Plaats reactie

Geestelijke verwantschap ?

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
martin102
male
Berichten: 126
Ik meen te begrijpen dat er gesproken wordt over dispensatie wegens geestelijke verwantschap
(cognatione spiritualis) maar het merendeel van de akte ontsnapt mij.
Kan er iemand transcriberen en een vertaling maken ?
Bijlagen
Klembord01.jpg
dclaessens
dclaessens
Berichten: 490
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
cognatione spirituali ex baptismo ortavi = geestelijke verwantschap door doop ontstaan.
Indien bvb. bruid en bruidegom voorheen beide peter/meter waren bij een doop, dan ontstaat blijkbaar een geestelijke verwantschapsband.

"Door peter of meter[2] te worden, werden de familie van het kind en de familie van de peter en meter aan elkaar verwant. Dit werd zo letterlijk genomen dat zelfs bepaalde huwelijken (tot en met de vierde graad) tussen de familie van het kind en de familie van de peter en meter verboden waren[3][4]. Dit gebruik gold in vrijwel heel Europa en hield lang stand. Luther was de eerste die het af wilde schaffen. Tijdens het (contrareformatorische) concilie van Trente (1545-1563) werd deze (geestelijke) verwantschap, waarbinnen men niet trouwen mocht, beperkt tot alleen de ouders, het kind en de peters en meters."
https://nl.wikibooks.org/wiki/Sociale_geschiedenis_van_Europa_1500-1795/Van_geestelijke_verwantschap_naar_gezelligheid
martin102
male
Berichten: 126
Hartelijk dank Dirk voor de bijkomende uitleg en de interessante verwijzing.
Hopelijk vraag ik niet te veel maar ik heb geen idee wat er in het latijn geschreven staat
tussen 'ortavi' en 'coram me '.
Groeten
Martin
dclaessens
dclaessens
Berichten: 490
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
...potestatis
apostolice eminentissimo archi-
episcopo Mechliniensi concesse
ad quinquennium...

vrij vertaald:
door de apostolische macht van de hoogst eminente
aartsbisschop van Mechelen die een vijfjarige toelating verleende.

Waarom voor 5 jaar? Geen idee...
mvg - Dirk
tommpeeters
male
Berichten: 3
Er staat niet ortavi maar orta vi, en de aartsbisschop verleende geen vijfjarige toelating.
cum dispensatione
supra cognatione spirituali ex
baptismo orta vi potestatis
apostolicae eminentissimo archi
episcopo mechliniensi concessae
ad quinquennium
Met dispensatie voor de geestelijke aanverwantschap die door het doopsel ontstaan (orta) is, op basis van (vi, letterlijk: door de kracht van) de apostolische bevoegdheid (potestatis apostolicae) die voor vijf jaar (ad quinquennium) aan de aartsbisschop van Mechelen (eminentissimo archiepiscopo mechliniensi) verleend is (concessae).
Blijkbaar had de aartsbisschop voor vijf jaar de toelating gekregen om te dispenseren, terwijl deze dispensatie normaliter aan Rome voorbehouden was. Waarom aartsbisschop Thomas Philippus d'Alsace-Boussu deze toelating kreeg? Geen idee, misschien omdat hij kardinaal was (lang niet alle aartsbisschoppen van Mechelen waren kardinaal), of misschien omdat hij zo'n trouwe volgeling van Rome was, met zijn bestrijding van het jansenisme.
wdemaesschalck
male
Berichten: 3721
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goede middag,

In het Wetboek van Canoniek Recht https://web.archive.org/web/20050322073207/http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=onderdeel&item=105 blijft men vaag over termijnen bij dispensaties. Zie Hoofdstuk III - Rescripties 59-75 en Hoofdstuk V - Dispensaties 85-93, in het bijzonder can 88.
De veronderstelling van Tom (kardinaal en/of trouwe volgeling van Rome) is zonder twijfel juist. De kardinaal genoot als privéraadsman het vertrouwen van keizer Karel VI en was ere-kamerheer van Paus Clemens XI. Een sociale netwerker : ons kent ons ;) https://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_d%27H%C3%A9nin-Li%C3%A9tard_d%27Alsace

Mvg
William
tommpeeters
male
Berichten: 3
Ik vond vanavond heel toevallig dit. Blijkbaar was het een Mechels dingetje. Ook aartsbisschop de Roquelaure mocht in 1807 dispenseren wegens, in dit geval, verwantschap in de tweede graad (die dispensatie was normaliter ook voorbehouden aan de Apostolische Datarie in Rome), maar onze aartsbisschop dispenseerde lekker zelf "tam autoritate nostra ordinaria, quam virtute Indulti Apostolici nobis concessi" (zowel vanuit onze gewone bevoegdheid als vanuit de apostolische toelating die ons verleend is).
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-07-19 234225.png
tommpeeters
male
Berichten: 3
Oh, en nog een weetje (dat onze voorouders wisten, maar de meeste mensen vandaag de dag niet, vermoed ik). Er staat in die dispensatie "vobiscum dispensamus", oftewel "wij dispenseren samen met jullie" (en die jullie zijn de toekomstige gehuwden). Degene die een kerkelijk huwelijk voltrekt is niet de priester, het zijn de twee echtgenoten die het sacrament voltrekken. De priester is enkel als getuige aanwezig. Het klinkt dus ook logisch dat het volgens de letter van de kerkelijke wet de gehuwden zijn die het huwelijksbeletsel opheffen.
Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”