Plaats reactie

Wensenlijst Geneanet gebruikers

landervanhaverbeke
male
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Er zijn meerdere topics op dit forum over de zogenaamde "fata morgana".
Oorzaak van het probleem is dat relaties niet kunnen samengevoegd worden (de personen wel, maar de relaties niet).

Maak een koppel Ax en Bx met een kind X.
Maak dan een ander koppel Ay en By met een kind Y.

Voeg dan persoon Ax samen met Ay (tot persoon A), en Bx met By (tot persoon B).

Het resultaat zal zijn dat persoon A en B twee relaties hebben met elkaar, met iedere relatie 1 kind.

Voor uw gemak, ik heb de procedure zoals hierboven beschreven uitgevoerd en hier publiek gezet:

https://gw.geneanet.org/landervanhaverbeke_w?lang=nl&p=vn&n=b&pz=sia&nz=vanhaverbeke&type=tree

Momenteel moet dit manueel opgelost worden met deze prodedure:
  1. Schrijf alle namen van de kinderen op
  2. Klik op de knop om de relatie te bewerken
  3. Kies een relatie (ze zien er allemaal hetzelfde uit)
  4. Verwijder de relatie
  5. Herhaal stappen 2 tot 4 voor ieder kind behalve 1
  6. Voeg alle kinderen (behalve de eerste) manueel opnieuw toe aan de relatie

Een functie om meerdere relaties tussen twee personen samen te voegen, zodat er één relatie is, met alle kinderen van die twee personen, zou heel handig zijn.
Laatst gewijzigd door landervanhaverbeke op 25 november 2021, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ondanks dat uw beschrijving niet klopt, heb ik de ontwikkelaars wel gevraagd om nog eens te kijken naar het samenvoegen van personen.

Personen die niet daadwerkelijk dubbel in een stamboom staan, kunnen ook nimmer worden samengevoegd, omdat er geen werkelijke dubbele persoon bestaat. In die gevallen (fata morgana's) zult u dus verder gewoon de beschreven procedure moeten volgen.

landervanhaverbeke
male
Stamboom bekijken
De relaties tussen de personen hebben aparte records in de database, los van de personen. Het zou dus een handige feature zijn om die wel te kunnen samenvoegen. Functioneel is dit een relatief eenvoudige feature, en dat zou al die fata morgana's oplossen.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Wat begrijpt u niet aan : 'Ondanks dat uw beschrijving niet klopt, heb ik de ontwikkelaars wel gevraagd om nog eens te kijken naar het samenvoegen van personen.' ?

Alle vragen die niet kunnen worden opgelost door de moderators zelf, worden ook sowieso altijd doorgegeven aan de ontwikkelaars en technici. Waar nodig worden dan aanpassingen gedaan. Als u al vaker het forum heeft bezocht, dan zou dat u ook inmiddels wel duidelijk moeten zijn.

U kunt een niet bestaande sticker niet plakken op een andere sticker.

Het heeft verder geen zin om oeverloos door te gaan met het plaatsen van verdere reacties. Het ligt nu bij de ontwikkelaars om er nog eens naar te kijken, en daarmee is voorlopig de kous af.

vandevijverl
male
Stamboom bekijken
het zou handig zijn mochten we deze lijst kunnen afdrukken.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ik heb uw verzoek doorgegeven aan de ontwikkelaars.

In de tussentijd kunt het overzicht afdrukken middels de afdrukoptie in uw browser. Onder Firefox doet u dat bijvoorbeeld door te klikken CTRL-P.

edwardn
edwardn
Stamboom bekijken
Ik vind zo dadelijk geen item terug dat hierover gaat.

Het viel mij op toen ik wat aan het spelen was met de verschillende mogelijkheden om eindelijk eens een geïllustreerde stamboom af te drukken voor mijn moeder.
Het lettertype van de partner wordt in een andere grijswaarde weergegeven, jammer. Het komt een beetje over als :"Jullie staan er wel bij, maar toch..." ;)
Het gebeurt bij het genereren van het nageslacht, niet bij voorgeslacht.

Nageslacht:
nageslacht grijs.jpg
Voorgeslacht:
voorgeslacht zwart.jpg
Ze hebben toch allebei even hard gewerkt voor hun nageslacht, de vrouwelijke partners zelfs heel wat harder... :)
Voor mij persoonlijk zou het mooier staan als de namen van de beide partners op dezelfde manier worden weergegeven. Maar ik ben misschien de enige.

Bij Afdrukken\Nakomelingen\Stamboom gebeurt dit niet, maar dan is het natuurlijk geen geïllustreerde meer.

Edward

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Het verschil in kleur in het overzicht van de nakomelingen is juist om enigszins extra te benadrukken wie de nakomelingen van de bronpersoon zijn. Partners zijn geen nakomelingen van de bronpersoon.

Bij het overzicht van de voorouders zijn altijd beide partners een voorouder van de bronpersoon, en dus is er geen verschil in kleur.

Er zit meestal wel een logica achter hoe alles wordt gepresenteerd.

jdrbaix
jdrbaix
Stamboom bekijken
Hallo,

Ik vroeg me bij de geïllustreerde stamboom af of het mogelijk is om partners weer naast elkaar af te drukken i.p.v. onder elkaar. Het maakt de afdruk mijns inziens nodeloos te groot (hoog).

Met vriendelijke groeten,
Jasper

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Om welk overzicht gaat het precies, en om hoeveel generaties ?

jdrbaix
jdrbaix
Stamboom bekijken
Dat komt voor bij het nageslacht (ook in combinatie met het voorgeslacht) ongeacht het aantal generaties, zoals te zien is in de afbeelding van edwardn.

B.t.w.: in de menu staat geen trema op de i van geïllustreerd.

Met vriendelijke groeten,
Jasper

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Bij het nageslacht is er specifiek voor gekozen om de aangehuwde partners onder het nageslacht van de bronpersoon te plaatsen, om dezelfde reden dat er voor de afwijkende kleur werd gekozen.

Bovendien zou het naast elkaar plaatsen het overzicht al snel veel breder maken dan strikt noodzakelijk.

Inmiddels 'geillustreerd' op meerdere plaatsen in het programma aangepast, maar dat duurt altijd even voordat het correct in beeld komt.
Bedankt voor de melding !

edwardn
edwardn
Stamboom bekijken
wimdeckers schreef:
05 december 2021, 14:58
Bovendien zou het naast elkaar plaatsen het overzicht al snel veel breder maken dan strikt noodzakelijk.
Dat kan ik bevestigen.
Een PDF van het nageslacht van mijn buitengewoon productieve overgrootvader (18 telgen uit 2 huwelijken) is ruim 4,2 m breed en dat met de partners onder elkaar. :lol:

Edward

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Dat is dan ook gelijk de reden dat ik persoonlijk zelf altijd kies voor een tabel van afstammelingen, en nimmer voor een grafisch overzicht ;).

Plaats reactie

Terug naar “Geneanet, technische vragen”