Plaats reactie

dna profiel

wvanbrande
wvanbrande
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken

dna profiel

Bericht 26 februari 2020, 18:19

ik heb alleen maar een dna profiel door uz leuven gemaekt en wil dit doorsturen maar geneanet weigert dit steeds (foto uitslag uz leuven)

Willy Van Brande

wimdeckers
wimdeckers
Moderator

Re: dna profiel

Bericht 26 februari 2020, 19:05

Zoals duidelijk in de blog staat aangegeven is het importeren van DNA-profielen nog slechts mogelijk voor een 5 -tal 'formaten'. In de toekomst zullen er daar nog aan worden toegevoegd.

Een foto van uw DNA-profiel is overigens sowieso niet te importeren. Wel leuk voor aan de wand.

huissen
huissen
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken

Bericht 27 februari 2020, 12:12

De Ku Leuven geeft mij desgevraagd als reactie dat het delen van mijn DNA helemaal niet gaat.
Ik citeer: Geneanet en GEDMatch werken met autosomaal DNA-gegevens en geen Y-chromosomaal (wat wij hebben geanalyseerd). Dat is uiteraard iets helemaal anders. Tot zover mijn informatie.
Hoe komen deze berichten bij de Geneanet eigenaren?
gr. Cor van Dalen

wimdeckers
wimdeckers
Moderator

Bericht 27 februari 2020, 12:16

Het is bekend dat (nog) niet alle DNA-profielen kunnen worden geïmporteerd. Dat kan momenteel alleen met de profielen van de 5 genoemden.

Uw melding hier is voor iedereen zichtbaar, maar dan zullen ze wel wat vaker het forum moeten bezoeken ;),

vanhouchevic
male
Stamboom bekijken
Heb van me een DNA resultaat dat opgemaakt werd in het kader van het : DNA Project Oud-Hertogdom Brabant. Het certificaat is en pdf bestand. Bij een poging om dit door testuren komt er een melding dat het een CSV, TXT of CSV gz bestand moet zijn !
Hoe kan dit opgelost worden ?

Victor Vanhouche

wimdeckers
wimdeckers
Moderator

Bericht 27 februari 2020, 12:51

Dat kan momenteel (nog) niet opgelost worden, daar nu (nog) slechts DNA-profielen van de 5 genoemde formaten geïmporteerd kunnen worden. Later volgt de mogelijkheid om meerdere andere profielen te importeren.

Ik heb uw bericht samengevoegd met eerdere berichten hierover.

graemdonck
male
Stamboom bekijken

Bericht 29 februari 2020, 17:40

We zijn met heel veel die een dna profiel hebben via familiekunde vlaanderen en uz leuven
Dit hebben ze geruime tijd aangeraden om te laten testen.
Kan er geen manier gevonden worden om deze te importeren ?
Groeten
Guy Raemdonck

wimdeckers
wimdeckers
Moderator

Bericht 29 februari 2020, 17:44

Het wordt in de toekomst mogelijk om meer andere DNA-formaten te importeren.

stratus25
male
De dna testen van DNA-Benelux (familiekunde Vlaanderen) hebben betrekking op het Y-Chromosoom (bepalen van het Haplotype).
De dna testen die je nu kan uploaden op Geneanet zijn van het type "Autosomaal"
Bart

lousm
female
Stamboom bekijken
Hallo,

Geen technische vraag.
DNA-databanken hebben reglementen voor privacy waarborg.
Hoe zit dat met Geneanet? Ik kan dat nergens vinden.
Wie kunnen mijn DNA-gegevens inzien? Alleen de mensen die zelf hun DNA-profiel hebben ingezonden? Of de hele wereld?

Mirte Lous

u649578
u649578
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Voor mijn DNA 2 bladeren Y - jpg- pdf
Voor echtgenote my heritage
Zal wachten dat het opgelost is

mvg

Géry

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Het DNA-profiel van MyHeritage kan gewoon, net als dat van de andere 4 genoemde sites, worden geïmporteerd.

DNA-profielen dienen van de thans genoemde 5 sites afkomstig te zijn, en het juiste formaat te hebben.
Een jpg heeft dat zeker niet, en zal het ook nooit krijgen. Die plaatjes zijn slechts leuk voor aan de wand.

jemjuelma
female
Ik heb mij laten vertellen dat zo`n DNA test alleen aangeeft in welke landen overeenkomstige DNA werd gevonden, dus geen personen. Wat is dan het nut van een DNA test als je stambomen niet kunt koppelen. Moet je zelf iedereen uitnodigen waar je van denkt dat er een bloedlijn loopt?. Ik stam zelf af van een vrouw geboren in 1800 zij kreeg ongehuwd twee kinderen waarvan alleen het tweede kind door de man die zij later huwde aangenomen werd, als zijn kind. Dus ik hoopte dat er een bloedlijn ontdekt, zou worden naar de verwekker plus een naam zou opleveren. Van dat eerst geborene kind een jongen, die de achternaam van zijn ongehuwde moeder kreeg, waar ik dus van afstam en ook de naam van draag, wat zou het mooi zijn om na generaties later te ontdekken welke familienaam ik eigenlijk had moeten dragen. Of dat de verwekker toch de man is welke zij (ongeveer 4 jaar later) huwde, maar dan nog zou ik een ander achternaam hebben en die stamboom moeten volgen.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Voor wat betreft de Y zou dat zomaar eens kunnen, daarom schijnt die variant van DNA-profielen niet geschikt te zijn voor stamboomonderzoek.

Ook de reden waarom er op Geneanet (voorlopig) alleen DNA-profielen van de 5 genoemde sites geïmporteerd kunnen worden. Die zijn namelijk vollediger.

stratus25
male
Beste allen,

De Y-Chromossom testen kunnen uitermate waardevol zijn: Het geeft met zekerheid de mannelijke lijn. Als je een onbekende mannelijke voorouder zoekt (bv naar aanleiding van een onwettige geboorte) kan je met je Haplogroep wel voort Wij hebben met een man of 6 deelgenomen aan het DNA benelux project en konden hieruit zeer waardevolle informatie halen (familietakken die ontspringen bij andere mannelijke voorouders dan wettelijk aangenomen).

De autosomale testen geven wel meer mogelijkheden maar het is ook niet waterdicht. Als je minder dan 0.5 % dna deelt zal het heel moeilijk zijn om op basis van een wettelijke stamboom verwanten te vinden. Immers het dna dat je deelt komt van AL je voorouders; en in iedere stamboom is er wel een onzekerheid. Het is dus veel puzzelwerk; je moet zeer robuuste stambomen bouwen om dan verbanden te zoeken.

Dit is de kracht van de dna testen: Er is in vele stambomen een groot verschil tussen de wettelijke stambomen en de genetische / biologische afstamming...

Voor de beginners: Eeerst moet je een autosomale dna test doen bij de gekende providers (23andme, AncestryDNA, Family Tree DNA, Living DNA of MyHeritage) waarna je het ruwe dna bestand (csv) kan uploaden op de site van Geneanet. Er bestaan nog plaatsen waar je dit kan doen. Zo kan je je dna vergelijken met andere deelnemers.

Succes

Mvg
Bart VC

Plaats reactie

Terug naar “Geneanet, technische vragen”