Plaats reactie

import gedcom

wimpeeters
male
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken

import gedcom

Bericht 03 april 2019, 19:29

Hallo,

Is er iets gewijzigd aan de import van gedcom bestanden (vanuit aldfaer)? Bij alle kerkelijke huwelijken is sinds mijn laatste import de huwelijksdatum verdwenen, zie bv: https://gw.geneanet.org/wimpeeters_w?lang=nl&n=bertels&oc=4&p=petrus

Bij "Relaties en kinderen" wordt geen huwelijksdatum meer vermeld. Onderaan bij "Gebeurtenissen" staat de datum er wel nog tussen. Als ik het huwelijk dan ga editeren via geneanet, dan kom ik op een scherm terecht zoals in bijgevoegde foto. Het kerkelijk huwelijk is daar opgesplitst in 2 huwelijken. 1 huwelijk met als evenement "Huwelijk" en verder geen gegevens en dan een 2e huwelijk met als evenement "-" en tekst "religious" en alle gegevens van dat kerkelijk huwelijk.

Dit heeft tot nu altijd goed gewerkt. Bij huwelijken in de burgerlijke stand werkt het nog wel altijd goed. Het enige verschil tussen die 2 types van huwelijk is dat bij huwelijken voor de BS in de gedcom staat: "2 TYPE civil" en bij een kerkelijk huwelijk staat er: "2 TYPE religious"

mvg
Wim
Bijlagen
huwelijk.png

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Nee, er werd niets veranderd aan de import van gedcoms.
Heeft U wellicht een nieuwere versie van Aldfaer gebruikt ?

wimpeeters
male
Stamboom bekijken
ja, maar daar is niets veranderd aan de gedcom voor zover ik kan zien.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Bij de export even kiezen voor UTF-8, want er zijn wel degelijk aanpassingen gemaakt in de uitvoer van gedcoms binnen Aldfaer in de laatste versies.

wimpeeters
male
Stamboom bekijken
UTF-8 gebruik ik al jaren. Heb het net nog eens geprobeerd voor de zekerheid, maar resultaat is hetzelfde.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Kunt U even de betreffende tags in de gedcoms met elkaar vergelijken ?
Wellicht dat daar een wijziging in is aangebracht. Aldfaer brengt immers geen nieuwe versies uit zonder dat er dingen gewijzigd werden.

wimpeeters
male
Stamboom bekijken
Als je nu op de link uit de eerste post klikt, dan zal je zien dat het nu wel goed staat. Het probleem zit dus inderdaad in de gedcom die aldfaer produceert. Die kunnen de laatste jaren nu eens nooit een release uitbrengen zonder de helft van hun programma naar de vaantjes te helpen :evil:

Dit is wat er in de gedcom staat:

0 @F1368876573@ FAM
1 HUSB @I1086@
1 WIFE @I1087@
1 MARR
2 NOTE @N2153@
1 MARR
2 TYPE religious
2 DATE 1 MAY 1780
2 PLAC Geel St-Amands
2 SOUR @S60@
1 CHIL @I1089@
1 CHIL @I1090@
1 CHIL @I1091@
1 CHIL @I1088@
1 CHIL @I1092@
1 CHIL @I1093@
1 CHIL @I1094@

2 huwelijken dus waarbij er bij huwelijk 1 die notities gezet worden en al de rest bij huwelijk 2. Dat komt dus perfect overeen met wat je in die foto ziet in de eerste post. Als ik dat nu aanpas naar het onderstaande en die gedcom terug importeer, dan toont het zoals voorheen.

0 @F1368876573@ FAM
1 HUSB @I1086@
1 WIFE @I1087@
1 MARR
2 TYPE religious
2 DATE 1 MAY 1780
2 PLAC Geel St-Amands
2 SOUR @S60@
2 NOTE @N2153@
1 CHIL @I1089@
1 CHIL @I1090@
1 CHIL @I1091@
1 CHIL @I1088@
1 CHIL @I1092@
1 CHIL @I1093@
1 CHIL @I1094@

Nog maar 1 huwelijk en alles ok. Over naar het Aldfaer forum dus. Alvast bedankt voor de geboden hulp hier!

mvg
Wim

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Hopelijk komen ze met een antwoord, of update.

Gelukkig heb ik die sores niet met Aldfaer, want ik werk gewoon nog met de oude vertrouwde versie 4.2 !

pjbwilde
male
Stamboom bekijken
Beste Wim,
hier een ervaringsdeskundige.
Stop maar met je er druk over te maken.

De enige oplossing is: download de versie 4.2 (staat gewoon op de site), zet het programma in een herkenbare map zodat je niet in de war komt.
Zet de optie automatisch bijwerken zo gauw mogelijk uit.
Je hebt nu deze oude versie erbij.
Importeer het gedcom bestand waar het om gaat, even saven, zul je zien dat aldfaer zichzelf niet dwars zit.
Desnoods kun je nog controleren op fouten binnen aldfaer, er zou namelijk een conflict kunnen ontstaan als je al eens 2 gedcoms ingelezen hebt, in theorie heb je dan dubbele nummers 1,2 en 3 enz. Dan kan het gebeuren dat nummer 1 de relatie of de kinderen van die andere nummer 1 krijgt. Aldfaer haalt die fouten er zo uit. (versie 4.2 althans)
Exporteer een gedcom bestand een geeft een naam waar die versie 42 in voor komt, kun je je niet vergissen.
Als je dit bestand inleest in geneanet zul je zien dat alles weer op z'n plek staat.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ik maak me niet druk om Aldfaer op zich, maar het is altijd jammer dat men altijd gelijk de fout bij Geneanet zoekt, terwijl die daar niet ligt ;) .

Versie 4.2 werkt gewoon goed, en je hebt gelijk om daar bij te blijven. De verbeteringen in 6.0 waren immers ook niet veel meer dan een ander jasje, wat onnodige fratsen, en een paar foutjes die er blijkbaar waren met data voor Christus, en nog wat andere kleine dingetjes. Die verbeteringen waren in ieder geval niet van zo'n formaat om gelijk over te stappen naar 6.0.

Dus inderdaad gewoon bij je oude versie blijven...

wimpeeters
male
Stamboom bekijken
Ik heb ondertussen de vraag gesteld op het aldfaer forum. Ben eens benieuwd wat er als reactie gaan komen.

@Wim
Ik zie nu dat geneanet ondertussen meerdere soorten van huwelijk kent. Vroeger was dit niet. Is er ergens te vinden wat de betekenis is van die verschillende vormen?

Kan ik dat zo interpreteren?
- ondertrouw: de ondertrouw die bij de kerkelijke huwelijk een aantal weken voor het feitelijke huwelijk plaatsvond.
- huwelijk: het kerkelijke huwelijk
- burgerlijk huwelijk: het huwelijk voor de wet (burgerlijke stand). Of schepenbank in Nederland.

of is dat gewoon vrije interpretatie?

mvg
Wim
Bijlagen
huwelijk geneanet.png
huwelijk geneanet.png (9.94 KiB) 196 keer bekeken

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Die opties bestaan toch al wel even ;) .

Maar de interpretatie lijkt mij juist. Houden we dan nog wel de huwelijkstoestemming over, welke ook voor de wet was. Die werd hier vroeger nog aangekondigd in een vitrine aan het gemeentehuis, maar dat zal wel vanwege de privacy zijn afgeschaft.

Plaats reactie

Terug naar “Geneanet, technische vragen”