Plaats reactie

De Cock in Bavikhove


xit2050
male
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

De Cock in Bavikhove

Bericht door xit2050 »

Mijn voorouders zijn afkomstig van de regio Harelbeke-Bavikhove-Hulste.

Mijn directe voorouder Guilielmus De Cock (overleden op 6/8/1699 in Bavikhove) was gehuwd met Maria Parmentier(s) (° 6/2/1643, Bavikhove en + 7/2/1686, Bavikhove).
Zij hadden 6 kinderen, allen geboren te Bavikhove: Guillielmus (°18/5/1670), Franciscus (° 3/7/1674), Maurus (° 17/7/1677), Maria (°16/5/1680), Joannes (° 29/1/1684) en Petronilla (° 23/11/1685 en +25/1/1691).
Ik vind nergens de huwelijksakte van Guilielmus en evenmin weet ik wanneer en waar hij is geboren (hij is niet terug te vinden in de doopakten van Bavikhove).
Zijn overlijdensakte en de doopaktes van de kinderen vermelden evenmin van waar hij zou kunnen afkomstig zijn.
Het enige waar ik zeker van ben, is dat hij niet geboren is in Bavikhove, aangezien de doopakten van Bavikhove teruggaan tot 1609 en er geen enkele De Cock in terug te vinden is vóór de kinderen van Guilielmus.

De huwelijksakten van Bavikhove beschikbaar in het Rijksarchief starten pas in 1682.
Guilielmus en Maria zouden normaliter gehuwd zijn tussen ongeveer 1663 en 1670 in Bavikhove.

Ik vind tot hiertoe slechts één Guilielmus De Cock terug die in de juiste periode is geboren, namelijk te Pittem op 10/4/1635.

Alle hulp en denkpistes zijn welkom.
samvi
male
Berichten: 24
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: De Cock in Bavikhove

Bericht door samvi »

Kan moeiljk worden. Ik zou de geboorte in Pittem in ieder geval uitsluiten hoe mooi het ook zou kunnen zijn. Eén van de doopmeters bij de kinderen is ene Laurentia Decock, wellicht een zuster van. Ik zou in de omgeving van Bavikhove naar deze naam zoeken dus een gezin vinden waarin zowel een Guillielmus als een Laurentia Decock geboren is.
Verder kan de persoon ook afkomstig zijn uit een gemeente waarvoor de parochieregisters niet meer bestaan (Kuurne bvb die net naast Bavikhove ligt) waardoor u op een dood spoor zult belanden. Dit kan u eventueel overbruggen met staten van goed die opgemaakt worden na het overlijden van de betrokken personen.
bovand
male
Berichten: 1
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Misschien wat laat, maar dezelfde Guillielmus Decoock is een directe voorvader van mijn echtgenote ( zie geneanet: bovand).
Ik vond dezelfde Guillielmus in Pittem o 4/10/1635.
Vond ook: talrijke Decock - De Cock - De Cocq families in Pittem.
Schrijfwijze van Guillielmus kan verandert zijn: Guilielmus - Guillaume - en vele andere
Vader van Guillielmus ex-Pittem is De Cocq Joannes + Pittem 12/23/1660.
Moeder is ?Conings of Coninx: in overlijden index van Pittem
Veel speurgenot
bovand
samvi
male
Berichten: 24
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste,
Dit is verkeerd. Guillielmus is de gelatiniseerde naam van Willem.
De correcte persoon is vast en zeker Willem Decock, geboren op 22 april 1639 in Meulebeke, zoon van Nicolaas Decock en Judoca Vandeputte. Dat is zeker omdat Judoca Vandeputte fa Bertram doopmeter is van Judocus Decock, geboren in 1672 in Bavikhove (maar wel verkeerd geïndexeerd onder de naam Devos). De rest is onderhevig aan verder onderzoek. Er moeten nog kinderen van het echtpaar DECOCK-VANDEPUTTE elders geboren zijn, want een Laurentia Decock treedt op als doopmeter. Volgens mij moet je daarna in volgende stamboom zijn voor de verdere voorouders :

https://gw.geneanet.org/elvee?lang=nl&iz=28373&p=claeys&n=decock

Dat Claeys gelijkstaat aan de Nicolaas is zeker, omdat de zuster Elisabeth getrouwd is met Joannes Vermeulen. Vermoedelijk is het haar zoon, Rogier, die als dooppeter optreedt bij het oudste kind Guillielmus in Bavikhove.

Conclusie : de Guillielmus Decock in Bavikhove komt uit Meulebeke, is zoon van Nicolaas (Claeys) Decock en Judoca Vandeputte. De grootouders zijn Rogier Decock en Margriet Vanslambrouck.

Met groeten,
Samvi
xit2050
male
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik had de Guillielmus uit Pittem ondertussen ook al zo goed als uitgesloten.
De Willem Decock in Meulebeke is een zeer interessante piste, deze had ikzelf nog niet gevonden.
Zeker en vast een beetje tijd waard om verder uit te zoeken.

Bedankt samvi en bovand om mee te denken.

De stamboom is terug te vinden op (indien jullie interesse zouden hebben): https://www.myheritage.nl/site-205435431/de-cock-moriau
Melden van fouten is ook altijd zeer welkom.
samvi
male
Berichten: 24
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Graag gedaan. ;) Nu nog de parochieregisters van Meulebeke en omstreken uitpluizen
ldck61
male
Berichten: 1
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: De Cock in Bavikhove

Bericht door ldck61 »

Er bestaat een CD met de naam Databank Meulebeekse Bevolking !

http://www.mulenbeca.be/?page_id=95#:~:text=Nog%20steeds%20verkrijgbaar%2C%20tegen%20een,periode%2017e%20eeuw%20%E2%80%93%201900.

mvg,
Luc Decock (afstammeling in rechte lijn)
Plaats reactie

Terug naar “België”