Plaats reactie

Zoektocht SCHUTTELAAR (Zwolle en Leiden)

esarara
male
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Hallo allemaal,

In mijn familie komt de naam SCHUTTELAAR voor. Ik ben gekomen tot Jan/ Johannes/ Joannes overleden te Zwolle in 1799 (https://gw.geneanet.org/esarara_w?n=schuttelaar&oc=0&p=joannes&type=tree) Hierna loop ik vast, ook bij zijn vrouw Helena Bos.

De naam komt slechts weinig voor in Nederland. Volgens de "oorsprong van familienamen" van Geneanet kwam de naam rond 1600 helemaal niet voor, rond 1700 alleen in Leiden en rond 1800 in Leiden, Overijssel en Drenthe.

Verder ben ik er achter gekomen dat er in 1748 en 1749 melding is van de inventaris van 2 bedrijven in Deventer van Schuttelaar. (zie meer hieronder) Daarnaast werkten mijn voorouders in 1774 bij de Diezerpoort en de Camperpoort in Zwolle "doende tapnering".

Ik heb de volgende vragen.
* Wat betekent de naam SCHUTTELAAR, is het een oud beroep wellicht met een link naar de lakenindustrie in Leiden?
* Is er een link te leggen tussen Leiden - Deventer - Zwolle en wellicht Gouda?
* Bij welke archieven zou ik meer informatie kunnen vinden. (wiewaswie heeft onvoldoende gegevens)

Suggesties of andere informatie is van harte welkom. :)

Groeten,

Silvio Rademaker

In 1748 is er melding over het bedrijf Deventer Lederhandel Leder, rubber, fournituren, schoeisels, machines, gereedschappen
G.J. Schuttelaar & Co.
Kleine Overstraat 16-20
In 1749 is er melding over het bedrijf Schuttelaar en Zn., Firma J.B. Stoom-koffiebranderij, theehandel, koloniale waren (Brink 39)

jachterberg
male
Silvio,

In Gouda komt de naam Schuttelaar voor 1812 niet voor. Nog NH, Rem, rk, Luth of Isr

De website van Leiden geeft 142 hits onder die naam
https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/personen/zoek-op-personen/persons?ss=%7B%22q%22:%22schuttelaar%22%7D

Voor Zwolle of andere steden voor 1812, raad ik aan via Family Search te zoeken

esarara
male
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Family Search, goede tip.

Dank voor het uitzoeken van Gouda

suhula
female
Beste Silvio,

Toevallig stuit ik deze avond ook op dit stel in mijn stamboom waar ik niet mee verder kom. Weet je misschien al meer?
En ik ben wel benieuwd hoe jij gelinkt ben aan deze familietak :-)

Met vriendelijke groet,

Pauline

PS. De lijn naar mijn familie:
Joannes Schuttelaar -> Berend Barent Schuttelaar -> Bartha Schuttelaar -> Gerritdina Poelman -> Antonius Olthof -> Alphonsus Olthof (mijn opa)

Plaats reactie

Terug naar “Nederland”