Plaats reactie

vertaling van akte Van Der Henst

idanobels
female
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Kan iemand me helpen om de voornaam van het kind van Bastiaan Van Der Henst en Maria De Vroo te ontcijferen?

Met vriendelijke dank

Ida Nobels
onleesbaar Van Der Henst.tjp.jpg

kvoet
male
Goedenavond,

Welkom op dit forum. Er is wat gebroddeld op de plaats waar de voornaam zou moeten staan, ik lees daar:

H(endri)cus (?) Hendricx sone ...

Ik veronderstel dat die Hcus een Hendricus moet voorstellen, maar het is een aanname.

Als er een link meegeleverd was naar de originele akte, dan had ik kunnen vergelijken met andere aktes (hoe die opgesteld werden). Lees ook zeker de "tips & tricks" bovenaan dit forum "Paleografie, transcriptie en oude talen". Hoe meer info u meegeeft, des te betrouwbaarder zal het antwoord zijn dat u van de vrijwilligers krijgt.

Mvg
Kris

dclaessens
dclaessens
Stamboom bekijken
kvoet schreef:
10 oktober 2019, 18:42

Ik veronderstel dat die Hcus een Hendricus moet voorstellen, maar het is een aanname.
Ik las eerst Hans, maar er is duidelijk geknoeid aan het woord. Op de enige u (16 Janu) schrijft de pastoor het accent.
Misschien kan de vraagstelster eens kijken wat de index vermeldt?

mvg - Dirk

idanobels
female
Stamboom bekijken
de index vermeld Hens Hendricx van der Henst

https://www.regionaalarchieftilburg.nl/zoek-een-persoon/persons?f=%7B%22search_i_datum%22:%7B%22v%22:%5B%2216000000%22,%2217029999%22%5D,%22d%22:%221600%20-%201702%22%7D%7D&ss=%7B%22q%22:%22hens%22%7D&page=2/

Mijn eerste gedacht is Christoffel maar doorheen de lijn Van Der Henst komt Christoffel of Stoffel als 2de naam voor.

idanobels
female
Stamboom bekijken
Het gezin heeft al een zoon Christoffel geboren in 1684.
Dus ben ik voorzichtig in het aannemen van nog een Christoffel als zoon.
Maar je weet natuurlijk nooit of de eerst genaamde Christoffel nog in leven was bij de geboorte van de 2de.

Met vriendelijke groet
Ida Nobels

pvanduynhoven
male
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Hans is de oude vleivorm van Johannes.
Misschien eens vergelijken met andere akten.
Vermoed dat er oorspronkelijk Hans heeft gestaan maar dat men het verbeterde in Hens.
Hennen kan een oude vleivorm zijn van Johannes of ook Hendrik.

MVG-Paul

kvoet
male
Goedenavond,

Het is inderdaad waarschijnlijk Hans, waarna over de "a" een "c" is geschreven. Geen "e" want die is dicht aan de rechterkant van de letter.

Mvg
Kris

pvanduynhoven
male
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Inderdaad de “e” werd gesloten geschreven indien het werd geschreven in een pennentrek.
Vraag is wanneer de correctie werd uitgevoerd.
Indien men een gesloten “ e” over deze gesloten “a” zou schrijven was het zeker een warboel geworden vrees ik.
Enerzijds een voornaam met enkel medeklinkers is toch vreemd. Namelijk “hcns”.
Anderzijds staat de “c” verkeerd indien het een afkorting zou zijn voor H(endri)cus.
De derde letter is zeker geen “u “ want die werd geschreven met een streepje er boven zie “getuijgen.

MVG-Paul

Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”