Plaats reactie

IJslandvaarders

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
jdepotter
jdepotter
Berichten: 6

IJslandvaarders

Bericht door jdepotter »

Mocht er iemand tijdens speurwerk stoten op Vlaamse IJslandvaarders of feiten die met de IJslandvaart te maken hebben (19de eeuw-begin 20ste eeuw), dan zouden wij het bijzonder appreciëren het eens op dit forum te melden. We inventariseren met het nationaal Visserijmuseum-Oostduinkerke alle personen die ooit vanuit Noord-Frankrijk "de visserij ten zoute" meemaakten. Alle info en eventuele foto's van IJslandvaarders(gezinnen) zijn welkom.
jdepotter
jdepotter
Berichten: 6
Van harte bedankt voor de interessante info.
August deed voor zijn huwelijk zes reizen naar IJsland (1901 tot en met 1906). Vijf daarvan met de goélette Islandaise. Ik heb mooie foto's van dit schip waarvan ik je beslist een afdruk kan bezorgen. De eerste twee reizen deed hij met zijn vader Karel (°Oostduinkerke, 1857). Ook Augusts broer, Louis (° 1880), deed negen reizen. Als jongelingen groeiden ze op in Koksijde -Zeepanne). De "Thierens" waren gegeerde vissers wat blijkt uit de aanmonstering in Duinkerke. Gereputeerde kapiteins zochten hen op in het winterseizoen.
Het zou heel interssant zijn mochten we elkaar ontmoeten om verdere uitwisseling te bekomen. Het bidprentje is interessant. Zou die medaille nog bewaard zijn( zou eventueel foto ervan nemen)? Ik heb een foto uit 1949 waar de jubilerende Nieuwpoortse IJslandvaarders poseerden. Graag vernam ik ook de naam of adres van je zus in Koksijde. We zijn nog op zoek naar een mooie foto van August en zijn vrouw Florence.
Vele groeten en tot wederhoren. 058/518665
jdepotter
jdepotter
Berichten: 6

Re : IJslandvaarders

Bericht door jdepotter »

KOKSIJDE - Johan Depotter uit Oostduinkerke maakte van de geschiedschrijving van de IJslandvaart zijn levenswerk! Het resultaat is twee dikke boeken van elk 600 bladzijden die het vissersleven van 975 Vlaamse IJslandvaarders beschrijven.

Wie zegt ‘IJslandvaart’, denkt meteen aan het epos van een eeuw en langer geleden toen onze kustvoorouders op zeilschepen door de oceaan ploegden om op IJsland zes maanden kabeljauw te vangen. Algemeen een mythe, want concrete verhalen zijn nauwelijks gekend. Daar komt nu een einde aan met de publicatie van een monumentaal werk over het onderwerp.

Ruim 25 jaar heeft Johan Depotter (54), beroepshalve onderwijzer in de basisschool De Ark in Koksijde, zich verdiept in het wedervaren van mannen van de Westkust die vanuit de Frans-Vlaamse havens Duinkerke en Grevelingen inscheepten op goélettes (galetten) om van maart tot september zes maanden visserij op kabeljauw te bedrijven rond het verre IJsland.

