op 25-jarige leeftijd, maar er zijn verschillen per stad, regio...

Mvg
William
lucdewinter
male
Berichten: 407
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt William!

Die bron had ik inderdaad geraadpleegd, maar voor mij biedt ze geen antwoord.

Bovenaan de pagina staat "andere algemene vereisten waren: getrouwd zijn, meerderjarig zijn en niet behoren tot de geestelijke stand..." een beetje verder gevolgd door: "volgens de costumen ging men te Antwerpen echter niet zo ver. Wel eiste men, zoals in 1408, een bepaalde waarborgsom... en hield men streng aan het afleggen van de poorterseed..."

Hoe het nu zit met de verplichting van de meerderjarigheid, kan ik hier niet uit afleiden. Wat viel er onder "niet zo ver" ?

Bovendien heb ik mijn twijfel over de verplichting van gehuwd te zijn. Ik ken inderdaad meerdere voorbeelden van mensen die eerst huwden en dan niet lang daarna poorters werden, eind 16e, begin 17e eeuw. Maar ik betwijfel of de drie broers De Craeijer getrouwd waren toen ze naar Antwerpen kwamen,minstens twee ervan huwden een paar jaar later, in Antwerpen. Als de verplichting om gehuwd te zijn mogelijk niet klopt in het Antwerpen van midden 16e eeuw, klopt die van de meerderjarigheid mogelijk ook niet.

hartelijke groet,
Luc
wdemaesschalck
male
Berichten: 3618
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag Luc,

Het gaat om een Gewoonterecht m.a.w een ongeschreven recht (costume of costuijme, usantie). Hierbij is vrijheid van keuze en souplesse de rode draad.
In Antwerpen waren weinig geboren (erfelijke) poorters. Het poorterschap moest gekocht worden. Eén van de 3 klassieke P's om carrière te maken was Per Pecunia. Je moet er geen tekeningetje bij maken om te begrijpen waarom dossier per dossier beoordeeld werd.
Ik vrees dat een berekening van Valentijns geboortejaar onmogelijk is.
Zijn in het Felixarchief de beraadslagingen en eedafleggingen van de gebroeders De Craeijer terug te vinden ?

Mvg
William
lucdewinter
male
Berichten: 407
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag William,

ik moet nog naar het Felixarchief gaan kijken. Ik heb momenteel alleen de informatie uit de poortersboeken die online staat: naam, beroep, datum, naam vader en herkomst. Met de poortersboeken zelf heb ik nog geen ervaring, ik vraag ze in ieder geval op. Ik neem aan dat als de beraadslaging en eedaflegging bewaard zijn, dat onder dezelfde datum in de poortersboeken staat? Of moet die elders gaan zoeken?

hartelijk dank voor de hulp!
Luc
wdemaesschalck
male
Berichten: 3618
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Luc,

Ik heb geen poorters in mijn stamboom. De enige poortersboeken, die ik jaren geleden eens doorbladerd heb zijn https://lib.ugent.be/nl/catalog/rug01:000935959#reference-details
maar ik herinner me niet of daar al dan niet, eedafleggingen in staan.
Hopelijk kan dit helpen.

Mvg
William
lucdewinter
male
Berichten: 407
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Nogmaals bedankt, William!
Volgende week ga ik naar Felix, en zal ik de oorspronkelijke poortersboeken inzien, mogelijk zal dat verdere informatie bieden.
Beste groet,
Luc
mmeulenbergs
male
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Luc,
misschien als bijkomende referentie naar leeftijd & huwelijk: mijn rechtstreekse voorvader Gielis (van) Meulenberch staat in het Poortersboek van 7/9/1618. Hij was afkomstig van Mol, geboren op 21/1/1595 (dus 23 jaar), maar hij was wel kort daarvoor gehuwd op 10/6/1618.
Later had hij een handelshuis (huis De Biekorf in de Cammerstraet) en is er opmerkelijk genoeg nogal wat handelscorrespondentie van hem bewaard gebleven.
Grts
Marc
lucdewinter
male
Berichten: 407
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt Marc!

inderdaad interessant om een aantal gelijkaardige gevallen te verzamelen, en zo te zien wat er gebruikelijk was. Ook mijn voorouder Wouter De Winter huwde 21 juni 1594, en werd drie maanden later poorter; maar woonde al minstens sinds het begin van de jaren '80 in Antwerpen.

De gebroeders De Craeijer werden poorter in 1544, maar trouwden pas een hele tijd later. Dat is mogelijk een aanduiding dat ze vrij jong waren toen ze poorter werden. Ze werden trouwens poorter met een hele resem metsers tegelijkertijd. Ik moet de geschiedenis er nog op nalezen, maar meen me te herinneren dat in 1542 Maarten Van Rossem Antwerpen belegerd had, en dat de Antwerpenaars toen beseften dat hun stadwallen dringend verbeterd moesten worden. Mogelijk kwamen de de Craeijers naar Antwerpen in het kader van een grootscheepse aanwervingsactie voor metsers, en kregen ze als jonge snaak het poorterschap erbovenop? Speculatie, maar wie weet valt het te staven...

Mijn voorouders Verdussen woonden bij de jouwe in de straat dus! Aan het begin van de Cammerstraat waren het in die tijd allemaal drukkers, voor zover ik weet, de Biekorf lag waarschijnlijk een beetje verder in de straat.

beste groet,
Luc
Plaats reactie

Terug naar “Dagelijks leven van uw voorouders”