Plaats reactie

ouders van Pieter Braeckman, gehuwd voor 1640? (regio Sint-Lievens-Houtem)


jfbrackman
male
Berichten: 377
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag allemaal,

op aanraden van onze moderator kom ik hier met de vraag die me al een tijdje bezig houdt.

Ik zoek de geboorteakte of eventueel de identiteit van de ouders van mijn voorouder Pieter Braeckman. Zijn huwelijkakte heb ik ook niet. Hij werd in 1657 begraven maar zijn Staat van Goed blijkt niet beschikbaar te zijn (of niet te bestaan).

PB is waarschijnlijk even voor 1640 getrouwd met Judoca De Bruyne (soms verkeerdelijk Govaert genoemd); hun eerste kind is in 1640 in Sint-Lievens-Houtem gedoopt. Er zijn vanaf 1607 doopaktes beschikbaar voor SLH maar tot 1640 worden geen Braeckman geboren. Daarom denk ik dat PB niet in SLH geboren is.

In nabije Oordegem/Smetlede zijn 3 Pieter Braeckman gedoopt in 1613, 1620, en 1621. Er lopen ook oudere mannen met de naam Pieter Braeckman rond. Dit zijn allemaal candidaten maar ik kan geen formeel bewijs vinden.
Ik heb wel een hypothese over de PB van 1621 omdat de naam van zijn moeder dan overeen komt met die van de meter van het eerste kind van « mijn » PB (Adriana (de) Keyser). Maar dan zou PB pas 19 jaar oud zijn bij het geboorte van dat kind. De meter kan ook een tante zijn. Ik heb een studie gemaakt van de peters, meters, echtgenoten, echtgenotes van Braeckmans in Oordegem voor vergelijking met de namen die als peters en meters van kinderen van PB in SLH voorkomen: behalve die ene naam niets interessants gevonden.
Het kan ook dat « mijn » Pieter Braeckman niet eens van Oordegem afkomstig is.

Bij de volgende documenten kon ik geen antwoord op mijn vraag vinden :
- SVG van Judoca De Bruyne
- SVG van de verschillende kinderen van PB in SLH of in Letterhoutem
- klapper van SVG in Burst waar JDB en haar kinderen vermeld werden
- SVG van ene Adriana Braeckman in 1637 in SLH

Ik ben alle documenten van SLH (wezenregisters van die periode enz. op familysearch) aan het doorzoeken : tot nu toe enkel melding van « Pieter Braeckman », kleermaker, zonder de naam van zijn vader.

Alle tips welkom!
wdemaesschalck
male
Berichten: 3721
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Tip: [email protected]
Heel behulpzame medewerker van de dienst burgerzaken van Sint Lievens Houtem
Mvg
William De Maesschalck
Plaats reactie

Terug naar “België”