Plaats reactie

Augustin Joseph Simon ° ca 1758-1761 Vétéran sixième demi-brigade, troisième bataillon, quatrième compagnie

mvandeschoor
mvandeschoor
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Beste,

deze waarschijnlijk Franse soldaat van Napoleon was tussen1801 en 1807 gelegerd in de Citadelle van Liège.
In het kader van dit onderzoek vond ik een Augustin Simon in de geneabibliotheek die ik wat verder wou bekijken.
Ik geraak er niet goed wijs uit of deze Augustin nu al dan niet Simon als achternaam heeft...
Weet iemand wat “ dit Vendôme” achter de naam van Augustin Simen betekent?
En wat zou réformé bij de identiteitsgegevens betekenen?
8472116F-2546-4B1F-8C90-E29DCE328D77.png
682942A8-03CC-490A-8B64-A5EFD54BEEC6.png
Groetjes,

Tine

kvoet
male
De "Simon (Augustin) dit Vendôme" is een soldaat die geboren is in Saint-Martin (?nu Saint-Martin-Boulogne?) in 1755. Zijn voornaam is Augustin, achternaam Simon en zijn bijnaam / roepnaam is Vendôme. Hij zat in het regiment de Tourraine in de "Amerikaanse oorlog".
Hij is in het leger gegaan op 10 maart 1774 en gereformeerd (= vrijgesteld van dienst) op 07 december 1783.

Die vrijstelling (bron Wikipedia) was meestal wegens lichamelijke "kenmerken": o.a.
- de grootte (soldaten moesten minstens 1,54 m groot zijn)
- misvormingen van ledematen (niet ongewoon in die tijd)
- zwakke gezondheid
- slecht zicht
- tekenen van mentale tekortkomingen
- missen van de rechterwijsvinger (dan konden ze de trekker niet overhalen) - dit leidde tot vrijwillige (zelf-)verminkingen
- toestand van het gebit (ze moesten papieren patronen kunnen scheuren)

Ik vermoed dat het niet dezelfde persoon is als waarnaar u zoekt, in 1758 was hij 3 jaar...

Mvg
Kris

mvandeschoor
mvandeschoor
Stamboom bekijken
Dank je Kris,

het zal idd. niet de persoon zijn die ik zoek, een leeftijdsverschil van 3 jaar zou nog eventueel mogelijk zijn maar als “réformé” vrijgesteld betekent, kan het niet de juiste zijn.
Onze Augustin Joseph Simon had 4 kinderen :
-Maria Adelaïda Simon °13/9/1801 te Citadelle Liège
-Michel Joseph Simon °2/4/1803 te Citadelle Liège
-Guilleaume Simon °29/3/1805 te Citadelle Liège
-Nicolas Isidore Simon °9/12/1807 te Maastricht, Limburg
Op elke geboorteakte behoort hij tot dezelfde zesde halve brigade, derde bataljon vierde compagnie, dit was een brigade die nog actief en dus in dienst was.
Dat Vendôme een bijnaam was, kon ik ook niet meteen raden.
Bedankt voor de verduidelijking, ik heb weer een beetje bijgeleerd...

Groetjes,

Tine

mvandeschoor
mvandeschoor
Stamboom bekijken
Goede avond,

ik vraag me toch nog af of “réformé” niet tijdelijk kan geweest zijn bij deze persoon, bijgenaamd Vendôme.
In 1801 was dé Augustin Joseph Simon die ik zoek al veteraan en dat kon je alleen worden als je al 24 jaar onafgebroken militaire dienst had of als je gewond werd tijdens een veldslag maar toch nog fit genoeg was om op één of andere manier actief te zijn. Misschien wel na een tijdelijke “réformé”?
Dus zou “Vendôme” toch wel eens de juiste man kunnen zijn?
Ik hou hem nog even in beraad.

Groetjes,

Tine

Plaats reactie

Terug naar “Andere landen”