Plaats reactie

debet rekening

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
rketelaar1
male
Berichten: 52
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

debet rekening

Bericht door rketelaar1 »

Hallo allen,

allereerst een ieder die dit leest, de allerbeste wensen en dat de lichtpuntjes van afgelopen jaar een baken voor komend jaar mogen zijn.

Recentelijk heb ik weer documenten achterhaalt met betrekking tot de familiehistorie en heb bij het ontcijferen toch even jullie hulp nodig. Het betreft een debet rekening van 1795. Gelukkig alles al voldaan :-)

Het meeste kan ik wel herleiden, data en bedragen, alleen de producten zijn voor mij niet duidelijk. Kan iemand zijn licht daar op laten schijnen? Bij voorbaat hartelijke dank.

Ronald
Bijlagen
debet rekening.jpg
kvoet
male
Berichten: 3124

Re: debet rekening

Bericht door kvoet »

Goedenavond,

Ik kan ook niet alles ontcijferen, dit is wat ik lees:

Amsterdam 1795
Mejuff(rouw) de weduwe Ketelaar debet an
J.Wm. Kellerman

Feb. 7 Jonge heer een paar schoenen
23 Jonge juff(rouw) platte pamp.
April 4 Jonge juff(rouw) Turks leere pamp.
Mey 23 Jonge heer een paar schoenen
Juny 13 Jonge juff(rouw) gedrukte pamp.
.... (?) Juff(rouw) Everliste (?) pamp. met randen

Voldaan d(en) 15 nov(em)b(er) 1796
J. Wm. Kellerman

Geen idee wat er met "pamp." bedoeld wordt. Maar het zal waarschijnlijk over lederwaren gaan...

Mvg
Kris
wdemaesschalck
male
Berichten: 3722
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag Kris,

Zoektocht op het internet leverde één "hit" op, maar wijzer wordt ik er niet van. Dialect ?
https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?identifier=MMKB05:000031763:00075&query=pamp&page=1&coll=boeken
Mvg
William
bartjans
bartjans
Berichten: 1609
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: debet rekening

Bericht door bartjans »

Pamp is volgens mij de afkorting van pampier, een nevenvorm van papier. (https://dbnl.org/tekst/_taa006190401_01/_taa006190401_01_0022.php)
In het WNT vinden we trouwens onder het uitvoerige lemma 'papier':
— Turksch papier, eene soort van bont gemarmerd papier. Zie b.v. kuyper, Technol. 2, 683.
Om Turksch of gemarmerde en gekoleurde Papieren te maaken, chomel 2586 b [1773].

Papier en leer, het ligt niet ver uiteen.

mvg
Bart
rketelaar1
male
Berichten: 52
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: debet rekening

Bericht door rketelaar1 »

Oké, het kan alle kanten op dus? Toen ik las “pamp” in relatie tot schoenen dacht ik zelf eerst aan “pump”. Maar blijkbaar zou het dus ook iets met papier kunnen zijn als ik het zo lees?

Wat ik dan nog niet helemaal kan plaatsen is de prijs voor papier en schoenen, die ontlopen elkaar niet veel.

Ik zal nog eens verder zoeken of ik ook iets kan vinden over de genoemde “Kellerman”, misschien dat dat ook weer aanwijzingen op kan leveren.

Groet,

Ronald
Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”