Plaats reactie

Bellem (Oost-Vlaanderen)

cdcgent
male
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
In andere forumberichten is terloops te lezen dat de index van de parochieregisters van Bellem 'berucht' is om de vele fouten. Er zou wel een nieuwe index van de parochieregisters van Bellem gemaakt zijn, weet iemand waar deze terug te vinden is?

In ieder geval vervelend voor mij, want na doorlezen van tientallen pagina's van de parochieregisters loopt mijn stamboomonderzoek in de tak 'De Clercq' vast bij het huwelijk van Balduinus De Clercq en Joanna Neirijnck op 30 april 1702 te Bellem, getuigen van de ondertrouw waren Tobia(s) De Clercq en Georgia De Reu... Zie akte https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0514_111195_109890_DUT/inventarisnr/I111195109890667/level/file/scan-index/48. Verder weet ik dat er op 6 juli 1737 een Balduinus De Clercq overleed te Hansbeke en dat die 65 jaar zou geweest zijn. Ik vind echter geen geboorteakten van een Balduinus De Clercq in Bellem en naburige parochies omstreeks 1672, maar dat kan natuurlijk aan het kattengeschrift van de pastoors gelegen zijn...

Ook alle andere hulp of eventuele extra info over Bellem <1700 is zeer welkom!

gabrielsm
male
Stamboom bekijken
Dag Christophe,

Het gezin van Willem (Guillielmus) De Clercq en Catharina Schoonheere lijkt me een mogelijkheid. In dat gezin is er op 11 maart 1674 een zoon geboren met de naam Tobias.
Wat je namelijk wel vaker ziet bij huwelijksvoltrekkingen is dat één van de getuigen de broer is van de bruidegom. Zon was niet alleen Tobias De Clercq getuige bij het huwelijk van Balduinis, maar Balduinis was ook getuige bij het huwelijk van Tobias De Clercq. Het zou dus kunnen zijn dat Tobias en Balduinis broers waren van elkaar. Qua leeftijd zou het wel passen.
Ik weet niet of je het gezin De Clercq-Schoonheere al eens een keertje in kaart hebt gebracht? D.w.z de namen van hun kinderen met daarbij de doop- en overlijdensdatums? En als het mogelijk is ook de echtgenoten (m/v) van die kinderen. Je zou dat die namen kunnen vergelijken met de doopgetuigen die aanwezig waren bij de kinderen van Balduinis en Joanna Neirijnck.

Met vriendelijke groeten,
Michel

cdcgent
male
Stamboom bekijken
Bedankt alvast voor de reactie Michel!

Het echtpaar Guilielmus De Clercq & Catharina Schoon(h)eere ben ik inderdaad meerdere keren tegengekomen toen ik de parochieregisters van Bellem uit die periode helemaal heb doorgenomen. Ik kon echter geen hard bewijs vinden dat Balduinus de zoon was van Guilielmus...

Buiten harde bewijzen zijn er inderdaad wel een aantal aanwijzingen:
- Zoals eerder vermeld was Tobias getuige op het huwelijk van Balduinus & Joanna Neirijnck
- Balduinus was inderdaad andersom getuige op het huwelijk van Tobias (zoon Guilielmus & Catharina)
- de eerste zoon van Balduinus werd geboren in 1703 heette ook Guilielmus, en Tobias was de peetvader
- de peetvader van de tweede zoon van Tobias (Joannes) werd ook geboren in 1703 en... was Balduinus

Dan nog dit puntje: op 11 mei 1672 werd in Bellem een Joannes De Clercq gedoopt als zoon van Guilielmus en Catharina Schoon(h)eere. Het zou een veronderstelling kunnen zijn dat Joannes en Balduinus dezelfde persoon zijn, want dat geboortejaar klopt wel met de leeftijd op de overlijdensakte van Balduinus in Hansbeke. Maar de naam Joannes De Clercq komt in Bellem nog dikwijls terug zodanig dat ook dat niet echt hard te maken is...

Alle verdere hulp wordt zéér geapprecieerd!

cdcgent
male
Stamboom bekijken
p.s. Aangezien Guilielmus De Clercq & Catharina Schoonheere huwden in Zomergem in 1670, heb ik ook al de parochieregisters uit Zomergem omstreeks die tijd uitgepluisd... ook daar is er geen Balduinus te vinden.

