Plaats reactie

Akten online zetten vanuit “Mijn documenten en foto’s”

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
mvandeschoor
mvandeschoor
Berichten: 203
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste,

graag zou ik mijn opslagruimte wat opruimen.
Maar de technieken om dat te doen, daar geraak ik niet goed wijs uit😔🤭
Kan ik een gedeelte van de daar aanwezig akten rechtstreeks overbrengen naar gedeelde akten of kan dit enkel vanuit mijn fotobibliotheek?
Indien het enkel vanuit de fotobibliotheek kan dan zou ik foto’s moeten nemen van akten die zich in “Mijn documenten en foto’s” op de geneanetsite bevinden zodat ze in mijn fotobibliotheek op mijn tablet terecht komen.
Klopt dit of kan het wel rechtsstreeks vanuit “Mijn documenten en foto’s”?
Hopelijk kan er iemand me helpen,

Mvg.,

Tine Van de Schoor
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10960
Er zijn drie opties :
U plaatst minder private akten, dus die gewoon voor iedereen toegankelijk zijn in de (online-)archieven, in 'Uw gedeelde documenten', of U vervangt de akten en foto's in 'Uw documenten en foto's' voor afbeeldingen met een lagere resolutie, of U combineert beide voorgaande opties.

U heeft momenteel 1.9gb aan ruimte gebruikt, terwijl het slechts gaat om een duizendtal afbeeldingen. Dat houdt dus in dat de gemiddelde grootte van Uw afbeeldingen circa 1,9mb is, en dat die dus een met een te hoge resolutie zullen zijn ingescand. Als U akten en documenten in scant, gebruik dan altijd de laagst mogelijke resolutie die de scanner aankan. Meestal is dat 200dpi, en dat is op het scherm scherp genoeg, aangezien de meeste schermen slechts 72dpi ondersteunen, en afbeeldingen met een hogere resolutie er dus niet scherper op worden, maar wel onnodig veel ruimte innemen.
Een voorbeeldje werd hier geplaatst : https://gw.geneanet.org/mvandeschoor_w?lang=nl&pz=ine&nz=wynants&p=z.e.h.+petrus+josephus&n=dergent&type=fiche
In de rij van afbeeldingen treft U nu tweemaal dezelfde afbeelding aan. Een bevat een 4 op het einde, en die is slechts 44kb groot, terwijl de andere 501kb groot is. Klikt U even op beide afbeeldingen, zodat ze vergroot op Uw scherm verschijnen. U zult zien dat ze beide met de zelfde grootte en de zelfde scherpte zullen worden afgebeeld op Uw scherm. De afbeelding met de 4 op het einde is een verkleining van de andere, verkleint tot 25%.
Het is dus een optie om Uw ingescande afbeeldingen te downloaden, te verkleinen in een grafisch programma, en terug te plaatsen bij de betreffende persoon. Dan daarna de originele afbeelding uiteraard verwijderen.

Minder private akten kunt U importeren in 'Uw gedeelde documenten'. Vandaar kunt U ze dan weer koppelen aan de betreffende personen. Uiteraard daarna ook die akte even uit Uw map 'Uw documenten en foto's' verwijderen.

Alle opties geven het nodige werk, maar brengen U wel de ruimte die U wenst.
mvandeschoor
mvandeschoor
Berichten: 203
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dank u Wim,

voor de goede uitleg.
Nu weet ik wat er moet gebeuren maar zal toch nog wat bijkomende hulp moeten inschakelen, geloof ik
Ik heb er geen enkel idee van of ik met mijn i-pad de documenten maar een lagere resolutie kan brengen. Komt wel voor elkaar🙂

Met vriendelijke groeten,


Tine
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10960
Met behulp van een iPad, dat zou ik ook niet weten, helaas.
Op computers staan altijd wel grafische programma's waarmee afbeeldingen simpel te verkleinen zijn. Zelfs met een simpel programma als Paint werkt dat.
mvandeschoor
mvandeschoor
Berichten: 203
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag Wim,

Ik zal er dringend werk van moeten maken en liefst via mijn i-pad zodat ik er niemand mee moet lastig vallen. Hopelijk bestaat er een programma dat ik met mijn i-pad kan gebruiken.
Dat valt nog uit te vissen. Kan ik misschien niet gewoon wat extra opslagruimte kopen?🙏🏻

Mvg.,

Tine
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10960
Nee, er is geen optie om extra ruimte bij te kopen.
Maar als U vanaf nu afbeeldingen op een lagere resolutie plaats, dan kunt er nog wel wat kwijt, en vaak zelfs nog iets boven de 2gb die U officiëel als ruimte heeft.
mvandeschoor
mvandeschoor
Berichten: 203
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dank u Wim,

voor uw antwoord alhoewel ik het jammer vind dat ruimte bijkopen geen optie is...
Dat leek me de beste oplossing maar ik zal toch maar een andere uitweg zoeken.

Mvg.,

Tine
mvandeschoor
mvandeschoor
Berichten: 203
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goede morgen,

ik heb een programma “Desqueeze” gevonden waarmee ik foto’s kan verkleinen.
Om te testen heb ik 3 foto’s die bij Z.E.H. Petrus Josephus Dergent staan, genomen.
Dezelfde persoon als waarbij Wim eerder toonde hoe een portret van deze persoon in een foto met minder pixels kon omgezet worden.
Is het mogelijk om eens voor me te kijken of deze manier met “Desqueeze” ok is en de moeite is om te gebruiken voor een aantal andere foto’s uit mijn fotobibliotheek?
De 3 foto’s zijn nu verkleind, ik weet niet of ze nu ook minder pixels hebben.

Met vriendelijke groeten,

Tine
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10960
De foto's zijn nu wel erg klein. U zou moeten streven naar een vulling van het schermpje, waarin de foto verschijnt als U er op klikt.
Dus gewoon even met één foto een aantal verschillende verkleiningen maken en plaatsen, en dan even kijken welke het schermpje nog vult.
Een verkleining tot 50% levert 75% minder pixels op, en verkleint de grootte van het fotobestand dus al aanzienlijk.
mvandeschoor
mvandeschoor
Berichten: 203
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goede middag,

Je hebt gelijk Wim, de foto’s waren wel erg klein en de lege witte ruimtes (boven en onder de fotootjes) die ruimte innamen, hoefden ook niet...
ik heb via “Desqueeze” dezelfde 3 foto’s bij Pastoor Dergent op -50% gezet, wat dat ook moge betekenen, de grootte of het aantal pixels?
Hopelijk is dit zo ok?
Verontschuldig me voor mijn onwetendheid.

Met vriendelijke groeten,

Tine
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10960
Ik moet zelf ook altijd even kijken hoe programmaatjes werken, dus niet vreemd als er eens iets niet gelijk klopt.

Maar de foto's hebben nu een mooie grootte, en ik neem aan dat -50% gewoon de foto de helft verkleint. Dus hoogte en breedte worden 50% minder, hetgeen resulteert in een verkleining van het bestand met 75%. Zou U dus echt alle al geplaatste foto's en akten gaan verkleinen dat bespaart U bijna 1,4gb, en kunt U dus nog 3 maal zoveel foto's plaatsen als U nu al heeft gedaan.
mvandeschoor
mvandeschoor
Berichten: 203
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt :o :D
Plaats reactie

Terug naar “Geneanet : technische vragen”