Plaats reactie

Begrafenisakte ontcijferen

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
simjoribbon
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Kan iemand mij helpen met het ontcijferen van het laatste deel van deze begrafenisakte:
1718 0819 Agolla Anna Maria - PRO Kortenaken p68.png
Er staat dus "Obiit Anna Maria Agolla infans ..."
Maar met het laatste deel weet ik geen raad.
De letter gevolgd door een dubbele punt zou kunnen wijzen op een afkorting. Is dat een G met een dubbele punt? Als dat een afkorting is van Gerardus dan zou dat kunnen kloppen.
Maar dan blijft er het laatste woord waar er mogelijks een deel weggelaten is (streep boven de eerste 2 letters).
Iemand enig idee?
wdemaesschalck
male
Berichten: 3612
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goede middag,

Kan je de link naar het archief meesturen. Of de gemeente (parochie) en de datum van de akte. Dit vereenvoudigt het verifiëren van gegevens, de context en het vergelijken van letters.

Mvg

William
simjoribbon
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste William,
De link is https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0518_110429_109175_DUT/inventarisnr/I1104291091759269/level/file/scan-index/41/foto/518_0239_000_00002_000_0_0079
Het gaat over de overlijdensakten van Kortenaken van 26/01/1693 - 01/02/1723 (0239_000_00002_000_0_0115).
Deze bevat 68 pagina's en het fragment staat op de laatste pagina (p68)

mvg,
Johan
wdemaesschalck
male
Berichten: 3612
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goedenavond,

Ik denk dat er staat : in het eerste levensjaar. (primarianno)
Ze werd geboren in 1718 op 2 mei.
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0518_110429_109175_DUT/inventarisnr/I1104291091752246/level/file/scan-index/12

Mvg

William
simjoribbon
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
]Beste William,
Dat dacht ik in eerste instantie ook.
Alleen zijn er een aantal zaken die dat tegenspreken:

1 In 1725 wordt er een Anna Maria Agolla begraven en op dat moment is het kind 8 jaar (puer 8 annorum). Trek dat van die 1725 af en dan kom je op 1717. Maar in 1717 is er geen Anna Maria Agolla geboren, en dan is de Anna Maria geboren begin 1718 de enige kandidate en we weten allemaal dat men niet altijd even nauwkeurig is als men het over een leeftijd heeft.
Als we naar alle Anna Maria's kijken die geboren zijn in Kortenaken dan vinden we voor de geboortes en overlijdens:
- 1698 - ???
- 1718 - 1725 (8 jaar op het moment van overlijden - puer 8 annorum)
- 1724 - 1754 (30 jaar op het moment van overlijden - etatis 30 annor)
- 1732 - 1732 (1 dag op het moment van overlijden - priorum dierum)
Dus de enige die in aanmerking lijkt te komen is die van 1698 en die zou dan op het moment van overlijden 20 jaar geweest zijn. Maar dan vraag ik me nog steeds af wat de betekenis is van dat laatste stuk in het screenshot

2 Wat betekent dan de "G:" of de "6:" voor dat laatste woord?

3 Na de laatste a lijken er volgens mij 4 letters te staan. De eerste letter na de a lijkt mij een "r" gevolgd door 2x een "u" (u met een accent op) of door een "un", de laatste van die 4 lijkt inderdaad een o.

mvg,
Johan
wdemaesschalck
male
Berichten: 3612
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag Johan,
Dus de enige die in aanmerking lijkt te komen is die van 1698 en die zou dan op het moment van overlijden 20 jaar geweest zijn.
Dit lijkt me niet evident omdat in de overlijdensakte infans staat. Voorlopig houd ik het bij de Anna Maria die geboren en overleden is in 1718 (ongeveer 3 maanden oud).

De 6: of g: of b: heb ik ook nog niet gevonden. Ik zoek verder mee.

Mvg

William
simjoribbon
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag William,

Tenzij die G: inderdaad op Gerardus slaat en er bedoeld wordt dat zij het eerstgeboren kind was van Gerardus, wat effectief zo is.
De Anna Maria van 1698 is het eerste en enige kind van Gerardus geboren uit zijn eerste huwelijk.
Als het de Anna Maria is die geboren is in 1718 dan heb ik namelijk niemand die overeenkomt met de Anna Maria die in 1725 op 8-jarige leeftijd overleden is.

mvg,
Johan
wdemaesschalck
male
Berichten: 3612
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Voor zover mijn Kerklatijn reikt zou een eerstgeborene primogenetus moeten zijn. Zelf zie ik geen g en t in het woord en is de laatste letter een o. Enkel de datief en de ablatief eindigen op o. Maar dan rest nog altijd de g en de t. Niet simpel voor leken. Hopelijk staat het voor Gerardus: eerstgeborene. Deskundige hulp is nodig ;)
Mvg
William
bartjans
bartjans
Berichten: 1609
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ik denk persoonlijk dat er "6. 7timanarum" staat. Niet met een o vanachter, maar met een m die op een krulletje eindigt. Dat zou dus betekenen dat ze 6 weken oud was. (septimanarum is de genitief meervoud van septimana). Wat (ongeveer) overeenkomt met de Agolla die op 21 juli 1718 geboren is, maar dat was wel een Maria Magdalena. De ervaring leert dat (één van de) voornamen ook wel eens durft te wijzigen. De Anna Maria die gedoopt werd op 2 mei zou ook nog kunnen, maar dan is het eerder 16 weken. Misschien kan je één van de 2 weerhouden door verdere informatie over de andere?

groetjes
Bart
simjoribbon
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste Bart,
Bij mijn zoektocht was ik zelf al op het woord septimanarum (weken) gestoten. Maar gezien de voornaam en het feit dat de Anna Maria die in 1718 geboren is volgens een andere akte blijkbaar in 1725 gestorven is dacht ik dat ik op het verkeerde spoor zat.
Maar je suggestie dat men de verkeerde naam heeft genoteerd en dat het mogelijks om Maria Magdalena gaat lijkt me inderdaad de meest voor de hand liggende verklaring. Een bijkomende aanwijzing in die richting is het feit dat ik later niets meer terugvind van Maria Magdalena. Wat ook logisch is als ze op de leeftijd van 6 weken overleden zou zijn.
Bedankt alvast om me (terug) op het goede spoor te zetten.

mvg,
Johan
Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”