Plaats reactie

Wat moet ik doen om Wesuwe te tonen op de Google Map? II OPGELOST

ofbwesuwe
ofbwesuwe
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Ringel-s is idd extended ASCII volgens https://www.ascii-code.com/, bedankt:-)

U raadt ANSI aan, inmiddels heb ik ANSEL geprobeerd (die had ik al klaarstaan i.v.m. upload naar genealogieonline.nl) en wacht ik op herïndexatie. Groß Berßen wordt correct op de website weergegeven. Vooralsnog geen marker bij Groß Berßen of Wesuwe. De knop Indexeren lijkt niet het gewenste effect te hebben. Oeps, ik lees zojuist uw laatste bericht hierover, ik kijk morgen opnieuw.

Het zwaartepunt in m'n stamboom ligt in de gemeentes Haren en Meppen, Wesuwe hoort bij de gemeente Haren sinds 1973, er zijn enkele tientallen gehuchten en dorpen in de gemeente Haren. Zoals u heeft gezien wordt Wesuwe soms (op de kaart van SOSA 1) met Bersede in 'n marker genoemd, de dichtstbijzijnde plaats. Toch zou het historisch onverantwoord zijn beide plaatsen (Bersede en Wesuwe) samen te voegen in PRO-GEN, de parochiekerk staat al eeuwen in Wesuwe.

Heb ook al Wesuwe, Emsland, Niedersachsen, Duitsland geprobeerd (om 'n marker af te dwingen voor Wesuwe) i.p.v. Wesuwe, Haren, Niedersachsen, Duitsland maar dat helpt ook niet ;) .

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Bij het plaatsten van die markers zijn we helaas overgeleverd aan de nukken van Google Maps :( .

Als ik overigens even op Groß Berßen googel, dan wordt dat geplaatst op Google Maps ten oosten van Haren. Theoretisch zou dat dan goed moeten komen.

ofbwesuwe
ofbwesuwe
Stamboom bekijken
Nog steeds geen marker bij Wesuwe en Groß Berßen.
https://gw.geneanet.org/ofbwesuwe_w?carto=1&lang=nl&nz=hake&pz=maria%20elisabeth%20lies
Zojuist Wesuwermoor en Wesuwer Brook hernoemd op de website, misschien voorkomen beide plaatsen dat Wesuwe getoond wordt, aangezien deze plaatsnamen met dezelfde letters beginnen. Is dat logisch volgens u? In PRO-GEN had ik die wijziging alweer teruggedraaid om verdere verrommeling te voorkomen.

Ik zie geen persoonlijke kaart meer voor m'n tante, terwijl zij wel als bron van de stamboom gemarkeerd is. Hoe kan dat?

Ik ben het niet met u eens wat betreft "... overgeleverd aan de nukken van Google Maps". Volgens mij zit er software om markers te genereren tussen plaatsnamen in een aangeleverde GEDCOM in een bepaald formaat, een plaatsnamendatabase en een Google Map. Die software bepaalt bijv. dat je op een Google Map van genealogieonline.nl een mouseover-effect hebt om de toelichting op de marker te zien, op geneanet.org is dat 1x klikken met de linkermuisknop. Op genealogieonline.nl wordt wel een marker getoond bij Wesuwe en Wesuwermoor en Wesuwer Brook en Groß Berßen, het algoritme voor het tonen van markers verschilt van dat van geneanet.org, al is de logica niet transparant voor gebruikers. De plaatsnamendatabase die geneanet.org gebruikt is niet up to date, die van genealogieonline.nl wel voor zover ik kan beoordelen. Op genealogieonline.nl wordt verwezen naar geonames.org als zijnde leidinggevend voor het uniek identificeren van plaatsnamen, terwijl u googled op plaatsnamen?!:-)

Complimenten voor de Lijst der plaatsen (929 plaatsen), heel handig om te zien welke plaatsnamen je kunt ontdubbelen zowel op de website als in PRO-GEN. Ik heb een tip voor de werking van de knop Op deze knop klikken om alle betrokkene personen te bekomen. Die geeft ten onrechte hetzelfde zoekresultaat voor bijv. Fullen als voor Fullen, Meppen, Niedersachsen, Duitsland, terwijl het alleen handig is als het zoekresultaat juist wel verschillend zou zijn.

