Plaats reactie

indexeren graven

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
mdemol
female
Berichten: 43
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

indexeren graven

Bericht door mdemol »

De hulpknop bij 'indexeren graven' zegt dat je een ? moet zetten als je een letter of cijfer niet kan lezen. Bij data krijg je steeds een foutmelding als je een ? zet. Ik heb dan maar zo goed mogelijk een datum ingevuld (waar ik bijna zeker van was) en bij 'aantekeningen' de eventuele andere datum gezet. Kan dit probleem eens nagekeken worden ?
cuenen
cuenen
Berichten: 26
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

indexeren graven

Bericht door cuenen »

Ik heb al meer dan 10.000 afbeeldingen van graven toegevoegd waarvan bijna 100 % geïndexeerd. Toch menen sommigen dat dit nog niet voldoende is en herindexeren er maar op los met pietlulligheden in het vak 'opmerkingen' of met onjuiste gegevens m.b.t. data of naam. Ook worden namen toegevoegd aan grafstenen van mensen die er niet begraven liggen.
kborremans
kborremans
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik heb zelfs al 2 maal meegemaakt dat een graf dat ik gedeeltelijk geindexeerd had (maar aangeduid als later doorgaan met invoeren), onterecht als een onleesbare grafsteen gemarkeerd werd.
Het betrof 18de en 17de eeuwse zerken die inderdaad moeilijk leesbaar zijn, maar waarvan enkele namen en data toch nog duidelijk leesbaar zijn. Met behulp van de begrafenisregisters zou het misschien mogelijk kunnen geweest zijn om de overblijvende moeilijk leesbare namen (en sterfdata) te ontcijferen.
Ik heb de graven wel opnieuw geindexeerd (met als status klaar)

Hier zou volgens mij een check moeten ingebouwd worden die deze actie niet toelaat wanneer er reeds enkele namen voor het graf geregistreerd zijn.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10957
Wat wilt U precies met die check bereiken of voorkomen ?
mdemol
female
Berichten: 43
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: indexeren graven

Bericht door mdemol »

Aan Wim Deckers : is uw vraag aan mij (Marjan De Mol) gesteld ? Het probleem is dat de 'hulpknop' een advies geeft (het ? waar ik het over heb) dat je dan niet kan volgen ...
kborremans
kborremans
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Met deze check zou ik willen voorkomen dat reeds geindexeerde namen uit de database verwijderd worden nadat iemand de bijhorende grafzerk als onleesbaar aangeduid heeft. (als de eerste persoon die het graf indexeert, aangeeft dat hij later nog verder zou willen gaan met indexeren is dat blijkbaar nog mogelijk). Het is een probleem dat wel maar zelden voorkomt.

Een mogelijke oplossing is volgens mij in dergelijk geval een waarschuwing te tonen dat er al minstens 1 naam geindexeerd was (en de na(a)m(en) ongewijzigd te laten en/of eventueel de indexering voor dat graf als beeindigd te zetten).

Eventuele verbeteringen en aanvullingen moeten wel mogelijk blijven natuurlijk.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10957
Zoals U zelf al aangeeft : Eventuele verbeteringen en aanvullingen moeten wel mogelijk blijven natuurlijk.
Met het fenomeen dat velen tegenwoordig niet alles meer lezen, heeft zo'n check dus geen nut.

Een voorbeeld van niet lezen : op het moment dat men een mogelijke fout invoert, dan geeft het systeem daar een melding van, maar daar wordt vaak niet naar gekeken of op gereageerd. En later komen ze dan het probleem melden dat ze geen wijzigingen of aanvullingen kunnen doen, en die worden dus juist veroorzaakt door dei ingevoerde mogelijke fouten.

M.a.w. we kunnen waarschuwen wat we willen, er wordt gewoon te weinig naar gekeken.
cuenen
cuenen
Berichten: 26
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: indexeren graven

Bericht door cuenen »

Vandaag op 27.01.2020 weeral gemerkt dat reeds geïndexeerde grafstenen met de juiste namen en data vervangen worden door vraagtekens, omdat de gegevens niet goed leesbaar zijn op de grafstenen. De grafstenen zijn gelinkt aan mijn stamboom waar de juiste gegevens staan. Met dank aan gebruiker xxxxxxxxx
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10957

Re: indexeren graven

Bericht door wimdeckers »

Heeft u de foto's zelf geplaatst ? Dan wellicht zelf even ook de namen indexeren, om te voorkomen dat iemand anders dat verkeerd zou doen.
En er wordt ook gevraagd om slechts foto' s te plaatsen waarop de namen duidelijk leesbaar zijn. Slecht leesbare foto's kunnen zelfs verwijderd worden.

En graag niet met vingertjes wijzen naar andere gebruikers die hun best doen om foto's te indexeren.
cuenen
cuenen
Berichten: 26
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: indexeren graven

Bericht door cuenen »

Zelf alle graven geplaatst en geïndexeerd. Het gaat erover dat juist geïndexeerde grafstenen aangevuld, gewijzigd worden met foute gegevens.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10957

Re: indexeren graven

Bericht door wimdeckers »

Een voorbeeld graag.

En ook indien u de foto's zelf plaatste, moeten de namen duidelijk leesbaar zijn. Anders worden de foto's verwijderd.

Op deze foto zijn de namen niet goed zichtbaar, in ieder geval niet te lezen ? :

Bilzen.jpg
cuenen
cuenen
Berichten: 26
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: indexeren graven

Bericht door cuenen »

Is ook als onleesbaar ingegeven. Geneanet geeft zelf die mogelijkheid. Als dit niet toegelaten is, zal ik alle onleesbare grafstenen die ik plaatste verwijderen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10957

Re: indexeren graven

Bericht door wimdeckers »

U kunt ze wel laten staan, maar ze zijn eigenlijk van weinig genealogische waarde, dus wellicht zulke foto's in het vervolg niet meer plaatsen.

Ik zal overigens eens navragen hoe het kan waarom er reeds geïndexeerde foto's alsnog weer geïndexeerd werden, want ergens is dat toch wat vreemd.
Ik kan me niet voorstellen dat zij opduiken in de 'Gemeenschappelijk indexatie', als er al namen geïndexeerd werden.
cuenen
cuenen
Berichten: 26
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: indexeren graven

Bericht door cuenen »

Goed ik zal in de toekomst deze niet meer plaatsen. Overigens zijn reeds geïndexeerde grafstenen nog altijd bewerkbaar, ook al komen ze niet voor in de nog niet geïndexeerde lijst. En dat is ook goed, zodat ontbrekende gegevens altijd bijgevuld kunnen worden. Misschien moet er bij eventuele wijziging een bericht naar plaatser gestuurd worden, maar dat is misschien te omslachtig.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10957

Re: indexeren graven

Bericht door wimdeckers »

Dat lijkt een goed idee, voor zover het gaat om aanvullingen op foto's waarop al namen werden geïndexeerd.
Ik zal dat voorleggen aan de technici.
Plaats reactie

Terug naar “Geneanet : technische vragen”