Johan Depotter, die IJslandvaarders in de familieboom telt, begon in 1985 namen van dito Vlaamse vissers te verzamelen. Eerst in de gemeentelijke archieven en oude kranten, daarna in archieven in Oostende, Brugge, Brussel en Beveren-Waas. Vervolgens de grens over naar Frankrijk, tot in Cherbourg en Brest. Hij contacteerde nakomelingen wat hem weer nieuwe namen opbracht, vergeelde foto’s, verhalen. Hoe meer namen hij vond, hoe meer vragen hij had… Uiteindelijk stopte de teller aan 975 namen van Vlaamse IJslandvaarders die tussen 1815 en 1938 aan boord waren van zeilschepen uit Duinkerke of Grevelingen.
Het levenswerk van Johan Depotter is veel meer dan enkel een naslagwerk met namen van vissers en schepen. Hij probeert bij elke visser de mens achter de naam te vinden.
'Wat bezielde die jonge mannen van de Westhoek om zo lang van huis weg te zijn om in gevaarlijke omstandigheden de kost voor vrouw en kinderen te verdienen,' vraagt Depotter zich af. 'Zo wordt bij elke persoon een tipje van de IJslandmythe opgelicht.'
Uitgever is Academia Press, Gent, in samenwerking met NAVIGO- Nationaal Visserijmuseum Oostduinkerke. De uitgave kadert in het Europees grensoverschrijdend project Interreg IVa “2 Mers Seas Zeeën”. De twee boeken zijn gedrukt op A4-formaat onder softcover. Ze zijn rijkelijk geïllustreerd. Het werk is te koop in het NAVIGO-museum en bij de toeristische diensten van Koksijde. Elk deel (deel 1 van A tot K, deel 2 van L tot Z) telt 600 blz. en kost 35 euro. Samen dus 1.200 blz. voor 70 euro.

meo514
meo514
Berichten: 3
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : IJslandvaarders

Bericht door meo514 »

Johan,

Proficiat met het boek ! Ik heb het boek onmiddellijk aangekocht.Mijn grootvader August Thieren x 'tJaeckx Florencia,en andere familieleden zijn erin beschreven.Gezien ik een stamboom opmaak worden  alle grafstenen nu onderhouden door mij.Deze van August Thieren in Nieuwpoort krijg van mij en gedenksteen op het graf met het opschrift " Vereerd met het kruis van de ijslandvaarders".
Ik ben fier hem.

Marc Vermeulen,
jdepotter
jdepotter
Berichten: 6

Re : IJslandvaarders

Bericht door jdepotter »

Bedankt voor de interesse. Veel leesgenot.
Idd. , één der doelen is het in ere houden van  ons funerair erfgoed. Ook in Adinkerke ( 't graf van Leopold Bonte) werd het graf op die manier opgefrist en werd er melding gemaakt van zijn IJslands verleden.
Groeten,
Johan
19monique54
female
Berichten: 35
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Beste,

Ik heb zonet uw oproepje gelezen .

De vader van mijn oudgrootmoeder was een Ijslandvaarder en is op Ijsland varend vanuit Duinkerke verongelukt in 1826 . Zijn naam ARDAEN Petrus Paulus ° Nieuwpoort 26/04/1776 .
Gehuwd te Nieuwpoort 17/07/1802 met LAUWEREINS Joanna Clara °Nieuwpoort 20/07/1773 +Nieuwpoort 05/10/1828 .

Mvg,
Monique
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ook mijn grootvader, Jozef Pittery (°Leffinge, 1869), was als jongeman een tijd 'Ijslandvaarder'
(alvorens hij zijn geluk en mijn grootmoeder vond in de Gentste katoenstad). 
Voor zover ik mij herinner vaarden zij uit vanuit OOSTENDE... 
Ik moet mijn onderzoek hierover nog starten en zit nog met meer vragen dan antwoorden...
(omdat ik mijn paternele grootouders niet heb gekend en mijn veel oudere vader reeds in 1975 overleed). 
Wellicht kan ik nog iets te weten komen in Oostende, aan de kaai, waar de MUSEUMBOOT de 'Amandina' ligt,
één van de laatste 'Ijslandvaardersboten'... Of? mvg, Greta
dzoete
dzoete
Berichten: 1
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Hello
Ik ben nog maar gestart met opzoekingen. Mijn overgroot vader was ijslandvaarder in Duinkerke maar ik weet niet op welk schip zijn naam Devey Karel Louis geboren in Adinkerke 26 december 1858. Ik zou graag meer weten.
Groetjes
Danielle
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goeie avond mevrouw,
Hier alvast een serie interessante links die je via Google kunt opvragen
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/02/06/onze-ijslandvaarders
http://www.dbnl.org/tekst/_bie001196901_01/_bie001196901_01_0016.php
http://www.sincfala.be/sf/index.php?option=com_content&view=article&id=861:zondagbabbel-ijslandvaarders-zondag-24-maart-2013&catid=81:activiteiten-2013&Itemid=172