U schrijft: "Theoretisch zou dat dan goed moeten komen." Waarom vraag ik me af, omdat Groß Berßen niet bij de gemeente Haren (Ems) hoort, terwijl het erop lijkt dat m'n markerprobleem samenhangt met teveel gehuchten en dorpen in dezelfde gemeente?
Voor mensen die het interessant vinden te weten waar Groß Berßen ligt ten opzichte van Wesuwe en de gemeente Haren (Ems) hier 'n kaart.
Afbeelding

ofbwesuwe
ofbwesuwe
Stamboom bekijken
Nog steeds geen marker bij Wesuwe en Groß Berßen.
https://gw.geneanet.org/ofbwesuwe_w?carto=1&lang=nl&nz=hake&pz=maria%20elisabeth%20lies
Zojuist Wesuwermoor en Wesuwer Brook hernoemd op de website, misschien voorkomen beide plaatsen dat Wesuwe getoond wordt, aangezien deze plaatsnamen met dezelfde letters beginnen. Is dat logisch volgens u? In PRO-GEN had ik die wijziging alweer teruggedraaid om verdere verrommeling te voorkomen.

Ik zie geen persoonlijke kaart meer voor m'n tante, terwijl zij wel als bron van de stamboom gemarkeerd is. Hoe kan dat?

Ik ben het niet met u eens wat betreft "... overgeleverd aan de nukken van Google Maps". Volgens mij zit er software om markers te genereren tussen plaatsnamen in een aangeleverde GEDCOM in een bepaald formaat, een plaatsnamendatabase en een Google Map. Die software bepaalt bijv. dat je op een Google Map van genealogieonline.nl een mouseover-effect hebt om de toelichting op de marker te zien, op geneanet.org is dat 1x klikken met de linkermuisknop. Op genealogieonline.nl wordt wel een marker getoond bij Wesuwe en Wesuwermoor en Wesuwer Brook en Groß Berßen, het algoritme voor het tonen van markers verschilt van dat van geneanet.org, al is de logica niet transparant voor gebruikers. De plaatsnamendatabase die geneanet.org gebruikt is niet up to date, die van genealogieonline.nl wel voor zover ik kan beoordelen. Op genealogieonline.nl wordt verwezen naar geonames.org als zijnde leidinggevend voor het uniek identificeren van plaatsnamen, terwijl u googled op plaatsnamen?!:-)

Complimenten voor de Lijst der plaatsen (929 plaatsen), heel handig om te zien welke plaatsnamen je kunt ontdubbelen zowel op de website als in PRO-GEN. Ik heb een tip voor de werking van de knop Op deze knop klikken om alle betrokkene personen te bekomen. Die geeft ten onrechte hetzelfde zoekresultaat voor bijv. Fullen als voor Fullen, Meppen, Niedersachsen, Duitsland, terwijl het alleen handig is als het zoekresultaat juist wel verschillend zou zijn. Nog zo'n voorbeeld, om te weten bij welke persoon ALtharen vervangen moet worden door Altharen om die plaats uniek te maken in de lijst moet ik in PRO-GEN alle plaatsnaamvelden doorzoeken. Voor dat laatste heb ik zojuist 'n oplossing gevonden, eerst corrigeren op de website, dan zie je welke records gewijzigd zijn:)

U schrijft: "Theoretisch zou dat dan goed moeten komen." Waarom vraag ik me af, omdat Groß Berßen niet bij de gemeente Haren (Ems) hoort, terwijl het erop lijkt dat m'n markerprobleem samenhangt met teveel gehuchten en dorpen in dezelfde gemeente?
Laatst gewijzigd door ofbwesuwe op 10 november 2019, 12:34, 4 keer totaal gewijzigd.

ofbwesuwe
ofbwesuwe
Stamboom bekijken
De persoonlijke kaart van m'n tante wordt weer getoond, Groß Berßen heeft nu een marker, geweldig :) Hier volgt de top 10 van plaatsnamen:
1. Wesuwe / Bersede (228 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
2. Altharen / Krüssel (201 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
3. Haren / Wieresch (68 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
4. Abbemühlen / Meppen / Rühle / Hemsen / Bokeloh / Borken / Fullen / Holthausen (54 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
5. Hebelermeer (37 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
6. Versen (34 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
7. Hüntel (24 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
8. Deldorf (13 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
9. Wietmarschen (12 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
10. Osteresch (11 evenementen) Niedersachsen, Duitsland

