Plaats reactie

ontcijferen stukje tekst in overlijdensakte

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
kvoet
male
Berichten: 3115
Goedenavond,

De link lijkt me niet correct. Gaat naar register Lebbeke, 1728-1738. Ik kom op beeld 25 terecht van de 60 beelden. Beeld 60 toont een kleiner papier dat centraal op het register ligt. De nummering op het register zélf toont p. 50 op beeld 25, als ik naar p. 60 ga (= beeld 30) zie ik de akte ook niet staan.

Kan je eens nakijken?
Alvast bedankt.

Mvg
Kris
gskrista
male
Berichten: 193
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Even verkeken op het scherm. Dezelfde link, p. 5/60 dus.
kvoet
male
Berichten: 3115
Goedenavond,

Geen simpele. Het lijken wel 2 handschriften door elkaar, in dat register.

Ik lees daar "obiit ex tusii", wat zou kunnen zijn "ex tussi" of "van 't hoesten". Dus waarschijnlijk gestorven door een of andere longziekte...

Verder staat er - volgens mij - nog "fa(c)tis - of sa(nc)tis - sac(ramenti)bus omnibus quo ad funeralia", wat kan vertaald worden met "alle sacramenten voor de begrafenis werden voltrokken" of "door alle heilige sacramenten voor de begrafenis".

Maar wie een beter idee heeft mag altijd zijn of haar bijdrage leveren...

Mvg
Kris
gskrista
male
Berichten: 193
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt voor het antwoord.
evanaerschot
evanaerschot
Berichten: 40
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
gskrista kleine tip:
Om de juiste link te verkrijgen hier, verander je eenvoudig het paginanummer in je link.
(De link is het adres van de bladzijde (scan) die je aanklikt om te beginnen zoeken.
Deze veranderd niet mee (paginanummer) terwijl je vooruit of achteruit door de scans zoekt.)

Het paginanummer staat achter scan-index/

https//search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0512_111194_109889_DUT/inventarisnr/I1111941098892701/level/file/scans-inventarispagina/2/scan-index/25/foto/512_1056_000_00631_000_A_0050

In jou geval ben je dus beginnen zoeken op pagina 25.
Dit moet je dus veranderen in 5. (pagina van jou gevonden akte)

Hoe doe je dit best... (dit zijn zeer lange links)
Klik op de link in je browser, met je pijltjes toets -> verplaats je je cursor naar rechts, verander 25 in 5,
houd je Ctrl toets ingedrukt en druk A (Ctrl+A (dit selecteert je volledige link))
houd je Ctrl toets ingedrukt en druk C (Ctrl+C (Copy))
Klik in je post hier op het Forum en druk Ctrl+V

Mvg,
Eddy
gskrista
male
Berichten: 193
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dank je voor de tip!
bartjans
bartjans
Berichten: 1609
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Knipsel.PNG
Ik denk gewoon "satisfactum omnibus (...)"

mvg
Bart
Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”