En, zo we de heer De Potter via deze weg niet meer kunnen bereiken, dan misschien eens "De Westhoek" contacteren,
"de kring voor geschiedenis en familiekunde in de Vlaamse & Franse Westhoek" : http://www.uncius.be/wh7/

Ken je al de database van West-Vlaanderen? http://www.vrijwilligersrab.be/nl/node/66
Hier kan je nu ook de aktes van de Burgerlijke Stand voor Adinkerke vinden.
Zo zie ik dat de ouders van je voorvader Karel Louis (°1858), Arsenus Devey en Clementina Coopman, ook in Adinkerke trouwden.
Het zoekplezier laat ik voor u, maar geef gerust een seintje als er nog vragen mochten zijn. Met vriendelijke groeten, Greta
yslandvoarder
yslandvoarder
Berichten: 6
Beste Monique
Ik las je melding nog maar pas.
Petrus Paulus Ardaen staat idd. in mijn boek "Onze IJslandvaarders" (deel 1 blz. 36 en 37) vermeld. Samen met zijn neef Karel Jozef Messen kwam hij op 9 juni 1826 om het leven nabij IJsland toen beiden in opdracht van kapitein Fréderick, gezagvoerder op de Duinkerkse dogger Alexandre, het groot zeil moesten strijken.Een opkomend tempeest maakte dit werk noodzakelijk. Beide Nieuwpoortse vissers belandden in zee en hulp was onmogelijk.

Sorry dat ik je melding nu pas zag...
Groetjes en veel succes bij je opzoekingswerk.
Johan
yslandvoarder
yslandvoarder
Berichten: 6
Beste Danielle,

Karel 'Stoop' Devey vind je in mijn boek 'Onze IJslandvaarders' terug op blz. 395 (boekdeel 1). Ook zijn vader Arsenius was IJslandvaarder vanuit Duinkerke en deed vele reizen. Samen met zijn vader was Karel in 1877 aan boord van de goélette D. 28 Sarcelle met kapitein Louis Hars.Hij deed nog een reis na zijn militiedienst, maar die reis in 1883 bracht niets op want de bemanning diende gerepatrieerd te worden.
Na zijn huwelijk met Leonietje Laplace was hij kustvisser op zijn pannepot. Ook in Leonies familie waren er veel IJslandvaarders.
Veel opzoekgenot gewenst.

Groetjes,
Johan
armandservaes
male
Berichten: 3
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik heb misschien nog een aardige bijdrage voor de IJslandvaarders. Kijk even naar de pdf bij de link. Hierin is het een en ander beschreven over een familielid die als Pater Montfortaan werkzaam was op IJsland: https://www.genealogieonline.nl/en/stamboom-servaes/I862.php
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt mr. Servaes voor de lieve attentie,
Altijd interessant om een 'dagboek' te doorbladeren uit een gans andere tijd dan de onze. 
Uit kleine details kan soms een mooi beeld gevormd worden van hoe het toen was,
i.c. de 'Islandvoarders' (=West-Vlaams) 'aan wal', in IJsland zelf.
Nog interessanter zou zijn moesten daar ook dagboeken van die vissers zelf bestaan (?),
maar daar waren die 'stoere bonken' wellicht niet mee bezig...
mvg, Greta
19monique54
female
Berichten: 35
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : IJslandvaarders

Bericht door 19monique54 »

Beste Johan,

Dank je, ben opgetogen met de verschafte informatie . Een voorvader die wat meer tot leven komt .

Is je boek (deel 1 en 2) over  "Onze Ijslandvaarders" nog te verkrijgen ?

Groetjes,
Monique
yslandvoarder
yslandvoarder
Berichten: 6
Dank je Monique,

Wel moet ik je meedelen dat de beide boekdelen wellicht uitverkocht zijn, maar in de gemeentelijke bibliotheken aan onze Westkust zijn ze aanwezig.
Plaats reactie

Terug naar “Dagelijks leven van uw voorouders”