Plaats reactie

Geestelijke verwantschap ?

martin102
male
Ik meen te begrijpen dat er gesproken wordt over dispensatie wegens geestelijke verwantschap
(cognatione spiritualis) maar het merendeel van de akte ontsnapt mij.
Kan er iemand transcriberen en een vertaling maken ?
Bijlagen
Klembord01.jpg

dclaessens
dclaessens
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
cognatione spirituali ex baptismo ortavi = geestelijke verwantschap door doop ontstaan.
Indien bvb. bruid en bruidegom voorheen beide peter/meter waren bij een doop, dan ontstaat blijkbaar een geestelijke verwantschapsband.

"Door peter of meter[2] te worden, werden de familie van het kind en de familie van de peter en meter aan elkaar verwant. Dit werd zo letterlijk genomen dat zelfs bepaalde huwelijken (tot en met de vierde graad) tussen de familie van het kind en de familie van de peter en meter verboden waren[3][4]. Dit gebruik gold in vrijwel heel Europa en hield lang stand. Luther was de eerste die het af wilde schaffen. Tijdens het (contrareformatorische) concilie van Trente (1545-1563) werd deze (geestelijke) verwantschap, waarbinnen men niet trouwen mocht, beperkt tot alleen de ouders, het kind en de peters en meters."
https://nl.wikibooks.org/wiki/Sociale_geschiedenis_van_Europa_1500-1795/Van_geestelijke_verwantschap_naar_gezelligheid

martin102
male
Hartelijk dank Dirk voor de bijkomende uitleg en de interessante verwijzing.
Hopelijk vraag ik niet te veel maar ik heb geen idee wat er in het latijn geschreven staat
tussen 'ortavi' en 'coram me '.
Groeten
Martin

dclaessens
dclaessens
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
...potestatis
apostolice eminentissimo archi-
episcopo Mechliniensi concesse
ad quinquennium...

vrij vertaald:
door de apostolische macht van de hoogst eminente
aartsbisschop van Mechelen die een vijfjarige toelating verleende.

Waarom voor 5 jaar? Geen idee...
mvg - Dirk

Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”