Plaats reactie

Parijse scan uit 1640: Avoie Bidault

Als u moeite heeft met het ontcijferen van (een fragment) oud schrift of met het vertalen van teksten in het Latijn of gotisch Duits of andere talen, kunt u uw document online zetten en op dit forum een beroep doen op de gemeenschap om mee te lezen.
pdisco
male
Berichten: 38
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bijgaande scans komen van de lijst van personen die zijn geïndexeerd in de registers die zijn gedigitaliseerd en gehost op Geneanet in Parijs. Gaat om een scan uit 1640.

Mijn Frans is niet om over naar huis te schrijven, laat staan oud-Frans. Ik denk dat het gaat om een erfenis voor Toussaint en Avoie Bidault (kinderen van Toussaint Bidault en Cécile de la Rocque) en de kinderen van Avoie (met Francois Bocquet): Jean en Avoie. Ze erven van Robert, ik vermoed de neef van Avoie. Klopt dat?

Vertalen van het document zou geweldig zijn. Maar ik ben ook al geholpen met het antwoord wie er leven op de genoemde 1 september 1640 en wie dit document ondertekenen.
Voor zover ik weet is Toussaint Bidault in 1632 overleden en Francois Bocquet verdronken in 1608.

Achterliggende belangstelling: een van mijn oermoeders, Marguerite Bocquet (ook kind van Avoie en Francois Bocquet) is geboren in Bologne-sur-mer, waar heel de tak vandaan komt. Maar ze is ergens in haar leven in Nederland terechtgekomen en getrouwd met mijn voorvader Fransciscus Disco. Als moeder Avoie in Parijs was, heb ik weer een aanknopingspunt.
Bijlagen
7A081068-6448-4ACB-8048-A480A663DA4C.jpeg
9D17D23A-9C27-46BE-A848-E76FC4285D54.jpeg
basdenbrok
male
Berichten: 1099
Dit is een hele kluif.

Regels 6 tot en met 12 lees ik momenteel zo:

6. par Thoussainct et Avoye Bidault, ensfans

7. de Thouss[ainc]t Bidault et Cecille de Laroque

8. leurs pere et mere, Anthoine, (Jean), (Fabiez)

9. et Avoye Bocquet, ensfans de Francois Bocquet

10. et de Avoye Bidault, habilles a(..) dire

11. porter her[itier]s du desfunct Robert Ledamp viv[an]t vallet

12. de chambre de madam[oise]lle, leur cousin germain, par


Tekst tussen ronde haken: werkhypothese

Het is waarlijk met de Franse slag opgeschreven. Zou veel helpen om vergelijkingsmateriaal te zien. Kun je de bron duidelijker beschrijven en een link geven naar de index en de bladzijden?

Je schrijft dat je afstamt van Marguerite Bocquet en dat dat ook een kind van Avoie en Francois Bocquet is. Het is dan wel raar dat ze hier niet als erfgename wordt genoemd, of als ze al overleden was: haar kinderen. Hoe weet je dat ze een dochter van deze beiden is? Ze zal toch niet zomaar vergeten zijn.

Groeten
Bas
Laatst gewijzigd door basdenbrok op 04 oktober 2022, 01:08, 2 keer totaal gewijzigd.
pdisco
male
Berichten: 38
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goedemorgen, Bas,

Dankjewel voor je reactie.
Allereerst de bronnen:
1. Van de bladerbare scans: https://www.geneanet.org/registres/view/2184/667
2. Van de geboorte van Marguerit(t)e: http://fournetmarcel.free.fr/stnic-B-1586-1618.htm, en verder in meerdere genealogieën op Geneanet.

Dit is Marguerit(t)e in mijn stamboom: https://gw.geneanet.org/pdisco_w?lang=nl&p=marguerite&n=bocquet&oc=0&type=tree

Ik vond het ook opvallend dat Margueritte niet als erfgenaam wordt genoemd. Kan zijn dat ze toch niet leefde, maar misschien is de familie uiteen gedreven. Francois Bocquet verdronk in 1608 met 2 scheepsgenoten (https://www.myheritage.nl/research/collection-1/myheritage-stambomen?itemId=619362131-51-912&action=showRecord&recordTitle=François+BOCQUET). En het waren roerige tijden voor katholieke families, zoals de familie Bocquet, dus wellicht is moeder Avoye met kinderen vertrokken. En heeft Margueritte ergens een afslag genomen.
basdenbrok
male
Berichten: 1099
De eerste vijf regels lees ik zo:

Du premier septemb[re]

1. Veu les lettres roiaux en forme de bennefice

2. d'inventaire donnees a Paris le

3. derniere aoust dernier signees par le conseil

4. (de Lalane) et scellees de cire jaulne sur simple

5. queue, obtenues et impetrees


Voor zover ik momenteel kan overzien worden de erfgenamen na regel 10 nergens meer specifiek genoemd. Ik denk dat ze een zekere Pierre Landois (als ik het goed lees) aanstellen tot gevolmachtigde. Ik moet nog wat beter kijken. Zijn handtekening staat rechts onder op de tweede kopie. Veel genealogisch interessants staat er volgens mij verder niet meer in na regel 12.

Als genoemde kinderen van François Bocquet en Avoye Bidault een alreeds overleden zus Marguerite hadden gehad, dan hadden haar kinderen genoemd moeten worden. Gewoon maar een zus of haar erfgenamen weglaten is nogal wat. Het zal geen boevenbende zijn geweest.

ik ben ook al geholpen met het antwoord wie er leven op de genoemde 1 september 1640 en wie dit document ondertekenen.
Ik denk dat alle genoemde kinderen in leven waren dwz de twee kinderen Bidault en de vier kinderen Bocquet. Van overleden kinderen hadden hun kinderen genoemd moeten worden, eventueel hun echtgenoot. Als ze niet meer leefden en geen kinderen hadden, hadden ze niet genoemd hoeven worden.

