Plaats reactie

Overlijdensakte Petronella Louws


vrene4
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo Iedereen
De geboorteakte van Petronella Louws heb ik gevonden, maar zij zou overleden zijn op 6 juni 1801 in Baarle Nassau.
Zij was gehuwd met Petrus Graafmans. Bij BHIC en Open archieven is hier niets van terug te vinden ook niet bij Family Search. Wie kan mij hierbij helpen.
Alvast bedankt op voorhand
bvanherck
female
Berichten: 523
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo,
Ik heb wel een begrafenisakte gevonden.
Nr. 1873 : op 6 juni 1801 te Baarle-Nassau (Noord-Brabant) Rooms Katholieke Kerk :
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89QX-YDPM?i=743&cc=2037960&cat=163106
Vriendelijke groeten, Brigitte
vrene4
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo Brigitte
Nog bedankt voor de snelle reactie, ik zou het zodra niet gevonden hebben.
Ik wens u nog een fijn en gezellig weekend toe
jbroos
jbroos
Berichten: 62
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Baarle-Nassau moet Baatle-Hertog zijn. Nassau had toen geen eigen katholiekekerk.
Alle katholiejen gingen naar de St Remigiuskerk van Baarle-Hertog

Gr Jan
bvanherck
female
Berichten: 523
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo Jan Broos,
Maar kan je het ook vinden in de parochieakten van Baarle-Hertog?
Vriendelijke groeten, Brigitte
wdemaesschalck
male
Berichten: 3699
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goede middag,

In de "akten van aflijvigheid" van Baarle Hertog is in het jaar 9 of 10 (1801) van de Franse Republiek geen overlijden te vinden van Petronella.

Mvg

William
jbroos
jbroos
Berichten: 62
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Petronella Louwes wordt op 6 juni-1801 te Baarle (St Remigius Kerk, Baarle-hertog) begraven.
Zij was de echtgenote van Petrus Graefmans.
Groet Jan
Bijlagen
begrafenissen_baarle_1801.jpg
jbroos
jbroos
Berichten: 62
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
De volgende piste kan ook nog:
Ze woonde in Baarle-Nassau (ik kan haar ook niet vinden in de volkstelling van Baarle-Hertog uit 1796) en overleed daar.
Derhalve zou ze in de BS van Nassau ingeschreven moeten worden, Maar die was er toen nog niet. Deze begon pas in 1811.
terwijl die van Baarle-hertog al 1796 was opgestart.
(Katholiek) Begraven deed men dus wel in Baarle-hertog.

gr Jan
wdemaesschalck
male
Berichten: 3699
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Jammer, maar bij de akten van de burgerlijke stand van Baarle Hertog is er geen overlijden te vinden van Petronella Louws.
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0511_112303_110914_DUT/inventarisnr/IRS000115207263/level/file/scan-index/3/foto/511_9999_999_1134588_000_0_0003
Het register en het boek met de akten zijn niet eenduidig. Verschillen tussen de kerkelijke registers en de akten van de burgerlijke stand van het Franse Regime, waren in die periode niet uitzonderlijk. Niet elke "citoyen" was op de hoogte en akkoord met de nieuwe heerser en niet elke pastoor droeg met enthousiasme zijn parochiale registers over aan het burgerlijk gezag.

Mvg
WIlliam
jbroos
jbroos
Berichten: 62
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Dag William,
dat klopt dat zij dus niet in de BS van Baarle-Hertog staat. Ik weet dat mede omdat ik de B.S van Baarle-Hertog van 1796 tot en met gedigitaliseerd heb (staat op www.broos.org).

Volgens mij heb ik in mijn vorige post een goeie aanname gedaan. Dus ik denk dat ze niet in Hertog woonde, maar in Nassau.
Hierbij is wel belangrijk te weten hoe het zit met de situatie in en tussen Baarle-Hertog en Baarle-Nassau.

Groet Jan Broos
Werkgroep Genealogie Heemkundekring Amalia van Solms
(Baarle-Hertog, Baarle-Nassau, Ulicoten, Zondereigen en Castelre).
wdemaesschalck
male
Berichten: 3699
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goedenavond,
De geboorteakte van Petronella Louws heb ik gevonden, Zij was gehuwd met Petrus Graafmans. Bij BHIC en Open archieven is hier niets van terug te vinden ook niet bij Family Search. Wie kan mij hierbij helpen.
Was ze de dochter van Petrus Louws en Maria Cornelius Somers, geboren in Gilze (rooms-katholiek) op 10 januari 1736 ?
Er is ook een Petronella Petrus Louws (of is het dezelfde persoon?) die gehuwd was met Graefmans Petrus. Ze hadden 7 kinderen, allen geboren in Gilze en Rijen.

https://www.regionaalarchieftilburg.nl/zoek-een-persoon/persons?ss=%7B%22q%22:%22Petronella%20Petrus%20Louws%22%7D

De doop-huwelijks en overlijdensboeken van Gilze en Rijen zijn, bij mijn weten, digitaal niet beschikbaar.

Mvg

William
Plaats reactie

Terug naar “België”