Plaats reactie

Verwisseling ouders in geboorte- en overlijdensakte?


edwardn
edwardn
Berichten: 1559
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Het gaat hier over Anna Maria Feijen uit Nederweert.
Uit de geboorteakte van Anna Maria Feijen blijkt dat ze op 17/08/1826 werd aangegeven als onwettig kind van Joanna Feijen, weduwe van Johannes Brinkmans.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939N-S1FV-6?i=258&wc=S36L-PTG%3A343127101%2C343473501+%3A+accessed+7+June+2015)%2C+Nederweert+%3E+Geboorten%2C+huwelijken%2C+overlijden+1825-1826+%3E+image+259+of+298&cc=2026214

Haar huwelijksakte uit 1853 toen ze huwde met mijn betovergrootvader Henricus Van Bogget vermeldt nog dat ze een dochter wettigen, Wilhelmina.
In de kerkelijke trouwakte staat ook niets extra vermeld, enkel de wettiging van een natuurlijk kind.
In de huwelijksbijlagen vind ik ook niets onregelmatig.
Huwelijksakte nr 31:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939F-YJ9Q-SX?i=522&wc=S36C-K68%3A343127101%2C343297501&cc=2026214

Maar in haar overlijdensakte uit Grathem, waarin ze nog steeds wordt vermeld als echtgenote van Henricus Van Bogget, is ze plots de overleden dochter van Alphons Van Bogget en Helena Brinkmans? Iemand moet daar uit de bocht zijn gegaan, maar wie? Ik heb ook nog gezocht naar de doopakte van Anna Maria Van Bogget voor meer info maar uit die periode vind ik geen doopakten in Nederweert. Dat in haar overlijdensakte haar echte vader wordt opgevist kan ik nog begrijpen, maar een andere moeder lijkt me sterk...
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939L-7GSP-J6?i=11&cc=2026214 Akte nr1.
Deze akte werd nadien nog eens overgeschreven in Weert op 31/01/1894.
edwardn
edwardn
Berichten: 1559
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Bedankt,

maar die gegevens heb ik en ze kloppen ook allemaal. Er is bijvoorbeeld drie keer een dochtertje met de naam Anna Maria Van Bogget geboren, maar elke keer jong overleden. Van elk van die kinderen van het gezin Hendrik Van Bogget- Anna Maria Feijen heb ik de geboorte- en de overlijdensaktes gevonden.
Het gaat mij enkel om de moeder, Anna Maria Feijen, echtgenote van Hendrik Van Bogget.

Mvg,

Edward
pjbwilde
male
Berichten: 33
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
dit is nogal eenvoudig uit te leggen.
Bij de aangifte van overlijden maakt de ambtenaar van de Burgerlijke stand alleen maar notitie van wat de aangevers (in dit geval 2 landbouwers waarvan de relatie met de overledene niet vermeld staat) verklaard hebben.
Zij waren blijkbaar niet op de hoogte van de feiten, of anders niet juist ingelicht door de echtgenoot.
Een beter bewijs is een geboorte akte, of een huwelijks akte waarvoor vaak de gegevens van de ouders dienen overlegd te worden.
Bij aangifte van overlijden was dit allemaal niet nodig, dus schrijft de ambtenaar gewoon op wat hem verteld wordt.
edwardn
edwardn
Berichten: 1559
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

In twijfelgevallen ga ik dus best uit van de geboorte- en huwelijksakte.

Mvg,

Edward
Plaats reactie

Terug naar “Nederland”