Ik denk dat alle vier de ouders overleden zijn. De erfenis loopt via Bidault neem ik aan, Robert zal een moeder Bidault hebben gehad indien cousin germain betekent dat hij een volle neef van de anderen was. Bij leven zouden vader Toussaint Bidault en moeder Avoye Bocquet-Bidault geërfd hebben en hadden de kinderen niet genoemd hoeven worden. Hadden alleen hun echtgenoten nog geleefd had er toch iets over opgeschreven moeten zijn. Na ja je weet nooit. In ieder geval hebben geen van de erfgenamen ondertekend. Dezelfde drie handtekeningen die er onder staan kom je ook onder andere acten tegen die met Bidault en Bocquet niets van doen hebben. Alle drie samen bijvoorbeeld op scan 657. de Laffemas, Chauvelin en Landois.

Isaac de Laffemas was conseiller du roy en son conseil d’estat et privé.


Hoe heb je de acte gevonden? Is er een index om op naam te zoeken?


Bas
pdisco
male
Berichten: 38
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dank Bas,

Ik begrijp het. Maar verder zoeken dan.
Er loopt in elk geval een spoor van de familie naar Parijs.
Boulogne is toch een roerige regio geweest in die periode,

Dit is de verwijzing naar de bron: https://www.famillesparisiennes.org/patro/lec.html
Als ik vastloop tik ik vaak een echtpaar in Google, om te zien of ik zowat vang.
Op die manier kwam ik bij deze lijst.
basdenbrok
male
Berichten: 1099
Dank je

Ja die enorme lijst van famillesparisiennes met 863 Bosquet's en 996 Bidault's had ik ook gevonden. Prachtig werk. Alleen vond ik er geen enkele Toussaint of Avoye Bidault of Bocquet, wel 26 andere Marguerite Bocquet's. Doe ik iets fout?
basdenbrok
male
Berichten: 1099
Dit is de hele tekst met vast wel nog wat foutjes.


[AN Y3908B] - Paris (Paris, France) - Registres de tutelles | 06/1640 - 12/1640
https://www.geneanet.org/registres/view/2184/667

Du premier septemb[re] 1640

1. Veu les lettres roiaux en forme de bennefice

2. d'inventaire données a Paris le

3. derniere aoust dernier, signées par le conseil

4. de Lalane et scellées de cire jaulne sur simple

5. queue, obtenues et impectrées

6. par Thoussainct et Avoye Bidault, enffans

7. de Thouss[ainc]t Bidault et Cecille de Laroque,

8. leurs pere et mere, Anthoine, Jean, Fabiez

9. et Avoye Bocquet, enffans de Francois Bocquet

10. et de Avoye Bidault, habilles a eux dire

11. et porter her[itier]s du deffunct Robert Ledamp, viv[an]t vallet

12. de chambre de madam[oise]lle, leur cousin germain, par

13. lesq[ue]lles lettres po[ur] les causes y contenues,

14. sa ma[je]sté leur auroit permis qu'apres bon et fidel

15. inv[entai]re f[ai]ct, sy fait n'a esté, des biens

16. demeurés apres le deces dud[it] deffunct,

17. ils se puissent dire et porter her[itier]s par benefice

18. d'inv[entai]re dudit deffunct Ledamp le

19. cousin germain et en cette q[ua]llite prendre et



https://www.geneanet.org/registres/view/2184/668

20. aprehender succession, sans que pour les debtes d'icelle ils

21. en puissent estre tenus payer aucunes, sinon jusq[u'] a la

22. concurance du contenu aud[it] inv[entai]re duq[ue]l ils seront tenus

23. bailler cau[ti]on et q[ue] sy aucuns se veullent porter

24. her[itier]s simples du(dit) deffunct ils y seront

25. receus.

26. Suivant et par vertu desq[ue]lles lettres se sont les[dite]s

27. impectrans portées et nominées her[itier]s

28. par bennefices d'inv[entai]re dudit deffunct,

29. leur cousin, req[ueran]t en cette q[ua]llite l'entherin[emen]t

30. des[dite]s l[ett]res.

31. Nous, apres que Pierre Landoys

32. bourgeois de Paris, dem[euran]t Rue aux Ours,

33. parroisse S[ainc]t Leu S[ainc]t Gilles, s'est

34. volontairem[en]t constitué cau[ti]on pour les[dite]s

35. impectrans du contenu aud[it] inv[entai]re,

36. avons en la p[rese]nce et du consentem[en]t du

37. p[rocureur] du roy au Ch[atel]et de Paris

38. ledit Landoys receu et icelluy recevons

39. cau[ti]on pour les[dite]s impectrans du contenu

40. aud[it] inv[entai]re et en ce faisans avons

41. entheriné et entherinons les[dite]s lettres selon le(ur)

42. forme et teneur pour jouir par iceux

43. impectrans de l'effect et contenu en icelles.

44. de Laffemas, Chauvelin, Landois


Landois werd gesteld als borg. Ik neem aan dat dat moest als garantie in geval de erfgenamen de erfenis snel zouden verzilveren en er met de buit vantussen op het platteland voordat rechtmatige schulden waren gelost. Maar dat denk ik maar.

Landois woonde in de rue aux Ours in of vlak bij het Parijse quartier Sainte Avoye https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Quartier_Sainte-Avoye. Waar Robert zijn mooie beroep uitoefende staat er helaas niet bij. Misschien kun je zijn ouders ergens terugvinden. Ledamp lijkt me niet zo'n veel voorkomende naam.

Groeten
Bas
Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”