Plaats reactie

Onbekende plaats in Belgie "VAST(?)" Departement D'yle: geboorteplaats Henri Boulet


esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo allemaal,

In de militaire stamboeken ben ik een Henri BOULET tegengekomen, geboren en wonende in een plaats in departement D'yle.

Ik denk dat de plaats Vast heet maar deze is niet bekend bij Googlemaps. (wellicht een plaats die niet meer bestaat ofwel ik lees het verkeerd)

Wil iemand mij helpen door aan te geven waar deze plaats ligt? Of door een ander aanknopingspunt te vinden?
Ik ben benieuwd of deze pplek dicht bij Bousval of Cortil- Noirmont ligt.

Groeten, Silvio Rademaker
henri boulet.PNG
bron: image 100 van https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9Y1F-91D3?i=99&cc=1498335
Laatst gewijzigd door esarara op 14 april 2020, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Lijkt niet zo simpel te vinden..
Toch enkele opmerkingen:
1 departemenr d’Yle bestaat m.i. niet, dus mss wordt er Dijle bedoeld?
2 de persoon boven deze Henri heeft dezelfde moeder ... zou dit juist zijn? Vader heet ook Jean, maar familienaam is Thys. Maar ook hij is geboren in dat ‘Vast’. Het kan wel, als de moeder hertrouwd is, maar mss zijn de gegevens bij één van de twee verkeerd.

Succes!
Kris
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo Kris,

Heel scherp gezien van de twee personen. Wellicht dat er inderdaad gegoocheld is met de informatie. Misschien omdat men in die tijd haast had om mensen weer in te schrijven met de dreiging van de teruggekeerde Napoleon?

Wat ik verder lees is dat Henri herhaaldelijk is gedeserteerd. Misschien dat hij eerder heeft gediend in een ander onderdeel en de gegevens iets heeft veranderd?

Ik heb in geneanet een Henri Boulet gevonden met een connectie met Bousval en met Baisy-Thy. (bij de Dijle) echter deze persoon is geboren in 1784 niet 1795. Deze Henri heeft een vader met voornaam Jean.

De namen schuerings of François Thijs kom ik niet tegen in geneanet zoeken. Betekent natuurlijk niet dat ze niet bestaan.

.
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Hallo
De eerste moeder is eerder Scheunings. In VORST (wat wel lijkt op VAST) vind ik begin 1800 verschillende geboorten met als moeder Therese Scheunis en als vader Jean Thijs. Gevonden via search.arch.be, zoeken naar personen -- als zoekopdracht ingegeven bij fam-naam/voornaam 'Scheun*' en 'Th*' (dus telkens met asterisk).

Bij de 'tweede' moeder (in de militaire documenten) staat misschien 'Schuerings', met R? Toch twee personen?

Maar jammer genoeg staat in het doopregister van Vorst in de periode 1793-1797 niemand met de familienaam Boulet of Thys.
Dus weer naar af.

Kris
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Wellicht is het jaar 1784 beschikbaar in de archieven

Is Vorst de gemeente die nu in zuidbrussel ligt? Ik kan mij best voorstellen dat Vorst uitgesproken in het Waals door een Nederlandstalige persoon als Vast wordt genoteerd.

Daarnaast is de vraag hoe secuur de namen zijn genoteerd. De naam Henri Boulet lijkt mij correct. Hij staat als ontvanger van een waterloo gratificatie genoteerd.

Groeten, Silvio
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik heb een Henri Boulet gevonden met geboortejaar 1784 in de plaats Bousval. Dat ligt aan de Dijle.

Ik zal dus nog verder moeten zoeken
Laatst gewijzigd door esarara op 16 april 2020, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Bij 13 april: waarom 1784?
Ik lees in mil. doc. 1795.
??

Kris
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik had even snel in de zoekfunctie van Geneanet gezocht. Daar kwam ik betrekkelijk vaak een Henri Boulet met geboortejaar 1784 tegen. Geen met het geboortejaar 1795.

Daarnaast vraag ik mij af wat er allemaal correct is van de notitie in het militaire stamboek. Dit omdat de namen van de ouders en de plaatsnaam vragen oproepen.
Vandaar dat ik twijfelde over het geboortejaar.

Maar de Henri Boulet uit 1784 is geboren in Bousval. Lijkt me nu onwaarschijnlijk dat dit dezelfde persoon is.

Wat betreft. De plaats VAST vermoed ik dat het een Waalse uitspraak van de plaatsnaam is. Dat is lastig te achterhalen.

Groeten Silvio
Plaats reactie

Terug naar “België”