gabrielsm
male
Stamboom bekijken
Van Joannes De Clercq vind ik dan weer een akte, dd. 24/09/1694, waarbij zijn kind wordt gedoopt. Ook dit kind wordt als Guillielmus gedoopt. En ook hier is de doopgetuige Balduinus De Clercq. https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0514_111195_109890_DUT/inventarisnr/I111195109890662/level/file/scan-index/13
Dit geeft (m.i.) ten eerste aan dat Joannes De Clercq en Balduinus De Clercq twee verschillende personen zijn.
Ten tweede, en mede gezien de regels van de naamvernoemingen (eerste kind wordt vernoemd naar de vader van de vader), lijkt het er sterk op dat deze Joannes, net zoals het geval was bij Tobias, de zoon was van Guillielmus De Clercq en Catharina Schoonheere.
M.a.w, het lijkt er dan ook sterk op dat ook Balduinus een sterke relatie had met het gezin van Guillielmus De Clercq en Catharina Schoonheere, en misschien was dat wel een ouder-kind relatie. Dat er geen keihard bewijs te vinden is in de vorm van een doopakte van Balduinus wil niets zeggen. Ik heb al menig keer iemands doopakte tevergeefs gezocht. Enkel via een omweg kom je dan tot de ontegensprekelijke conclusie dat er toch nog een kind moet geweest zijn in een bepaald gezin. Mogelijk is dat ook hier het geval.
Het zou interessant zijn om alle doopgetuigen in kaart te brengen die aanwezig waren bij de verschillende dopen van een De Clercq in de periode van zeg maar 1690-1725. Als je geluk hebt dan staat er ergens ook de naam van Joanna Neirijnck tussen en wordt daarmee de relatie met Guillielmus De Clercq (X Schoonheere) duidelijker.

Michel

cdcgent
male
Stamboom bekijken
Als de regel inderdaad in de familie zo werd toegepast dat de eerste zoon de naam van de vader van de vader kreeg, dan zou het dus goed kunnen dat Balduinus de eerste zoon is van Guilielmus en Catharina Schoonheere (want de vader van Guilielmus heette ook Balduinus).

Toch spijtig dat er geen akte te vinden is…

gabrielsm
male
Stamboom bekijken
Christophe, nog even terugkomend op je vraag n.a.v je zoektocht naar de vader van Baudewijn De Clercq (x Neirijnck)... Ik zag op de website van de gemeente Aalter dat er ook klappers op staten van goed zijn van "het Land van de Woestyne", waaronder o.a de parochie Bellem viel. Mogelijk dat daar meer info is te vinden over het gezin De Clercq-Schoonheere?

Michel

cdcgent
male
Stamboom bekijken
Hallo Michel, ik had dat inderdaad ook al gezien maar ik ga er van uit dat dit dezelfde zijn die terug te vinden zijn op de website van Familiekunde Vlaanderen regio Meetjesland (https://www.familiekundevlaanderen-meetjesland.be/web/pdf/). Ik heb die al een keer bekeken, maar erg veel over Bellem is daar niet veel in terug te vinden.

Nu ben ik nog een keer opnieuw in geïndexeerde de staten van goed van Bellem gedoken waarin ik eerder geen aanknopingspunten had gevonden. Ik had echter de inleiding door Ronny Debbaut uit 2001 nog niet eerder gelezen. Hij schreef daarin het volgende : "Op het Rijksarchief te Gent zijn er in het fonds Bellem slechts twee registers bewaard met staten van goed, nrs. 9 (1672-1683) en 10 (1705-1713). Het zijn geen eigenlijke “registers”, maar ingebonden losse staten van goed, die dan wel doorlopend genummerd werden en ook voorzien werden van een inhoudstafel."

Voorlopig lijkt het spoor dus dood te lopen... Hopelijk kent iemand nog andere bronnen voor Bellem in de periode 1670-1730?

gabrielsm
male
Stamboom bekijken
Ik kan er niets aan doen, maar ik blijf het echtpaar De Clercq-Schoonheere een interessante piste vinden. Bijkbaar weet jij ook waar Guilielmus geboren is:
cdcgent schreef:
11 november 2021, 21:09
Als de regel inderdaad in de familie zo werd toegepast dat de eerste zoon de naam van de vader van de vader kreeg, dan zou het dus goed kunnen dat Balduinus de eerste zoon is van Guilielmus en Catharina Schoonheere (want de vader van Guilielmus heette ook Balduinus).
Ben toch benieuwd waar dat was.

cdcgent
male
Stamboom bekijken
De Guillielmus De Clercq die in 1670 te Zomergem huwde met Catharina Schoonheere, werd wellicht in Ursel geboren op 9 oktober 1643. Hij had een tweelingbroer Joannes.

Ik heb de tak Tobias-Guillielmus al een stuk in kaart gebracht om een concreter verband te proberen vinden tussen Balduinus en Tobias, maar voorlopig heeft dat niets opgeleverd (https://gw.geneanet.org/cdcgent_w?lang=nl&n=de+clercq&nz=de+clercq&oc=0&p=guillielmus&pz=christophe&type=fiche).

Plaats reactie

Terug naar “België”