Plaats reactie

Gezocht: Voorouders (en achtergronden) van Maria en Pauline Boudet uit Namen / Namur (1811 – 1844)

esarara
male
Berichten: 84
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Ik zoek voorouders van Maria en Pauline Boudet https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/14680919

Van vóór haar huwelijk is nauwelijks iets bekend (vader onbekend, van moeder Maria Boudet geen geboorte of overlijdens gegevens bekend, verder geen Boudet in Namen te vinden)

Ze is getrouwd zonder geboorte akte aangezien: “…. dat de geboorte registers in het jaar 1800 en elf in de Stad Namen aangehouden, tijdens de omwenteling waren verloren geraakt.” (ik denk de Belgische Revolutie)

Ik hoop natuurlijk dat iemand kan helpen met het vinden van een (mogelijke) voorouder. Aan de andere kant ben ik ook benieuwd naar de achtergronden in die tijd die kan verklaren hoe ze in Namen terecht zijn gekomen én daarna ca 390 noordelijker in Norg, Drenthe terecht zijn gekomen.

Suggesties zijn van harte welkom.

Silvio Rademaker

mariepaulek
female
Berichten: 531
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Goede avond,

Misschien is Pauline Boudet niet in Namen geboren, maar misschien in een dorp rond Namen ofwel op een andere datum ?
Ik heb de huwelijksbijlagen gelezen, maar geen inlichtingen meer.
Op www.arch.be heb ik de index voor geboorteakten geraadpleegd, maar zonder iets te vinden.
Vanaf 1815 wordt België Koninkrijk der Nederlanden tot 1830.
Sorry, ik kan niets meer doen en verontschuldigingen voor mijn nederlands, ik ben franstalig.
Groetjes.
Marie-Paule

pvanduynhoven
male
Berichten: 630
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Akten van Namen voor het jaar 1811 staan op familysearch (zoekakten.nl) doch geen Pauline Boudet of Baudet noch op datum van 11 augustus 1811 noch in de index van geboorten.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9RVH-99D5?i=541

MVG-Paul

esarara
male
Berichten: 84
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Bonsoir Marie-Paule,

Mon Francais n'est pas bon. Mais je pense votre Hollandais est vraiment excellent.

Merci beaucoup de votre reponse. :-)

Groeten,
Silvio Rademaker


esarara
male
Berichten: 84
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Beste Kris en Paul,

Dank voor jullie zoeken.

Er zijn niet veel aanknopingspunten.

Ik meen dat er online een mogelijkheid bestaat om een landkaart te krijgen met daarop hoevaak een achternaam voor komt? Ik weet niet welke site dit is. Met zo'n kaart is wellicht een mogelijke geboortestreek van bijvoorbeeld moeder of andere verwanten te krijgen.

Wellicht is er bij het huwelijk ook verkeerde informatie gebruikt, zoals bijvoorbeeld een onjuiste datum of locatie. Verder kan de ambtenaar de naam verkeerd hebben verstaan. Ik weet dat Pauline Boudet op latere tijdstippen de naam Boele en Boelen heeft gebruikt.

Als laatste vraag ik mij af hoe ze in de armenkoloniën Drenthe is beland. Is deze tocht door meerdere mensen uit deze streek gemaakt?

Bedankt voor alle hulp.

Groeten,

Silvio Rademaker

pvanduynhoven
male
Berichten: 630
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Is familienaam.be.

https://familienaam.be/Boudet
voor Boudet totaal 37

Voor naamvariant Baudet 336
https://familienaam.be/Baudet

MVG-Paul
Nota ; is wel de huidige spreiding.


greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2128
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Wellicht letterlijk te ver gezocht, maar in Duitsland wonen (woonden?) er ook wat
- BAUDET's : http://www.verwandt.de/karten/absolut/baudet.html (o.a. rond Trier);
- BOUDET : http://www.verwandt.de/karten/absolut/boutet.html (o.a. Düsseldorf).

Meer aannemelijk :
op Geneanet zijn er in Frankrijk heel veel BAUDET's en BOUDET's geïndexeerd
en dat land zou dan wel eens de bakermat van deze naamdragers kunnen zijn.
Ook als niet Premiumlid kan je al heel wat opzoeken via de zoekrobot,
(= linksboven op het GNN-openingsblad).

mvg, Greta

chmidelear
male
Berichten: 1637
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Goede dag,

Er is iets vreemd met deze personen :

Teunis SCHENK overleed in 1849 : http://alledrenten.nl/akte/teunis-schenk/bf1a9715-62e7-4f47-995e-393f246d6d07

Zijn weduwe zou een zekere Paulina BOELEN zijn

Deze Paulina BOELEN hertrouwde in 1856 : http://alledrenten.nl/akte/pauline-boelen-en-aart-bartholomeus-knuppel/04e7fabe-5076-491f-8201-846a6f9855a0

En daar staat er voor haar : 51 j. oud - geboren te SMILDE - dochter van Maria BOELEN

En volgens de huwelijksakte zou er zelfs een geboorteakte bestaan voor haar.

Mvg

Christian

krisvr
female
Berichten: 279
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Hallo
Nog wat verder gezocht met de tip van Christian...
Op alledrenten.nl vind ik 6 verwijzingen naar Pauline (met verschillende, weliswaar gelijkende familienamen)... - zie screenshot in bijlage.
In 1888 leefde ze blijkbaar nog (toen stierf haar tweede man).

