Plaats reactie

ontcijferen huwelijksakte in Latijn

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
basdenbrok
male
Berichten: 1099
Interessant Paul. Dan was Maria Agneta dus dertien toen ze trouwde, als ik goed gerekend heb. Dat was ook voor de Kerk eigenlijk te jong. Bij trouwgetuige Maria Agnetae Francois (in 1774) en meter Maria Agnetis Francois (in 1774) zou het misschien om Maria Agneta's MOEDER gegaan kunnen zijn (Maria Agneta Wautier).
pvanduynhoven
male
Berichten: 938
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Als ik me niet vergis kan een dertien jarige als getuige optreden voor de RK kerk.
Anderzijds denk ik dat een moeder of echtgenote niet getuige kan zijn in dezelfde akte.

Vermoed dat er toch mogelijks een foutje zit in de voornnaam van de moeder of echtgenote ( in 1774)
Tevens vreemd dat vader Carolus noch moeder Maria Agneta Wautiez optraden als getuigen want ze overleden pas later volgens index van overlijdens.

MVG-Paul
basdenbrok
male
Berichten: 1099
Ik was even gefocuseerd op de bruid Maria Agneta Francois die 1774 trouwde en dacht dat het om haar ging. Maar natuurlijk, het kan hier om de getuige en meter Maria Agnes Francois gaan.
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik heb de broers en zussen in de stamboom gezet zodat deze ook door anderen zijn te vinden.

Dank voor de hulp :-)
basdenbrok
male
Berichten: 1099
Je neemt nu dus aan dat de naam van de bruid in de huwelijksacte 21 maart 1774 fout is opgeschreven (er staat Maria Agneta Francois, maar dat moet zijn Maria Isabella Francois) en dat de naam van de moeder van de doopacte van Maria Agnes Boulet (20 februari 1774) fout is opgeschreven (er staat Agnes Francois, maar dat moet zijn Maria Isabella Francois). Opmerkelijk is verder dat de meter Maria Agnetis Francois bij de doop op 20 februari 1774 slechts dertien jaar oud zou zijn (maar dat kan in princiepe) en dat meter Marie Agnes Boulet bij de doop van Marie Therese Boulet op 13 oktober 1784 tien jaar oud zou zijn (wat wel heel erg jong is), of zou er nog een andere Marie Agnes Boulet hebben rondgelopen in Cortil?

Bij de doop van Anna Joseph Boulet op 18 september 1778 heet de moeder Elisabella Joseph Francois. Hoeveel vrouwen had Jean Louis wel niet?
basdenbrok
male
Berichten: 1099
Is Maria Agneta Francois (filia Karoli) die 14 oktober 1760 gedoopt is nog met iemand getrouwd en misschien moeder geworden?
pvanduynhoven
male
Berichten: 938
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Vinden in Cortil nog en huwelijk van ene Marie Agnes Francois op 24 oct 1778 gehuwd met Martin Collez

https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0542_710428_708198_FRE/inventarisnr/I71042870819812810/level/file/scan-index/161/foto/542_0148_000_00094_001_A_0317
eerste akte rechter blad 151/162

Boulet Jean Louis echtgenoot van Isabelle Francois overleed te Cortil 30 apr 1785

MVG-Paul
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik vermoed dat er meerdere takken van de Francois bestaan (bestonden) Zo kom ben ik ze onder andere in Ernage, Gembloux en Meux tegen gekomen. Deze plaatsen zijn binnen 1 à 2,5 uur te belopen.

Er bestaat een mogelijkheid dat er bij markten of andere evenementen er ontmoetingen tussen naamgenoten of verwanten uit deze dorpen plaatsvonden. Jean Louis Boulet was Carbantier, soort herbergier of cafehouder, bezoekers zijn ongetwijfeld bij hem over de vloer gekomen.

Het zou best kunnen dat de genoemde Marie Agnes Francois een andere persoon is.

Ik had al gezien dat de echtgenoot op 30 apr 1785 overlijdt. De kinderen zijn dan vrij jong. Waar gaat een weduwe naar toe? Naar haar ouders? Tsja, als deze niet als getuige optreden bij huwelijken of doop, wellicht kunnen of deze niet. Bij de ouders van de vader in Bousval? Of misschien naar een bloedverwant die als getuige is opgetreden? Ik heb geen idee maar ik ben geen overlijdens akte tegengekomen van Marie Isabelle in Cortil (maar ik heb wel meer dingen over het hoofd gezien) Ik vermoed dat ze elders haar heil is gaan zoeken. Kleine aanwijzing, een kleindochter van haar, Pauline Boulet wordt geboren in Namur. in de periode 1810-1812.
Cortil ligt in Waals Branbant en Ernage, Gembloux en Meux liggen in de provincie Namur. Nog een andere opmerking: de archieven met daarin de geboorteakte van Pauline zouden bij de omwenteling verloren zijn gegaan. Ik zie in Zoekakten.nl dat bijvoorbeeld in Ernage een deel van de archieven ontbreekt.

Kortom: ik denk dat er een mogelijkheid is dat er meer dan een persoon met de dezelfde naam in deze buurt en tijd hebben geleefd.


Misschien ook interessant een overzicht trouwen mensen met achternaam Francois
overzicht trouwen francois Cortil.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”