Op de Google Map met de Volledige Stamboom ontbreekt Wesuwe, misschien doordat Wesuwermoor wordt getoond op de marker van Haren (Ems). Net te laat Wesuwermoor samengevoegd met Schöninghsdorf toen m'n plaatsnamen geherïndexeerd werden? Even wachten op de volgende herindexering :)

Hier volgt m'n top 10 van plaatsnamen van de Volledige Stamboom:
1. Bersede / Bersede. Haren / Hebel (6 731 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
2. Altharen / Krüssel (3 630 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
3. Haren / Süd-Nord-Kanal / Hünteler Brook / Husberg / Hahnentange / Barenkamp / Wesuwermoor / Langenlage / Harenerfähr / Tenge / Düne / Haar / Haren-Rütenbrock-Kanal / Hümmelsberg (3 401 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
4. Versen (2 144 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
5. Hebelermeer (1 865 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
6. Rütenbrock (1 845 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
7. Dankern (1 742 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
8. Bokeloh / Dürenkämpe / Esterhof / Kollhof / Neuversen / Vormeppen / Altmeppener Hof / Esterfeld / Wekenborg / Kossenhof / Altmeppen / Vogelpohl / Zum Tengen / Übermühlen (1 168 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
9. Barger-Compascuum (1 047 evenementen) Drenthe, Nederland
10. Lindloh (961 evenementen) Niedersachsen, Duitsland

Bersede en Bersede. Haren zou dezelfde plaats moeten zijn, even ontdubbelen en weer wachten op herïndexering. Misschien dat er daarna plaats is voor Wesuwe op de marker van Bersede?

janvanzijl
male
Stamboom bekijken
Google maps doet soms ook maar wat. Maar het scheelt wel hoe je een vraag stelt. En dat het als hulpprogramma voor andere sites niet altijd optimaal werkt is gewoon al jaren bekend. En daar doe je als site ook niets aan. Want je bent aan Google overgeleverd. Ofwel aan wat zij belangrijk vinden. En daar wijken ze niet zomaar vanaf. Inderdaad voegt Google maps kleinere gehuchtjes vaak samen. Zeker als de namen hetzelfde beginnen zoals Wesuwe en Wesuwe Moor. Dat is voor Google hetzelfde. Omdat ze gewoon ergens centraal een marker plaatsen. En die vallen dan in dit geval misschien gewoon samen. Boeit mij verder ook niet of ze er een centimeter naast zitten op de kaart. Gaat om een indicatie van waar de personen ongeveer leefden. En anders moet je gewoon adressen gaan noemen.

Waarom overigens Uw lijsten van plaatsen. Wat is daar zo bijzonder aan dat het moet worden getoond ?
Als ik die plaatsen wil zien dan kijk ik wel even op de kaart in Uw stamboom. Gewoon zonde van de serverruimte om dit hier allemaal te noemen.

ofbwesuwe
ofbwesuwe
Stamboom bekijken
Beste Jan, bedankt voor uw reactie.

Het overzicht van de top 10 toon ik omdat het een goed overzicht geeft van hoe plaatsen samengevoegd worden binnen de gemeente Haren (Ems) op de Google Map van geneanet.org, waar m'n vraag over gaat. Als je stuk voor stuk de markers zou aanklikken mis je dat overzicht.