Kris
boulPaul-Drenthe.JPG

chmidelear
male
Berichten: 1637
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Zij overleed 02/02/1894 te ZWOLLE volgens "wiewaswie"

Overledene : Pauline Boele
Geboorteplaats Namen (B)
Geslacht Vrouw
Leeftijd 82
Partner Aart Bartholomeus Knuppel
Gebeurtenis Overlijden
Datum 02-02-1894
Gebeurtenisplaats Zwolle

krisvr
female
Berichten: 279
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
En die akte (https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939D-JXSM-9R?i=608&cc=2026211) staat dan weer dat ze geboren is in Namen, en zou ze 82 jaar geworden zijn. Ouders zijn onbekend...
Het blijft zoeken, dus ;-)

Kris

esarara
male
Berichten: 84
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Hallo Paul, Greta, Christiaan en Kris,

Dank voor alle input.

Daar waar ik dacht geografisch te kunnen gaan zoeken kwam er ineens een nieuwe invalshoek.

Bij het huwelijk op 30 - 6 - 1944 wordt de naam Pauline Boudet gebruikt en het jaar erna wordt door de vader Teunis Schenk hun dochter Martha Johanna Schenk aangegeven. Nu wordt de naam Paulina Boelee gebruikt.
Bij aangifte van hun zoon Johannes Franciskus Schenk op 17-03-1848 wordt de naam Paulina Boele gebruikt.

Bij het overlijden van de eerste man Teunis Schenk wordt de naam Paulina Boelen gebruikt. In alle 3 laatste gevallen is volgens de akte Pauline/ Paulina zelf niet genoemd als aanwezige.

Daarna, worden de volgende namen gebruikt:

8-05-1856 Uitschrijving Smilde Paulina Boelen (1811)
7-05-1856 2e Huwelijk met Aart Bartholomeus Knuppel Pauline Boelen (wellicht uitgang e ipv a ik zie geen handtekening Pauline/ Paulina op akte)
3-08-1857 Registratie in Vledder Paulina Boelen (op de akte is het jaartal 1811, geboorteplaats Namen Belgie is ingevuld en doorgekrast. Hierna is Smilde ingevuld)
1859 bevolkingsregister Paulina Boelen (datum 11-8-1811)
25-08-1888 Overlijden Paulina Boelens (nb aangifte door de nabuur of buren)
31-10-1891 Vertrek uit Frederiksoord naar Zwolle Paulina Boelen
02-02-1894 Overlijden in Zwolle Pauline Boele (geboorteplaats Namen)

Hieruit maak ik op dat ze zichzelf consequent Paulina Boelen noemt behalve tijdens haar huwelijk. (de andere schrijfwijzen berusten op aangifte door andere personen.) Misschien heeft ze zichzelf een franse naam gegeven om aannemlijk te maken dat ze inderdaad uit Namen kwam?
Haar geboortedatum herhaalt ze consequent en blijft overeind (ondanks de 51 jaar genoemd in de huwelijksakte) Ook Namen als geboorteplaats lijkt heel aannemelijk.

Onduidelijk blijft dus:
* Is haar naam nu Boudet of Boelen?
* Op welke datum en onder welke naam is ze voor de eerste keer ingeschreven in Veenhuizen?
* Is er een manier om een overlijdensdatum of -akte van haar moeder Maria Boudet / Boelen te verkrijgen?

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2128
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Nog enkele overwegingen en denkpistes...

In de huwelijksakte van Pauline staat :
"Een akte van bekendheid van de bruid voormeld als zijnde zij in de onmogelijkheid om een geboorteakte
te kunnen 'produceren' (eigenlijk presenteren?), opgemaakt en afgegeven door het kanton 'geregt' (plaatselijk gerecht?)
van het kanton Assen waaruit blijkt dat de bruid is geboren te Namen in België den elfden augustus 1811.
>>> Heeft 'de overheid' haar geboorteakte wel gekregen?!? Een foutieve lezing van mij?...
>>> Enerzijds was ze arm en ongeletterd, maar anderzijds weet ze 'precies' wanneer
ze werd geboren... in een tijd dat nog geen aandacht aan verjaardagen werd gehecht.

Zou het dan kunnen dat met 'te Namen' bedoeld wordt in de provincie (departement) Namen?
Zo zijn er de tweelingzussen Marie Jeromée en Anne Marie Boudet,
dochters van Jacques & Marie Elisabeth Dahis, °Dinant, 01.04.1686,
maar geboren ongeveer 1 eeuw voor de moeder van Pauline zou geboren worden...

Ze trouwt op (of rond) haar 33ste. Best mogelijk dat ze al eerder was gehuwd...
Als ze te (de stad of provincie) Namen werd geboren, hoe kwam ze dan terecht in het 'verre' Nederland?
Meegekomen met het leger en een soldaat die haar moeder in de steek liet?
Misschien uit te vissen via troepenbewegingen en garnizoensteden zoals Zwolle.

En dan, Boudet omgevormd tot Boele(n)?
In West-Vlaanderen zijn we gewoon aan grote vervormingen van namen, maar dat vooral ten tijde van de DTB-aktes,
want voor en rond 1600 werden we overspoeld met Fransen in de gedecimeerde dorpen...
Deze integreerden zich goed & snel... zo werd Bruan zowaar Boerjan en de Colenbier, Koelenbier.
Soms ook later! Denkend aan de naam van één van mijn betovergrootmoeders, Amélie Parton...
Haar vader en oudste broer werden nog in 1826 Barton genoemd en haar voorouders waren de Berton's
van tegen de Franse Grens (en ten lange laatste wellicht uit Noord-Frankrijk).
>>> In de meeste gevallen omdat de naam niet goed werd verstaan of uitgesproken en
soms omdat namen gewoon werden vernederlandst... meteen goed voor integratie.

Niet meer dan een poging. mvg, Greta

Plaats reactie

Terug naar “België”