Plaats reactie

Wensenlijst Geneanet gebruikers

Niet voor technische vragen en vragen over de werking van het programma.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
De betekenis van het woord patroniem :

Een aanduiding in de naam die is afgeleid van de voornaam van de vader. Voorbeelden: Jansen = zoon van Jan; Hendriks = zoon van Hendrik; Cornelisse = zoon van Cornelis.
Gevonden op http://www.voorouders.net/help/genealogische-begrippen/

Vadersnaam
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/PATRONIEM/1

Een patroniem of vadersnaam is een naam, al dan niet officieel, die aangeeft hoe de vader van de naamdrager heet. Nederlandse familienamen als Jans(s)en, Claes Willems(en) (Willemszoon), Hendriks, Jacobs en Hermans waren oorspronkelijk patroniemen. Men noemt dat versteende patroniemen.
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Patroniem


Wellicht dat bovenstaande beschrijvingen U verder kunnen helpen bij Uw keuze.

Verwar een alias niet met een patroniem, tenzij die alias bijvoorbeeld Jansens is.
mon1
mon1
Berichten: 2871
Dag,

Op sommige plaatsen in Oost-Vlaanderen werden ook naamgevingen in die zin gegeven...

Pieters, Jans Paultje...
Waar Paul, als zoon van Jan en kleinzoon van Pieter bedoeld werd...
Je kreeg op die manier een halve stamboom als "patroniem".

Volgens mij, moeilijk te integreren in een genealogisch programma (behalve in de nota's) en quasi onmogelijk in overeenstemming te brengen met de huidige gedcom-standaard.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Voor verdere taalkundige uitweiding over PATRONIEMEN,
zie desgewenst forumplaatsje :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=540084.new#new  
mvg, Greta
wizzke
wizzke
Berichten: 23
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
odettefranssen schreef: 25 september 2014, 08:23 Als men in de stamboom via 'andere zoekopdrachten' > een 'plaatsnaam' aanklikt om te zien welke voorouders daar voorkomen (bijvoorbeeld omdat met een archiefbezoek voorbereidt) dan kan men daar bijvoorbeeld de naam 'Jansen' (12) aantreffen. Klikt men vervolgens op 'Jansen' (12) dan komt men in de lijst met alle 'Jansens' (107) in de stamboom en is er geen overzicht van welke dan verbonden zijn aan de plaats.
Verzoek om een directe link.
We zijn nu bijna 2 jaar verder en het is helaas nog steeds niet mogelijk.
Zéér storend; waar heb je die zoekfunctie dan voor?  ???
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Heeft U het al eens geprobeerd via 'Geavanceerde zoekopdrachten' ?

U gaat hiervoor naar Uw stamboom en beweegt de cursor over het symbooltje naast de zoekvensters in de menubalk waarin U de naam en voornaam kunt invullen om te zoeken binnen Uw eigen stamboom. Vervolgens kiest U in het menu dat dan opent op 'Geavanceerde zoekopdracht'.
wizzke
wizzke
Berichten: 23
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
wimdeckers schreef: 29 juni 2016, 00:44 Heeft U het al eens geprobeerd via 'Geavanceerde zoekopdrachten' ?

U gaat hiervoor naar Uw stamboom en beweegt de cursor over het symbooltje naast de zoekvensters in de menubalk waarin U de naam en voornaam kunt invullen om te zoeken binnen Uw eigen stamboom. Vervolgens kiest U in het menu dat dan opent op 'Geavanceerde zoekopdracht'.
Ja oké, maar ga je naar geavanceerde zoekopdracht en dan klikt op via plaats / familienaam : dan zie je netjes de plaatsen en de familie die daar woont.
Alleen als je dan op die familie klikt krijg je alle personen te zien en dus niet alleen de personen die in die woonplaats wonen.
Dat bedoelt de topicstarter ook.
Het zou fijn zijn als dat gaat werken met één klik.
mon1
mon1
Berichten: 2871
Dag

Kies de tab "evenement" (in die "Geavanceerde zoekopdrachten")  en vul aan wat je zoekt.
Dan krijg je een meer gericht antwoord zijnde een lijst personen.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Zeer goede tip, Mon. Dit werkt uitstekend.
Hartelijk dank.

Kris
wizzke
wizzke
Berichten: 23
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ik zou heel graag zien dat men zelf de foto's van de Portfolio op de homepage kan kiezen. (d.m.v. een vinkje?)
Ik heb weinig foto's van mijn directe familie en het zou er leuker uitzien als er daar wat meer foto's te zien zijn.
Lijkt me technisch niet àl te ingewikkeld. ;)
ebebeer
male
Berichten: 12
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Verzoek om de getoonde personen in een historisch perspectief te plaatsen.
svdhorst
male
Berichten: 9
Beste Geneanet-techneuten,

regelmatig ontvang ik uw nieuwsbrief met de melding van "nieuwe resultaten". Met de knop "zien" kom ik snel en eenvoudig op de juiste plek.
Echter...bij het doorklikken naar de volgende pagina gaat het al enige tijd fout ! Bijvoorbeeld bij de laatste melding van nieuwe resultaten : ik kom op pagina 1 binnen.
Er zijn 43 nieuwe resultaten gevonden. Een pagina bevat 20 resultaten, dus zie je rechtsonder inderdaad pagina 1, 2 en 3 staan. Maar als ik naar pagina 2 ga is ineens de derde pagina niet meer aanwezig. Om pagina 3 toch te kunnen bekijken moet ik eerst terug naar pagina 1 en kan dan pagina 3 aanklikken. Foutje ?

Bedankt.
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
@svdhorst

Heb dat ook al ondervonden: eerst 3 pagina's dan maar 2 - heb het wel niet verder onderzocht.

Kris
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Van sommige gebruikers ziet U soms meerdere vondsten. Die staan echter meestal niet gesorteerd achter elkaar. Zodra U op pagina 2 op een van de vondsten klikt, ziet U feitelijk ook al de vondsten van pagina 3. Het gaat dan om de zelfde gebruiker en om vondsten van personen met de zelfde naam.  In sommige gevallen kunnen dan de vondsten van pagina 3 niet meer relevant zijn, omdat U ze feitelijk al heeft zien langskomen. Of de laatste pagina 'verdwijnt' is dus geheel afhankelijk van hoeveel van het aantal vondsten van één gebruiker U al aanklikte.

Meestal begin ook op de laatste pagina en werk dan terug naar pagina 1  ;) .
cofranssen
cofranssen
Berichten: 174
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Goedemorgen.

Als ik links opvolg uit een mail 'Geneanet heeft nieuwe voorouders voor u gevonden' kom ik redelijk vaak mijn eigen uitzoekwerk, gekopieerd, tegen.

Is niet erg - ik ken mijn eigen werk en weet wat de consequenties zijn van publiceren op internet - maar ik zou toch graag zien dat Geneanet een 'timestamp' gaat toevoegen.

Zowel bij het invoeren van een nieuw feit als bij het wijzigen van een feit gewoon even datum/tijd van plaatsing/wijziging erbij zetten, is volgens mij technisch gemakkelijk uitvoerbaar en zou mij persoonlijk, maar ik vermoed vele anderen met mij, voldoening schenken. Bedankt voor het overwegen.
toos55
toos55
Berichten: 17
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Is het mogelijk dat "gasten" de privé-foto's, documenten enz kunnen bekijken
bij "uw documenten en foto's". Dus de mappen met alle foto's per familie. En niet alleen in de fiche....
Laatst gewijzigd door toos55 op 16 januari 2018, 02:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen over accounts en Premium”