Plaats reactie

Geboorteplaats in Holland/Nederland


jdrbaix
jdrbaix
Berichten: 85
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
En dan vinden we nog een gebruiker die geholpen is met deze informatie, joepie  ;D .

Goed, dit verhaal is nog niet gedaan: Bernardus Josef van der Schoot heeft nog een dochter gekregen, die ook in Edingen verbleef, huwde en een kind kreeg.
Bij een eerste vermelding (een getuigenis) staat dat zij "ex Boldus" komt, in haar huwelijksakte staat : ex Sylva Ducis, wat Den Bosch schijnt te zijn, en bij de geboorte van haar dochter staat dat ze "ex Donghen in Hollandia" komt. (Dongen ligt ook in Noord-Brabant)

Nadat ik gemakkelijk via allefriezen.nl de dopen van 3 van de kinderen van Bernardus en Bernardina Gerlagh heb gevonden, hoopte ik dat dit bij deze doop in Den Bosch even gemakkelijk zou gaan, maar voor Noord-Brabant bestaat een soortgelijke website blijkbaar niet... Heeft iemand een idee?


In die huwelijksakte komt echter nog meer informatie vrij:
De vader, Bernardus, zou "athensis" of "atbensis" zijn (genitief van een plaatsnaam).

Het is nu wel heel exotisch om te denken dat de pastoor hier Athene bedoelt, maar zou het kunnen?  ???
Of is het 'gewoon'  ;) een Nederlandse stad/dorp waarnaar verwezen wordt? (Ik zie niet meteen een Belgische link ...  :( )
In de huwelijksaktes van zijn zoon wordt niet gesproken over de afkomst van Bernardus.

Groeten

Jasper Derbaix
Bijlagen
Detail Vanderschoot.png
ecouvret
female
Berichten: 30
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ga naar zoekakten.nl en 's-Hertogenbosch en er gaat een nieuwe wereld voor je open
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10966
En altijd even Googelen op ´archief+Den Bosch´ of deze link gebruiken : http://www.erfgoedshertogenbosch.nl/collecties/personen
jdrbaix
jdrbaix
Berichten: 85
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt  :) .

... nooit gedacht dat "DTB" voor dopen - trouwen - begrafenissen stond .. :( en ik vond het al vreemd dat Belgische plaatsen dat nooit hadden ...

Morgen zal er weer veel gezocht worden  :D
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10966
Zo heb ik me jarenlang afgevraagd wat ABT betekende  ;) !

Overigens : Dongen valt onder het archief Tilburg : http://www.regionaalarchieftilburg.nl/
Plaats reactie

Terug naar “Nederland”