Plaats reactie

jaaraanduiding in geprinte stamboom

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
iverhaar
female
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste lezer,
In mijn database komen gebeurtenissen voor die zich tussen twee jaren afspelen (bijv. tussen 1670 en 1675). In het profiel van de desbetreffende personen staat dat goed aangegeven. Echter, als je deze personen ook opneemt in een afdruk, bijv. van het nageslacht van iemand, wordt alleen het eerste jaartal weergegeven (dus in mijn voorbeeld 1670). Het zou logischer zijn dit weer te geven als bijv. 1670-1675 of 1670 ~ 1675.
groet, Ida
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10960
Daar u niet aangeeft om welk overzicht of om welke persoon het gaat, kan ik alleen maar bedenken dat er een langere datum- of jaaraanduiding op die plek niet mogelijk is.

Overigens zou ik zelf eerder gebruik malen van 'voor' en 'na' of 'circa', dan voor 'tussen'.
Bij een evenement als een huwelijk is het, indien een paar kinderen had, meestal 'voor' (de geboorte van het 1e kind), of 'na', indien er geen kinderen waren, maar het om een tweede partner gaat. Bij overlijden is het vrijwel altijd 'na'. Ook kan men daarbij de leeftijd van de partners betrekken.
Bij geboortes wordt in het algemeen uitgegaan van 'circa'. Meestal is het bij meerdere onbekende geboortedata nog wel te achterhalen welk kind het eerste werd geboren, aan de hand van de vernoemingen binnen de familie. Een Cornelis vernoemd naar zijn opa aan vaderskant zal altijd eerder geboren zijn dan een Petrus vernoemd naar de opa aan moederskant. Bij meerdere kinderen met dezelfde doopnamen, zal het kind dat huwde, of om een andere reden bewijsbaar een leven had, altijd de laatstgeborene met die naam zijn in het gezin (tenzij men in huwelijksakten termen tegenkomt als 'de oude'', de jonge' of zelfs 'de middelste').
Daarnaast zijn ook termen in bijvoorbeeld schepenregisters belangrijk. Wordt een persoon in een akte bijgestaan door een voogd, dan kan men daaruit (meestal) herleiden dat het kind op dat moment zelf nog te jong was om die zaken zelf te (mogen) regelen.
Kortom, met een beetje logica kan men sommige onbekende data meestal redelijk goed naar een 'circa'-jaar herleiden.
iverhaar
female
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste Wim,

Het gaat bijv. bij https://gw.geneanet.org/iverhaar_w?n=vermij&oc=0&p=beuckel+jacobs&type=tree om een sterfdatum tussen 1670 en 1677. Het betreft Bodegraven en daar is het van belang omdat erin het Rampjaar 1672 veel burgerslachtoffers zijn gevallen in dat dorp. Mogelijk deze Beuckel Jacobs dus ook. Het overzicht dat ik maak is bijv. dit:
https://gw.geneanet.org/iverhaar_w?n=vermij&p=beuckel+jacobs&oc=0&type=graph en kies dan voor nageslacht ipv voorgeslacht.

groet, Ida
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10960
Een sterfdatum zou ik persoonlijk dan op 'na' 1670 instellen. Dat houdt immers alle verdere opties daarna open, en dus ook 1672.

Overigens zijn er van deze periode doop-, huwelijks-, en begraafboeken van Bodegraven online in te zien.
Deze eens doorbladeren levert waarschijnlijk dan wel de juiste data op.
iverhaar
female
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Wim,
Helaas geen begraafboeken beschikbaar (RK). Of zie ik iets over het hoofd?
groet, Ida
Plaats reactie

Terug naar “Geneanet : technische vragen”