Plaats reactie

Erkenning van kind


jansen54
male
Berichten: 84
Hallo,
Wie kan mij een verklaring geven voor het volgende.
Alida Gerdina Vermeulen, krijgt 5 kinderen, op de geboorte akten wordt geen vader vermeld, waarvan 1 kind geb 1884 Rotterdam sterft na 1 dag en 1 kind geb 1889 Rotterdam sterft na 1 maand.
De drie andere kinderen die in leven blijven:
Johanna, geb 1876 Rotterdam, erkenning 1894 Rotterdam, 18 jaar later
Dirk, geb 1880 Rotterdam, erkenning 1895 Rotterdam, 15 jaar later
Christina, geb 1888 Rotterdam, erkenning 1908 Rotterdam. 20 jaar later
Wie heeft hier een verklaring voor waarom bij de geboorte aangifte dit niet is geregeld, wat mij vreemd lijkt want men komt een kind aangeven en in de geboorteakte wordt vermeld wie de moeder is, de vrouw die bevallen is van dit kind. Dus kan je niet ontkennen dat dit jouw kind is. Waarom het dan zoveel jaren later alsnog erkennen. Hoe zit dit in elkaar voor de wet bij het aangeven van een kind.
MvG
L. verMeul
anaesthetist
male
Berichten: 330
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
er is bij kinderen die buiten het huwelijk worden geboren een juridisch verschil tussen een natuurlijk kind en een natuurlijk erkend kind. Het kind is altijd een natuurlijk kind van de moeder, maar het hoeft niet erkend te worden (de geboorteaangifte wordt overigens zelden door de moeder gedaan,maar veelal door een vroedvrouw met getuigen). Een natuurlijk niet erkend kind heeft bijv. geen automatisch recht op de erfenis
jansen54
male
Berichten: 84
Hallo,
Mijn dank voor uw reactie.
Kunt u mij misschien een reden opgeven waarom zij bij al de kinderen de vader niet vermeld.
Mijn hartelijke dank
MvG
L. verMeul
anaesthetist
male
Berichten: 330
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
normaliter doet de vader van het kind aangifte. Als er geen vader is die het kind wenst te erkennen, wordt bij de burgerlijke stand geen vader aangegeven. Een vroedvrouw kan niet naar de burgerlijke stand gaan en de naam van een vader noemen zonder diens toestemming (anders dan bij de kerkelijke doopboeken, waarbij de moeder vaak werd gedwongen een naam van een vader te noemen)
jansen54
male
Berichten: 84
Hallo,
Mijn dank voor uw reactie,
Heeft u misschien een idee waarom deze vrouw bij alle de 5 kinderen de vader niet vernoemd.
Zij is geboren en overleden in Rotterdam, heeft zij misschien op Katendrecht geleefd.
MvG
L verMeul
wdemaesschalck
male
Berichten: 3606
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goede middag,

Misschien kan bijgaand voorbeeld van "vader onbekend" je op een spoor zetten. (Voor zover je dit nog niet kent)

https://www.hoeheettechristiaan.nl/vader-onbekend/

15 à 20 jaar na de geboorte. De erkenning gebeurde vaak, vlak voor het huwelijk van het kind. De huwelijksakten van Joanna, Dirk en Christina kunnen dit misschien bevestigen.

Mvg

William
jansen54
male
Berichten: 84
Hallo,
Bedankt voor uw reactie,
Ik ga ook zoeken bij de volkstelling.
MvG
L.verMeul
anaesthetist
male
Berichten: 330
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
qua adressen is het moeizaam zoeken in Rotterdam...
uit de geboorte- en overlijdensakten is op te maken zijn de geboorte/overlijdensadressen en woonadressen op te maken

*16.01.1876 Johanna. geboren huis aan de Huibrug, wonende huis aan de Hovenierstraat
*26.06.1880 Dirk. huis aan de Huibrug, aan de Hovenierstraat
*24.01.1883 Elizabeth, huis aan de Huibrug, aan de Hovernierstraat
+17.02.1883 Elizabeth. huis aan de Zandstraat
*21.04.1884 Cornelis. huis aan de Raampoortlaan wonende Hovernierstraat)
+22.04.1884 Cornelis. aan de Raamportlaan
+18.09.1885 NN (levenloos), huis aan de Raampoortlaan
*27.02.1888 Christina huis aan de Hovenierstraat
*30.07.1889 Antonius, huis aan de Hovenierstraat
+19.09.1889 Antonius. huis aan de Hovenierstraat

het bevolkingsregister 1880-1910 bevat slechts verzamelde afschriften, niet de oorspronkelijke registers, waarop te zien is waar Alida Gerdina en haar vader Dirk hebben gewoond, met de kleine Dirk: Hovenierstr 15, 20, 14 7, Warmoezierstr 73/7, zie →
https://stadsarchief.rotterdam.nl/apps/stadsarchief.nl/_services/ajax-proxy/index.xml?mivast=184&mizig=100&miadt=184&miaet=185&micode=494-03&minr=15923639&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mip1=verm*len*&mip3=a*l*%20ge*&mif1=112&miview=viewer2

dochter Christina woont bijv. bij Frederik Johannes Doornink en diens vrouw Gozerine Schouten in Hillegersberg en Rotterdam, zie →
https://stadsarchief.rotterdam.nl/apps/stadsarchief.nl/_services/ajax-proxy/index.xml?mivast=184&mizig=100&miadt=184&miaet=185&micode=494-03&minr=15932507&milang=nl&misort=dt%7Casc&mip1=verm*len*&mip3=christina&mib1=112&mif1=112&miview=viewer2
en
https://stadsarchief.rotterdam.nl/apps/stadsarchief.nl/_services/ajax-proxy/index.xml?mivast=184&mizig=100&miadt=184&miaet=185&micode=494-03&minr=15918128&milang=nl&misort=dt%7Casc&mip1=verm*len*&mip3=christina&mib1=112&mif1=112&miview=viewer2
en zij verhuist met hen naar Amsterdam, Den Helder en Antwerpen; in Antwerpen trouwt ze 07.11.1908 met Carolus Edmundus Maes
jansen54
male
Berichten: 84
Hallo,
Mijn hartelijke dank voor deze informatie,
Ik vraag mij af of men ooit achter alle info kan komen over deze familie, maar blijf toch af en toe zoeken.
MvG
L. verMeul
Plaats reactie

Terug naar “Nederland”