Google Maps voegt niet automatisch plaatsen samen. Op 'n Google Map van genealogieonline.nl bijv. wordt 'n aparte marker getoond voor Wesuwe, Wesuwermoor en Wesuwer Brook, zie elders in deze discussie.:)

U schrijft: "Gaat om een indicatie van waar de personen ongeveer leefden." Hieruit maak ik op dat mijn probleem "Wat moet ik doen om Wesuwe te tonen op de Google Map" u niet alleen niet interesseert, maar ook dat u geen oplossing heeft. Misschien slimmer om in zo'n geval niet te reageren:) Voor mij ligt dat anders, ik vind stamboomonderzoek leuk, maar datavisualisatie en statistiek nog leuker, dus ik wil 'n betrouwbare kaart met zoveel mogelijk correct geplaatste markers en begrijpen hoe tools werken zodat ik ze optimaal kan gebruiken:)

janvanzijl
male
Stamboom bekijken
Beter wordt het toch echt niet. Ik heb Google maps in diverse applicaties ingebouwd en dat heeft gewoon zijn beperkingen. Dus leer er maar mee leven. En dan daarbij is het maar de vraag hoeveel andere gebruikers er familie hebben rond Wesuwe of Haren. Dus ach wat anderen er aan om dat allemaal op te gaan noemen.

ofbwesuwe
ofbwesuwe
Stamboom bekijken
Bingo, eindelijk 'n marker voor Wesuwe, Bersede en Hebel samen op m'n Volledige Stamboom Google Map, de aanhouder wint, probleem OPGELOST. :lol: :P :P ;) ;) ;) :) :D
De top 10 is nu:
1. Wesuwe / Bersede / Hebel (6 732 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
2. Altharen / Krüssel (3 630 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
3. Haren / Hahnentange / Süd-Nord-Kanal / Hünteler Brook / Husberg / Barenkamp / Wesuwermoor / Langenlage / Harenerfähr / Tenge / Düne / Haar / Haren-Rütenbrock-Kanal / Hümmelsberg (3 408 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
4. Versen (2 144 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
5. Hebelermeer (1 865 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
6. Rütenbrock (1 840 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
7. Dankern (1 742 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
8. Bokeloh / Dürenkämpe / Esterhof / Kollhof / Neuversen / Vormeppen / Altmeppener Hof / Esterfeld / Wekenborg / Kossenhof / Altmeppen / Vogelpohl / Zum Tengen / Übermühlen (1 169 evenementen) Niedersachsen, Duitsland
9. Barger-Compascuum (1 047 evenementen) Drenthe, Nederland
10. Lindloh (961 evenementen) Niedersachsen, Duitsland

Afbeelding

Ik heb de smaak te pakken met ontdubbelen van plaatsnamen, sinds duidelijk is dat geneanet 4 regionale niveaus aan kan, plaats, gemeente, deelstaat/provincie, land, dus geen Kreis, District en Regierungsbezirke in Duitsland. Engelstalige landnamen vervang ik door Nederlandstalige. Geonames geeft Engels als voorkeurstaal, maar keurt Nederlands zoals geneanet verwacht ook goed. Voor m'n Google Map op genealogieonline maakt 't niet uit, die accepteert alles wat geonames goedkeurt heb ik gemerkt. Door hernoemen en ontdubbelen verwacht ik nog extra markers op de Volledige Stamboom de komende tijd. Al 1 plaatsnaam ontdekt die ik niet in PRO-GEN correct kan invoeren om herkend te worden op geneanet vanwege 't speciale teken: Čermany, Nitriansky kraj, Slovakia
Na elke GEDCOM-upload ga ik die hernoemen op geneanet.

Beste Jan, je zult versteld staan van hoeveel Nederlanders in Zuid-Oost Drenthe katholieke Duitse voorouders in het Emsland hebben, door de boekweitboerenimmigratie in de 19de eeuw. Voor die mensen is m'n stamboom interessant :)
PS: ik heb ook geëxperimenteerd met Google Api's en Google Maps en het heeft idd beperkingen, als grootste zie ik inmiddels vooral het onderhoud, zo is m'n key niet langer geldig op
https://fjmblom.home.xs4all.nl/map-migration.html
al werken knoppen zoals Start en Heat Map nog wel :)

Als wens op geneanet.org stel ik voor dat er een manier komt om herïndexatie van plaatsnamen af te dwingen, het dagenlang wachten en niet weten wanneer precies herïndexatie plaatsvindt heb ik als zeer irritant ervaren.

Eyeopener in het proces was wel dat je je GEDCOM ook in ANSEL-formaat kunt uploaden, heel blij mee :) .

Plaats reactie

Terug naar “Geneanet, technische vragen”