Plaats reactie

Doop te Schellebelle op 26 juli 1633

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
hubert7
male
Berichten: 271
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Hallo,

Ik zoek de getuigen bij de doop van Ernestus Delanoy, zoon van Joannes en Joanna Lamargie ( Lamarche, Lamaegie)

Dank bij voorbaat

Hubert
2019-09-26 (1).png
kvoet
male
Berichten: 3124
Goedemorgen,

Ik snap niet wat deze screenshot hiertoe kan bijdragen. Er wordt geen van de door u gemelde personen in vermeld. Kan u de rechtstreekse link naar de akte toevoegen?

Alvast bedankt.

Mvg
Kris
hubert7
male
Berichten: 271
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Hallo,

De screenshot toont enkel de getuigen bij het doopsel

Mvg
Hubert
hubert7
male
Berichten: 271
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
index/19/fohttps://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0512_111194_109889_DUT/inventarisnr/I1111941098893474/level/file/scan-index/19/foto/512_1056_000_00905_000_0_0031


Hubert
dclaessens
dclaessens
Berichten: 490
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
hubert7 schreef: 27 september 2019, 08:45 index/19/fohttps://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0512_111194_109889_DUT/inventarisnr/I1111941098893474/level/file/scan-index/19/foto/512_1056_000_00905_000_0_0031


Hubert
Foute link, scan 28/50 is de korrekte: https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0512_111194_109889_DUT/tmpl/component/layout/lightbox/inventarisnr/I1111941098893474/level/file/scan-index/28?layout=lightbox&tmpl=component
akte 26 Juli 1633
kvoet
male
Berichten: 3124
Goedenavond,

Bedankt voor de link naar de akte.

Dit lees ik in de akte:

26 julii 1633 baptisatus est
Ernestus f(ilius) Jo(ann)is De La Noij
et Jo(ann)ae Lamargue natus 24
eiusdem circa horam undecimam
vespertinam
Sus(ceptor) [R(everen)do D(omi)no ac me Petrus
Geerarde de Sterpigni
no(min)e] nobilissimus D(omi)nus
Gulihelmus Adrianus Franciscus
Anthonius De Rivière no(min)e
Generosis(si)mi D(omi)ni Ernesti
Baronis de Rivière Baron(nis?)
de Offalieze
Susceptrix Maria Anthonia de
Rivière no(mi)ne Agnetis de
Meroede D(omi)nae in Fontayne


Op 26 juli is gedoopt: Ernestus, zoon van Joannes De La Noij en Joanna Lamargue. Hij is geboren de 24ste van dezelfde (maand en jaar) rond het elfde uur 's avonds.
Peter: [De eerwaarde heer en ik, Petrus Geerarde uit Sterpigny in naam van] De zeer nobele heer Gulihelmus Adrianus Franciscus Anthonius De Rivière in naam van de hooggeboren heer Ernest, baron de Rivière, baron de Houffalize.
Meter: Maria Anthonia de Rivière, in naam van Agnes de Meroede, heerseres van Fontayne (Fontaine-L'Évêque? Fontenaille ?)

We zitten duidelijk in de hogere kringen.

Na "Sus(ceptor)" is een stuk doorgehaald, ik heb het tussen vierkante haken gezet.

Mvg
Kris
hubert7
male
Berichten: 271
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Dank voor deze prachtige vertaling! De gemeente Fontaine zou gelegen zijn nabij Ascq volgens ingewonnen informatie.
Zou het mogelijk zijn het doopsel enkele dagen voordien ook te vertalen? Het gaat hier ook om adellijk doopsel.

Dank bij voorbaat
Hubert
kvoet
male
Berichten: 3124
Goedendag,

Hier is wat ik denk te lezen:

22 februarii 1633 baptizata
fuit Maria Joanna f(ili)a Ernesti
de Rivière Baronis de Houffalize
et Elizabethae de Bette d(omi)na in
Fontaine nata eodem die circa
horam 2dam noctis nullus
hic fuit susceptor nec baptis-
malis solemnitas sed ea dilata
est usque hanc 21 julii
@i (= anni) 1633 p(rae)dicti fuerunt ad Catechismus.
Suscept(ores) Illus(tris) Henricus de
Rivière Comes de Heere
D(omi)na Joanna de Rivière
Baronissa de Horst cuius
absentis vice functa est Agnis f(ili)a Comitis
p(rae)dicti.

Op 22 februari 1633 werd gedoopt: Maria Joanna, dochter van Ernestus de Rivière, baron de Houffalize, en van Elizabetha de Vette, heerseres in Fontaine. Ze is geboren op dezelfde dag rond het tweede uur 's nachts. Er was hierbij echter geen doopheffer (aanwezig) en er was ook geen doopceremonie, maar die werd uitgesteld tot deze 21 juli van het jaar 1633. De eerder vernoemde (personen) waren aanwezig op de zondagschool.
Doopheffers: de doorluchtige Henricus de Rivière, graaf van Heere, en Jonkvrouw Joanna de Rivière, barones van Horst, die de plaasvervangster is van de afwezige Agnes, dochter van de eerder vernoemde graaf.

PS: Hier is de link naar dezelfde pagina bij Familysearch, die de mogelijkheid biedt om traploos te vergroten en het beeld groter te krijgen dan de 100% van het Rijksarchief : https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSZZ-D3G5-J?i=324&cat=7909

Mvg
Kris
Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”