Plaats reactie

Knippen en plakken

pietereijs1971
male
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste lezer,

Omdat het blijkt dat er een foutieve vermelding staat in mijn stamboom, wil ik graag een tak van de stamboom verplaatsen naar een ander persoon. Is er een manier om dit te knippen en plakken of moet ik alle gegevens opnieuw invoeren?
Met vriendelijke groeten,
Pieter Reijs

jveldt
jveldt
Stamboom bekijken
Ik heb een voorouder (Jacob Jansz Veldt,1769) gekoppeld aan de verkeerde moeder (verkeerd: Anna Masrgaretha Mauritsdr Krukkenmeijer, correct: Catharina Jacobsdr van Haalen). Heb geprobeerd dit te herstellen, totaal mislukt.Kan iemand mij zeggen hoe dit gedaan kan worden?
Groetjes, Jos Veldt

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
'Knippen en plakken' : een goede titel voor dit onderwerp, en ook gemakkelijk terug te vinden middels het zoekveldje rechts boven de onderwerpen !

Knippen :
Dat doet u altijd vanuit de ouders van het te ontkoppelen kind of vanuit een van de partners om een partner te ontkoppelen.
Op zijn/haar profiel klikt u op 'Bewerken' in de menubalk, en vervolgens kiest u voor 'Partnerschap bewerken'.
Om een kind los te maken klikt u op 'losmaken' achter de naam van het kind.
Om een partner los te maken dient u op te letten dat u in het juiste invoerveld staat, dus waarin beide partners staan vermeld. Daar dan onderin het scherm klikken op 'Link tussen deze personen verwijderen'.
Zowel de ontkoppelde kinderen als de ontkoppelde partners worden daarmee niet verwijderd uit uw bestand, dus u kunt ze daarna koppelen aan de juiste personen of alsnog verwijderen..

Plakken :
Een kind, waarvan de ouders al in uw stamboom staan vermeld, koppelt u aan die ouders vanuit een van die ouders middels 'Kind toevoegen'. daarbij alleen de achter- en voornamen en het geslacht van het kind invoeren en op 'Bevestigen' klikken. Het systeem komt dan met een melding dat er al één of meerdere personen met die namen in uw bestand aanwezig zijn. Er verschijnt een lijstje namen waaruit u het juiste kind selecteert door er op te klikken. Daarna klikken op 'Verbinden'.
Een partner, die al in uw bestand aanwezig is, koppelt u via 'Partner toevoegen'. Ook daar dan alleen de achter- en voornamen en het geslacht van de te koppelen partner invoeren. De rest verloopt dan zoals bij het koppelen van een al bestaand kind.

Personen verwijderen :
U kunt alleen personen verwijderen waaraan geen partners en/of kinderen gekoppeld staan. Onbekende ouders ?? kunt u dus sowieso niet verwijderen (iedereen heeft tenslotte twee genetische ouders, ook clowns).
Dus altijd eerst de personen ontkoppelen van partners en/of kinderen via 'Partnerschap bewerken', en daarna verwijderen.
Een complete tak verwijderen kunt u het beste doen vanuit de jongste tak. Kinderen zonder partners en eigen kinderen hoeft u immers niet eerst los te maken, maar kunt u gelijk verwijderen.

Tips :
Als het systeem aangeeft dat een kind al ouders heeft, dan is dat ook zo, dus daarover geen vragen gaan stellen op het forum, maar gewoon volgens bovenstaande knipregel het kind van zijn/haar ouders ontdoen.

Sla nooit meldingen van het systeem in de wind !
Daarmee voorkomt u dubbele bindingen en mogelijke fouten.

Koppel een volgend kind altijd aan de ouders vanuit 'Kind toevoegen'.

Als u echt in de problemen komt en u legt uw probleem voor op het forum, dan altijd de namen vermelden van de personen waar het om gaat, zodat daar niet alsnog onnodig vaak naar gevraagd hoeft te worden. De ene situatie is namelijk niet de andere situatie !

Als u in de boomstructuur personen dubbel ziet staan, dan zijn er twee mogelijkheden :
De personen staan daadwerkelijk dubbel in uw bestand of u heeft een dubbele binding veroorzaakt.
Het eerst dat u dient te doen is controleren of de persoon daadwerkelijk dubbel in uw bestand staat. Daarvoor kunt u een controle doen op dubbele personen. Staat de persoon niet vermeldt als mogelijke dubbele persoon, dan staat de persoon niet daadwerkelijk dubbel in uw stamboom. U kunt ook door de cursor te bewegen over de zoekveldjes rechts in de banner ook een lijst van alle personen in uw stamboom opvragen. Staat de persoon daar niet dubbel in vermeld, dan staat de persoon niet daadwerkelijk dubbel in uw stamboom.
Blijkt de persoon daadwerkelijk in uw stamboom te staan, dan zou u de persoon kunnen samenvoegen via 'Samenvoegen persoon''. Echter altijd eerst controleren of er niet meerdere personen rondom de persoon ook dubbel in de stamboom staan vermeld, want als het om een complete dubbele tak gaat, dan kunt u er beter voor kiezen om die gehele dubbele tak te verwijderen.
Als blijkt dat de persoon niet dubbel in uw bestand staat vermeld, maar u ziet de persoon wel dubbel, dan is er altijd een dubbele partnerbinding aanwezig (Fata Morgana). Dat lost u op via 'Partnerschap bewerken'. Daar het invoerscherm opzoeken met de partner zonder kinderen of met de minste kinderen, en daar dan klikken op 'Link tussen deze personen verwijderen'. Als daarbij ook de linkjes met kinderen worden verwijderd, dan daarna die kinderen koppelen aan het overgebleven ouderpaar.

Let op ! :
Vanuit de optie 'Partnerschap bewerken doet u dus alle knipwerk.
Het plakwerk doet u daarna vanuit de opties 'Partner toevoegen' en 'Kind toevoegen'.
Als dit onthoudt, dan kunt u met enig logisch nadenken alle kronkels oplossen.

jveldt
jveldt
Stamboom bekijken
Heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie.Gaat hier vast en zeker mee lukken!

jdriessen
male
Stamboom bekijken
Ik voerde abusievelijk een persoon dubbel in. Hij stond er dus dubbel op. Verwijderen lukte niet. Nu heb ik alle gegevens uitgewist maat het vakje blijft erop staan. Hoe kom ik hier van af?

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Vastgepind bovenin het forum stond uw antwoord al :roll: ...

Nu dus maar even samengevoegd.

Plaats reactie

Terug naar “Geneanet, technische vragen”