Plaats reactie

Relatie de Zonne (Westilborch)-De Zonne('s-Hertogenbosch) ?


fvanson1
fvanson1
Berichten: 12
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste speurders-genealogen,

Ik leg jullie graag het volgende voor:

Henricus van Zonne, (tussen 1295 en 1320 meerdere malen genoemd als schepen van Den Bosch), mogelijk gehuwd met Truda van den Bosch, heeft een zoon. Ene Gerlacus dictis de Zonne, die trouwt met Machtildus Giselbertis Dicbier (circa 1320) in 's-Hertogenbosch. Het paar krijgt voor zo ver ik kan nagaan 3 kinderen: Giselbertus, Henricus en Heribertus.
Op 30-1-1320 verhaalt een oorkonde van de Abdij van Tongerlo over Henricus van Zonne en Petrus Steenwech die afstand doen van hun goederen van Baest onder Oostelbeers. Petrus Steenwech is getrouwd met Heilwich, dochter van Colo van Orle en Lutgardis van Zonne van Odenbosge. Je kunt aannemen dat Lutgardis vrij nauw verwant moet zijn aan Henrick van Zonne (Brab. Leeuw 1974).
Een zekere Jan Jans Dicbier uit Den Bosch trouwt met Mechteld Bac vermoedelijk Westilborch.(wellicht circa 1245). Broer van Mechteld is Wouter Bac van Baescot. Via zijn zoon die de naam Van Broechoven (uit Westtilborch) voert, komt via-> Gerardus de Broechoven en zijn zoon Henricus, de naam Joh. de Sonne met een leen in Udenhout in beeld. Henricus de Broechoven trouwt namelijk met Katharina van Sonne dochter van deze Joh. de Sonne.
Henricus de Broechoven noemt vervolgens een van zijn zonen Jan van Zon (van Westilborch)
Mijn zoektocht richt zich op de vraag of de Joh. de Zonne (met het leen in Udenhout) een relatie zou kunnen hebben met de Bossche familie de Zonne.

(bron: Stootboek 1355)
- folio 50 recto: 16. [Jan Rolofs Rovers zoen van Vladeracken iij bunre beemde in enen stuc gelegen te Belver in die parochie van Haren die ghe[...] sijn uten goede van Gesel dat Henricx Glijts soen van Zonne is ende vercocht den voirs ..].
Henric Gheerlacs sone van Sonne tgoed te Hesel gheleghen tusschen Haren ende Helvord ghehelleke (.. men den goede dat den hertoghe ceins gheeft ende der tienden daer men heren Willem zoen van den Bossce ceins af gheeft ende den goede daer men den canoniken van Arnhem ceins af gheeft) {in marge:} [... fr....]. Item tgoed gheleghen in Scinle gheheyten ten Venne ... {verkocht in 1363}. Item de Gruyt van Zente Oedenrode ...
- Folio 51 verso: 37. Machtelt Ghisebrecht Dickebiers dochter wijf wilen Ghoerlaecs van Zonne alle dat goed dat wilen Becsken. hare oem van den hertoghe hilt te leene [Henrick? f. van Zon {of van Roy?}]
- dl2.: folio 14 (1). 39. Jhan van Zonne, een huis ende II hoeven lands gheleghen in Udenhout die hi vercreegh teghen Arnoude Bollarde. [... est officio de Oesterwijc]. [In latijnsboek: Johannis de Zonne, domum et 2 hovas terre et prati sitas in Udenhout, qui acquisivit erga Arnoldum Bollarde] (f.69v-70r, p. 177, nr 212).
- 205v: [Jan van Haren bij overgeven Jans van Haren sijns vaders ondergeschr. anni xiiijC xLiij Jan van Haren bi coepe]
Wouter van Gorle zone was Gielis. Gielis Wouters zoen van Gorle hout ij hoven onder lant ende beemde gelegen in Udenhout ende waren wilen Jans van Zonne.
Ik ben zeer benieuwd of iemand mij op weg kan helpen.
vr.gr.
Frans van Son
fvanson1
fvanson1
Berichten: 12
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Mijn mailadres is inmiddels veranderd in
-------------------------------
Eventuele reacties graag naar dat adres.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beide mailadressen (het oude en het nieuwe) verwijderd ter voorkoming van Spam.
Je bent te bereiken op je GNN-contactpagina door even te klikken op je naam boven je foto
Daar dan te klikken op 'een mail verzenden aan'.

De van Son's hebben toch een 'officiëel stamboomboek' in Nederland, gepubliceerd door
het Koninklijk Nederlandsch Genootschap voor Geslacht- en Wapenkunde (KNGGW),
opgericht in 1883 : http://www.knggw.nl/publicaties/
> Boeken met blauwe kaft (de purperen zijn voor de adel);
> Een project dat opgestart werd in 1883 en nog doorloopt;
> alle datums moeten vergezeld zijn van gewettigde aktes (met stempel);
> 'afgeronde' stambomen worden liefst bijgewerkt 'per tak' met recente data.
Eventueel verdere vragen hieromtrent best stellen op hun forum.

mvg, Greta (met van Son schoonzus uit Hulst).
fvanson1
fvanson1
Berichten: 12
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
ik ken dat boek niet. ken enkel de 7 delen van HJA van Son.
Weet jij hoe dat boek heet, of evt. een link naar digitale verwijzing
bij voorbaat dank..
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik vermoed dat het niet gaat over geciteerde uitgave :
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=159&miadt=46&miaet=14&micode=489&minr=2429727&miview=ldt
maar over 1 stamboomboek in blauwe kaft (al dan niet onderdeel van de 7-delige reeks?). Heb het gezien bij mijn schoonzus.
Ik weet dat het werk werd opgesteld volgens de in mijn vorige reactie vermelde criteria.
Volgende week wellicht wat meer info. mvg, Greta
fvanson1
fvanson1
Berichten: 12
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik verwacht dat het gaat om een volledig andere familie Van Son dan die van mij, welke afstamt van de BAC/van BROECHOVENS in de regio Tilburg. Over mijn familie en de diverse uitgewaaierde takken schreef ook HJA van Son in zijn 7 delen 'geschiedenis en genealogie van de familie van Son eertijds geheeten van broechoven', uitgegeven in dordrecht .
Er is daarnaast, Zo weet ik, een uitgebreid overzicht van een joodse familie van Son en ook diverse deelgenealogieën Van Son zijn op het internet te vinden.

Het gaat mij bij de zoektocht naar verbinding tussen Tilburg en Den Bosch met name om de familie van de herkomst van katharina jan van Sonne, getrouwd met Henricus van Broechoven. Mijns inziens komt zij van de tak Van Sonne/Zonne/Son uit 's- Hertogenbosch, die diverse schepenen voortbracht.
Zou erg mooi zijn, als daarover in die mogelijke uitgave die jij bedoelt, zou worden geschreven. Diverse gegevens over Van Sonne op internet zijn helaas ongelooflijk vervuild, alsof (indirecte) bronnen niet bestaan.
Ik zou blij en tevens verbaasd zijn, als jij me inderdaad zou kunnen helpen c.q. verwijzen naar een antwoord op mijn vraag.

vr.gr.
Frans
Plaats reactie

Terug naar “Nederland”