Plaats reactie

gegevens van een andere stamboom overnemen

cbeenen
female
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Goedenavond,

is het mogelijk om de gegevens van een andere stamboom over te nemen?
mijn moeder en ik willen allebei een andere kant van de familie uitzoeken en dit samen brengen.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Wat U dus bedoelt is of U twee bestanden kunt samenvoegen (?).

Als U de stambomen elk in een aparte account opbouwt, dan kunt U de ene stamboom overzetten naar de andere account middels een gedcom.
Maar persoonlijk lijkt me dat niet handig, daar U beide wellicht steeds verder zult blijven zoeken en werken aan de afzonderlijke stambomen. Aanvullingen verplaatsen middels een gedcom zonder kans op dubbele personen wordt dan vrij moeilijk.

Beter om een en ander in één account in te voeren. Het is op Geneanet mogelijk om met meerdere personen tegelijk te werken binnen één account.
U kunt gewoon de account delen, of een tweede account via contacten toestemming geven om aanvullingen en correcties te doen in de 'hoofdaccount' waarin de stamboom in zijn geheel zal komen te staan.

siemenhalma
male
Stamboom bekijken
Hallo,
Ik heb net een account aangemaakt met de eerste gegevens van de familie,
mijn vraag gaat over het direct overnemen van de gegevens van een andere stamboom,
vanaf mijn grootvader (aan moederskant) zijn de gegevens al opgemaakt door een andere gebruiker (een zeer verre neef dus),
mijn vraag: is het mogelijk om de gegevens die hij heeft vanaf mijn grootvader over te nemen? het scheelt heel veel werk omdat het gaat van periode ca 1880 terug tot 1550.
Alvast dank voor uw reactie.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
U kunt contact opnemen met het verre familielid, en hem vragen U een gedcom te verstrekken van de betreffende tak. Die kunt U dan vervolgens importeren in Uw eigen account.
Let op dat hij daartoe niet verplicht is.

U kunt ook de gegevens handmatig overnemen.

Geneanet heeft geen optie waarmee men automatisch data van andere gebruikers kan overnemen in de eigen account. Dat om te voorkomen dat men klakkeloos, en zonder enig controle, hele stambomen zou gaan overnemen, en de daarin verborgen fouten. Geneanet raadt derhalve ook aan om, alvorens data op te nemen in het eigen bestnad, deze errst zelf te controleren in de al dan niet online-archieven.
Er gaan al genoeg fouten rond op internet, en die moeten zich dan niet ook nog eens eenvoudig kunnen verspreiden.

robvanderwildt
robvanderwildt
Stamboom bekijken
Beste, ik begrijp uit deze berichten dat het wel degelijk geoorloofd is om gegevens uit andere stambomen over te nemen zonder toestemming te vragen. Is vermelding van de "bron" dan wel zo beleefd? Uiteraard is het wel mijn verantwoordelijkheid ze te verifiëren voorzover mogelijk. Groeten

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Waarom zou dat niet geoorloofd zijn ?

Het doel van Geneanet is immers om een platform te bieden aan genealogen om hun stamboom te publiceren, data te delen en elkaar op weg te helpen.

Uiteraard wordt als bron de daadwerkelijke bron (kerkboek, schepenregisters, burgerlijke stand, etc) geprefereerd.

Neem ook niets klakkeloos over zonder eigen gedegen controle in de (online) archieven.

Plaats reactie

Terug naar “Geneanet, technische vragen”