Plaats reactie

bestaande stamboom

lennartv
male

bestaande stamboom

Bericht 15 februari 2020, 15:56

ik ben nieuw hier en ik heb een vraag, ik heb een stamboom gevonden waar ikzelf in voorkom, ik zou graag verder werken aan deze stamboom met de informatie die ik heb. Deze stamboom is van een andere gebruiken en nu vroeg ik mij af of ik deze stamboom kopieer en mijn eigen "nieuwe" stamboom er mee start of moet ik toegang krijgen van de andere gebruiker om in deze bestaande stamboom te mogen werken? ik zou graag de stamboom vervolledigen maar ik wil dit op de juiste manier doen. de bestaande stamboom van mijn voorouders bevat rond de 1200 mensen dus dit gaat niet enkel over mijn rechtstreekse bloedlijn.

alvast bedankt voor de hulp

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Het is niet mogelijk om in een stamboom te werken van andere gebruiker, of deze stamboom zelf eenvoudig te kunnen kopieren, zonder dat de andere gebruiker u daar toestemming voor geeft.
Niet elke gebruiker zal ook zomaar een derde toestaan om in zijn/haar bestand aanvullingen en/of correcties te doen, of zelfs maar zijn/haar gehele stamboom aan een derde overdragen. Voor velen is het immers hun 'levenswerk'.

Zoals ooit iemand hier schreef op het forum (overigens vrij vertaald) : de eigen genealogische zoektocht en ontdekkingen geven het meeste plezier aan de genealogie als hobby.

lennartv
male
ok bedankt, de informatie die ik dan nog heb die de stamboom nog kan vergroten geef ik dan best gewoon door aan de eigenaar van de stamboom?

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Of u begint gewoon uw eigen stamboom... want houd ook rekening met privacy.

lennartv
male
ja dat zou ik wel willen doen maar de bestaande stamboom beschrijft mijn vaders kant zo goed als volledig tot het begin van de 16de eeuw. maar u zegt dat ik evengoed mijn eigen stamboom maak maar moet ik dan het bovenstaande deel van de stamboom overnemen of naar verwijzen? ik ben heel nieuw tot genealogie en ik heb hier nergens informatie rond gevonden dus ik weet niet goed wat ik moet doen?

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ik heb even zelf gezocht : het bestand waarin zich uw voorouders bevinden bevat 46 mogelijke fouten. Hoewel deze zich buiten uw lijn kunnen bevinden, raad ik overname van data uit dat bestand, zonder enige eigen controle, sowieso af.
Er is niets vervelender dan er op een zekere dag achter komen dat u zich tijdenlang heeft bezig gehouden met een andere familie.

Het beste kunt u gewoon beginnen met het invoeren van uw eigen data, en die van uw ouders en grootouders.
Vanaf hen kunt u dan in de meeste gevallen in online archieven verder zoeken naar verdere voorouders, en deze toevoegen aan uw bestand. Op die manier heeft u meer zekerheid over de juistheid van de data.

Mocht u dan eens vastlopen in het verleden, dan kunt u altijd alsnog in andere, en wellicht meerdere dan u nu bekend, stambomen kijken voor verdere hints.

Ik vind ruim 4.500 personen met uw achternaam, en neem ik spellingvarianten mee, dan zijn dat er ruim 91.000.
U vond nu slechts uzelf in twee accounts waarvan de privacy niet op privé staat ingesteld.

lennartv
male
ok bedankt voor de duidelijke uitleg, ik snap het nu veel beter.

Plaats reactie

Terug naar “Geneanet, technische vragen”